Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1996 / 4. szám

április A Lányok mindig együtt vannak. Súgdolódznak, vihognak, titkaik vannak, és nagyon, de nagyon jó barátok. A Lányok valahogy nem szíveden állnak össze zenekarrá, és ha össze­állnak, akkor sem akaróznak sokáig együtt ma­radni. Ők itt a kivételek, jók és rosszabbak. The Supremen 1 Úgy tűnik, az énekegyüttesek könnyebben tudnak együtt dolgozni - a hangszerek és a zeneszerzés csak bajt okoznak -, elég egy jó kosztüm, egy jó koreográfia. Diana Rossnak, Mary Wilsonnak és Floren­ce Ballardnak igen komoly szerepe volt a hatvanas években a detroiti Tamla Motown lemezkiadó felvirá­goztatásában, abban, hogy a mo­dern amerikai fekete muzsika a het­venes évek közepéig egyet jelentett a Motown-sounddal. Az eleinte Pri­­mettes néven működő tizenéves kis­lányokat egy iskolai tehetségkutató versenyen fedezte fel a Motown­­főnök Barry Gordy. 1962-ben került­ fel első daluk, a Your Heart Belongs ' To Me a százas listára, ezt pályafu­tásuk során csaknem negyven kö­­vette főleg a Holland-Dozier-Holland­­ szerzői hármas közreműködésével. A Suprêmes a későbbi soul- és funkydívák fekete-fehér tévében elegánsan táncoló, brilliánsan éneklő előképe. 1967-ig maradt együtt az eredeti felállás: először Ballard helyére érkezett Cindy Bird­song, majd a sokatmondó nevű Di­ana Ross and the Supremesből ma­ga a pár éve még Barry irodájában titkárnősködő Diana távozott. A Mo­­town­ soul ősanyjai az 1977-es disz­kóláz közepén tettek lakatot a szá­jukra, millió örökzöldet hagyva ma­guk után. Runaways Sokáig úgy tetszett, a lányok csak akusztikus gitárt képesek pengetni, mint egy vietnami háború ellen tün­tető Joan Baez, vagy egy rojtozott tőrmellényt hordó Emmylou Harris, esetleg világhírű férjük oldalán nyúl­tak hangszerükhöz, mint Linda McCartney. Amikor Suzi Quatro és basszusgitárja világhírűvé vált a Zhinn-Chapman féle teenybopperhal­­ám hátán, létjogosultságot nyertek a női dobosok, gitárosok, billentyű­sök. Kaliforniában Kim Fowley pro­ducer és a tinédzser szövegíró Kari Frome 1975-ben összehozott néhány tubertáskorút: a tizenöt éves Joan Jett gitárost, Micki Steele basszus­­gitárost, Sandy West dobost. Szük­ség volt még egy szólógitárosra és egy énekesre, akiket meg is találtak az angol Lita Ford, illetve Cherie Currie személyében. A Runaways a Sweet glam-cukorkáját szopogatta Suzi Quatro rock and rollon edződött bőrnadrágjában. A japánok imádták a Cherry Bombot és a többi slágert, és imádták a bájos, enyhén romlott rockhusikákat - különösen Currie-t, amikor szexi kombinéban üvöltött teli torokból a mikrofonba. A tagcse­rék során először Steele, majd Cur­rie távozott, a Runaways végül 1980- ban bomlott fel, hogy aztán Lita Ford metál-gitárhősnőként térjen vissza, Joan Jett pedig végre pénzt keres­sen lábdobogtatós rock and roll him­nuszaival a Blackhearts élén. Fowley producer 1989-ben a fantomot még egyszer életre keltette teljesen új tagokkal, de ez a húzás nem jött be, csak jogi vitái támadtak az eredeti hölgyekkel. Go-Go’s Szintén Kalifornia, szintén Los Angeles, 1978. Belinda Carlisle éne­kes, Jane Wiedlin ritmusgitáros, Elissa Bello dobos, Margot Olaver­­ra basszusgitáros és Charlotte Caffey szólógitáros-énekes. Misiisnek keresztelték magukat, de hamar kiderült, hogy Glenn Danzig zene­kara már egy éve leszipstoppolta a nevet. Első albumuk, az 1981- es Beauty And The Beat megjelenésekor Olaverra és Bello újaknak adta át helyét. A kommercializálódó new wave hatására tiszta, szellős popdalokat gyártottak Richard Gottebrer sztárproducer irá­nyításával, olyanokat, mint a hat hétig number van Our Lips Are Sealed. 1984-ig tartott a sikersorozat, amikor Belinda felmondott, és ahogy eredményei igazolják, ő járt jól. A zenekar egy látványos koncert erejéig újra összeállt 1994-ben Las Vegasban.

Next