Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1996 / 12. szám

A kultuszfilmgyanús Trainspotting végén a fő­hős Renton zárómonológját egy csöpögős szintifutammal induló, majd hirtelen ádáz dobgépklopfolásban folytatódó szám teszi még hangsúlyosabbá: a címe Born Slippy (Fürgé­nek született) és a hetyke londoni előváros­ban, Romfordban élő és alkotó Underworld szabadította rá Angolország particsókáira, elő­ször még '95-ben. A dal már akkor hatalma­sat szólt, és a film sikerén felbuzdulva idén kiadták az eredetileg tizenegy perces dal kis­lemezváltozatát is, amely a nyár klubhimnusza volt, vezette az angol slágerlistát és mostan­ság taglózza le Európa országait. Pedig rosszabb is lehetett volna. Például, ha a walesi születésű billentyűs Rick Smith, és az énekes-gitáros Karl Hyde megmaradnak harmadvonalbeli popsztárocskáknak, ahogyan indultak. Ez még a nyolcvanas évek elején volt, amikor a két zenész megalakította a Freur névre hallgató funky-szintipop bandát, és be­futott Olaszországban. A Freur-ból született meg az Underworld első inkarnációja (össze­sen 7 taggal), és újfent sikeres lesz­­ ezút­tal Ausztráliában. A csapat Amerikában együtt turnézott a Eurytmicsszel, de ez sem segített: Smith és Hyde megcsömörlött a popbiznisztől, és egy időre szabadságot vett ki. Karl Hyde egy darabig Prince Paisley Park-i stúdiójában dolgozott sessiongitárosként, no meg Debbie Harry kísérózenekarában játszott. New York-i tartózkodásuk idején alakult ki különleges szö­vegírói technikája: az utcákon sétálva feljegy­zett hangfoszlányokból, párbeszédtöredékek­­ből, az újságokból, hirdetésekből, szórólapok­ból kiragadott szövegmorzsákból bizarr, dada­­ista versek születtek. Furcsa analógiája ez a techno alapeszközének, a samplernek­ már meglévő dolgok darabjaiból kis átrendezéssel valami újat alkotni. Rick Smith eközben megismerkedik a dj.­­csodagyerek Darren Emersonnal és Steppin’ Razor remixeket készítenek, többek között a Simply Rednek. Tulajdonképpen Emerson men­tette meg a formációt a süllyesztőtől, amikor közölte, hogy úgy szar az egész, ahogy van. És ezzel a csapat újjászületett. Igaz, első ma­xiját Lemon Interrupt fedőnév alatt jelentette meg, de a ‘92-es Glastonbury fesztiválon már Underworldként lépett fel: ez az Experimentális Hangmezőnek keresztelt koncert világossá tet­te, hogy valami teljesen új zene születik. (Az Underworld-koncertek azóta is ki­vételesen különleges jsenénynek számítanak. A tánczenei szintéz előadói közül az elsők között került fellépniük hagyományos rockfesztiválokon.) A '93 elején kiadott Mmm Skyscraper I Love You című technoverset még abban az évben követte a Réz, egy ördögien kígyózó hangtornádó, amely tetemes károkat okozott a klubvilágban. A következő év elején megjelent bemutat­kozó album (dubnobasswith myheadman) fene­kestül felforgatta a tánczene szabályait és a műfaj instant klasszikusává vált. A kemény acid/techno alapok dubbal keverednek, a rit­­musörvényben Karl Hyde kántáló éneke és blu­esos gitárfutamai kavarognak; a dalok szerke­zete a korai Pink Floydot és a szimfonikus prog-rock előadókat idézi, a fanyalgók el is nevezték a zenekart Darren Emerson, Lake and Palmer-nek. Ezután hosszabb csend következett, az el­telt időben a már említett Born Slippy-n kívül csupán 1-2 remixet készítenek másoknak Hyde és Smith urak a saját, még '91-ben létrehozott reklámcégüket, a Tomatót futtatták fel (Levi’s, Pepsi, Nike...), Emerson pedig saját dj.-karri­­erjét. A második album (second toughest in the infants) idén tavasszal jelent meg. Maga a cím - A második legéletrevalóbb újszülött - egy Rick Smith unokaöcséről készült házivideóból kiragadott mondattöredék és foly­tatja az „alvilági" hagyományokat: a nyitó Juanita sodrásától a Pearl's Girl nyers breakbeatjén, vagy a Rowla acid ámokfutásán át egészen a záró, gótikus Staggerig egy erő­teljes, korlátoktól és reguláktól mentes anyag táncol a hallójáratokba. A dalokba most is Hyde keserédes, álom­szerű és erotikus szövegei ágyazódnak ame­lyeket saját gondolatait, verskezdeményeit, fel­vett utcai zajokat és beszélgetéseket rögzítő diktafonkazettákról vágott össze. Mindez együtt tökéletes kísérőzene egy olyan korhoz, amely­ben mindenfelől a zaj és az információ káo­sza áramlik zene a jövőnek amely már itt van. Jobb nem is lehetne. 4Ray ...tökéletes kísérőzene egy olyan korhoz, amelyben mindenfelől a zaj és az információ káosza áramlik, zene je »nek, , .ly mar . ML VL ' • itt van w OS !••• drcrmbvr w ‘profil

Next