Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1996 / 1. szám

így össze lenne hordva minden kellék. Kö­szönetnyilvánítások Allahnak, zuluknak, tusziknak, hutuknak, píszhegyek, NBA (Rodman azóta már a Chicagóban nyo­matja - 14,8 átlaglepattanó!), NFL, MLB, NHL. Hiába van jól megcsinálva a zene, úgy, hogy tényleg el lehetne adni valami profi rapper alá, a duma gáz, és még egyszer: itt az volna a lényeg. (Sony Music) U.P. Menswear: Nuisance A brit rocksajtó eddigi legszégyentelenebb hype-ja (svindlise) a Menswear körül zajlott. Példátlan módon már akkor címlapra kerültek, amikor még egyetlen kislemezük sem jelent meg, s ők voltak az elsők, akik meglévő sláger nélkül léphettek fel a több évtizedes múltra visszatekintő Top Of The Pops című televíziós slágerparádéban. Tényleg fotogén fiúk. És a zene? Nos, azt minden újság elintézte a „félúton a Blur és az Elastica között“ sablonnal. Egy ilyen gusztustalan felhajtás után a Nuisance (Kellemetlenkedés) című bemutatkozó album kellemes meglepetés: egy teljességel vállalható, szórakoztató és stílusos produkció. Alig több mint fél óra (koncertjeik sem sokkal hosszabbak), a legjobb számok két perc körüliek. A gitárok élesek, Johnny énekhangja több modorban is otthonos, a tőrőlmetszett brit minták (Small Faces, Kinks, Sex Pistols stb.) mellett egy-két vokálban a hatvanas-hetvenes évek fordulójának Amerikája is kísért, s a Menswear a vonószenekari kíséret kötelező gyakorlatát is sikerrel teljesíti. A lemez kakukktojása és egyben legjobb száma a Daydreamer, mely simán rákerülhetett volna a Roxy Music valamelyik 1972-es korongjára. A Nuisance szépséghibája az, hogy a legjellegtelenebb dalokkal nyit, ezért célszerű az album hallgatását a 4. számtól kezdeni. A még rövidebb játékidőért cserébe koncentráltabb élmény, gyorsabb és nagyobb élvezet. (Laurel/Polygram) D.ZS. Török Ádám: Unplugged Török Ádám megint kitalált valamit. Csak úgy, két paksi rock- és bluesfesztivál, no meg a Bem rakparti fellépések között eszébe ötlött, a MINI-balladákból, a RABB dalaiból csak kéne csinálni egy unplugged anyagot. A “kikapcsoláshoz” a hazai jazzrock nagy öregje bekapcsolta a fiatal Mohai Tamást (elektroakusztikus gi­tár), a még fiatalabb Czomba Imrét (zongora) és Kaszás Pétert (ütőhangsze­rek). A külön erre az alkalomra időzített paksi főpróbát követte a Globe Royal mulatóbeli koncert - Tátrai Tibor ven­dégszereplésével -, amelyről a CD- és ka­zettafelvétel készült. A Budapesti Kong­resszusi Közponban, a nagy fellépés idején már meg is jelent a hanghordozó. A Tátrai Tibusszal akusztikusan előadott Asztalhoz leültem című nóta fantasztikus párja az 1993-as MINI-koncerten előa­dott zenei bravúrnak: a legendás Gőzhajó improvizatív jazz-betétje - Mohai Tamás gitárszólójával - új lehetőségeket nyit a több mint két évtizedes ballada újraértel­mezése előtt, akárcsak a Keresztes lovag, vagy éppen a Kell a barátság... Szerencsés párosítás a Délelőtt (MINI) és a Blues dél­ben (RABB) egymás mellé illesztése: a két dal születése között mintha nem is telt volna el jó néhány év. Meglepetés az Intercity, valamint a Hosszú lére eresztett saflé. A latinos rockkal dúsított dalok - Amazonok, jaguárok, kolibrik és a Körbezárt a dzsungel - jelzi: a techno és a zörejzenék korában üdítő frissességgel hatnak az újra hangszerelt örökzöldek... (Szerzői kiadás) VT. Pokolgép: Az UTOLSÓ MERÉNYLET Ezzel a sejtelmes címmel jelent meg a Po­kolgép tavaly szeptemberi, Petőfi Csar­­nok-beli monstre koncertjének hanghor­dozója. A monstre több értelemben is ér­vényes: kevés hazai keményzenét játszó banda képes ekkora tömeget összecsődí­­teni egy helyre. A koncertlemez anyaga a banda hosszú történetének több (de lega­lább két) korszakát öleli át, s ez határozza meg a fellépő művészek számát és a ren­dezőelvet. A Pokoli színjátéktól a Maszkon, a Gépindulón a Mennyit érsz című nótán át A bűnig, valamint az Itt és most című dalig szinte teljes a körkép. Kukovecz Gábor, Paksi Endre, Kalapács József, Nagyfi László, Rudán Joe, Tarca László egészíti ki a “pokoli rockercsapatot”. A Pokolgép/Gép zenei periódusai egyben persze stiláris különbségeket is sejtetnek a műfaj határain belül, amit Kukovecz és Paksi kompozíciói (főként Nagy Feró szövegeivel), vala­mint Kalapács József és Rudán Joe énektechnikájára jellemző eltérések, stílusjegyek eleve determinálnak. A későbbi Gép-korszak nótái telje­sebbnek, zeneileg kiegyensúlyozot­tabbnak tűnnek. Akárhogy is, nyolc lemez után a Pokolgép szinte egysé­gesnek értelmezhető zenei “életművet” hagyott hátra. Az utolsó merénylet - remélhetően - még nem az utolsó: van ebben a bandában még annyi spiritusz, hogy néhány “merényletre” még vevők vagyunk... (Sony) VT Csókolom: a Liget Galériában Találkozni a Csókolommal, az nekem szívügy volt ‘94-ben. A kazetta, a 202- 1831 az mindenképpen, de belefértek a koncertek is, pedig azokkal volt egy kis baj. Aztán csend lett, ami szintén jó do­log, végül pedig azt lehetett hallani, hogy az egyiküknek lapát. Ez rossz. Technikai gondok. Na már most nem akarnék én belekavarni ebbe, mindössze: kár. Valami romlott szagot érzek. Meg az is kár, hogy ez a húsz perces (kiállításmegnyitó) CD sem sült el jól. Nem nyafognék, de most már késő, a készületlenségek (Pénz) és át­fedések (Tomvécces) között egyedül a Víg dal igazán Csókolom. Az lepusztult, keserű és megindító, vagyis örökzöld. Jó lenne, ha nem kellene körülötte kapálni legközelebb. (Üget GalérialKép-árnyék/Steadicam Bt.) m. 1.t. mini balladák Julian Cope presents 20 Mothers Az 1958-ban egy Deri nevű walesi falucskában született, a liverpooli Teardrop Explodes élén poszt­­punksztárrá lett, majd 1984-ben szólópályára lépett Julian Cope a brit rock szent őrültje és őrült szentje. A new age (ezúttal inkább életmód, mint zenei irányzat) harcosa, a finom drogok propagátora mostanában druidapózokban tetszeleg, udvari bolondként öltözködik, kis délnyugat­angliai „kommunájában" éldegél és zenéjét is ott farigcsálja mindenféle beceneveket viselő muzsikustársaival. Ennek meg­felelően teljesen elvarázsolt, anakronisz­­tikus és rusztikus album a 2Q Mothers.

Next