Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1996 / 1. szám
PolyGram Broadcasting a vásárló. Az azért némi plakntéria az ügyben, hogy PolyGram a világ egyik legnagyobb szórakoztatóipari konszernje, a lemezpiac egyik óriása, amely a magyar piacon is komoly részesedéssel bír. A Hegedűs László vezette magyar PolyGram kiadó egyes számítások szerint a legnagyobb forgalmú magyarországi zenei kiadó. Tehát a nagy kiadók, elsősorban persze a multik itteni leányvállalatai, tarthatnának attól, hogy PolyGram-befolyás alá kerül az egyetlen magyar nyelvű zenei csatorna. Eddig azonban nem tiltakoztak, nem fordultak a nyilvánossághoz. A Top tévések is nyugodtak, az új tulajdonos állítólag garantálja majd, hogy nem nyúl bele a műsorba. Az üzlettel persze nem köszöntött be a korlátlan gazdagság időszaka a Galambócz utcai stúdióban. Úgy tűnik, az új külföldi tulajdonos egyáltalán nem akarja ellenőrzés nélkül nyomni a milliókat a Top tévébe (pedig megtehetné, nyilván), hanem nyereséges vállalkozást szeretne. Állítólag már döntöttek is arról, hogy az átalakuló adásban megszüntetnek minden olyan műsort, amely szponzor híján nem tudja eltartani magát. Félő, hogy áldozatul esik az új nyereségorintált műsorszerkesztésnek a Top TV egyetlen igazi kulturális hírműsora, a Kalauz. (A Kalauzt külső produkciós iroda - Silló Sándor rendező és társai, többek között a KimNowak basszusgitárosaként is ismert Nagy Gergely - készíti.) Viszont simán életben maradnak (sőt!) olyan nézhetetlen, mind nézői, mind szakmai szempontból harmatgyöngének nevezhető produkciók, mint a Zoltán Erika-féle tánciskola (Legyen ön is Fred Astair tíz perc alatt!) vagy a holt unalmas, a Top tévé célközönségét egyáltalán nem érintő autós magazin (Négymilliós Hondát vegyünk, vagy hárommilliós Toyotát?). Egy zenei csatorna programjának minősége elsősorban a vetített klipek minőségétől és a műsorvezetőktől függ, hiszen az adás kilencven százaléka a konferansz-klip, klip, klip-konferansz szerkezetű. A műsorvezetői gárda, hm, lehetne erősebb. Két eredetinek nevezhető, és a magyar poptévézésbe tényleg új, korszerű stílust hozó egyéniség menti a gárda menthető becsületét: Csiszár Jenő és Császár Előd. Az összképen sokat rontanak az éppencsak makogó, kommunikációképtelen (Szia, hogy hívnak? Van valami problémád?...), zenei ügyekben tökéletesen tájékozatlan, bakit bakira halmozó hölgyemények. A dizájn kifejezetten jó. Főcímek, animációk, szpotocskák. (Vesd össze a hányinger Vivával!) Kapitány Iván művészeti vezető név a szakmában. Más kérdés, hogy a fiatalosan mozgalmas dizájnhoz nem nagyon passzol néhány mozgáskorlátozott, unalmas hangú műsorvezető és a hosszú órákig mozdulatlan kamera, a vontatott telefonálgatások. Az adásrendezők és szerkesztők nem nagyon töltik ki a Kapitány-féle kereteket. A Top TV, lévén magyar zenei csatorna, a 35-65 százalékos magyar-külföldi kliparányhoz tartaná magát. Helyes elhatározás. Még nem számoltam utána, hogy megvan-e. A baj az, hogy kevés magyar klip készül, és ha készül is, minimálköltségvetéssel, kifejezetten egyszerű (értsd: prosztó) megoldásokkal, magyarul tízből egy üti meg a nézhető szintet, és negyvenből egy nevezhető igazán jónak. Róka fogta csuka. Most jó klipek, vagy magyarok? Ezért a helyzetért nem a Top TV felelős. Csak javíthat rajta. A magyar zenei csatorna léte és népszerűsége ösztönözheti a kiadókat és a zenekarokat arra, hogy több pénzt szánjanak klipkészítésre, jobb videókat készíttessenek. Az MTV-hez ne hasonlítgassuk a Top TV-t. Az amerikai mintára készült brit tévéből a progresszivitást elfelejtették lefordítani. U. P. A szerződés ésszegése Éppen a külföldi befektetővel folytatott tárgyalások alatt akadt egy érdekes és kellemetlen konfliktusa a Top TV-nek az egyik legnagyobb magyar kábeltelevíziós társasággal. A Kábeltel január elején ugyanis levette a műsoráról a zenei csatorna programját. (A Kábeltelnek három budapesti hálózata van, összesen nyolc kerületben.) A tényt képújságjukon közölték, hozzátéve, hogy a lépésre a Top TV szerződésszegése kényszerítette őket, tehát a Top TV-nél kell reklamálni. Megpróbáltunk megtudni valamit a Kábeltelnél, ahol egy nem túl készséges hölgy annyit árult el, ami a képújságban is benne volt. A Top TV szerződésszegése miatt... Dehát mi volt az a szerződésszegés? - tettük föl a ravasz keresztkérdést, amelyet az illető hölgy nem kisebb ravaszsággal hárított el. Ezzel az információt ő nem adhatja ki. A Top TV-nél jóval közlékenyebbek az ügyben. Állítólag arról van szó, hogy a Top TV indulásakor a Kábeltel kikötötte, hogy részt kér a csatorna reklámbevételeiből, tehát a Top TV fizessen azért, hogy rákerüljön a Kábeltel hálózataira. (Azért ez sajátos álláspont, tegyük hozzá, hiszen a kábeltévés társaságok előfizetési díjat szednek a nézőktől, és ebből a díjból a műsorkészítők, az „eladott termék“ előállítói nem kapnak egy fillért sem. A normális helyzet éppen fordított: a kábeltévék fizetnek a műsort szállító televízióknak, hogy föltehessék a programot hálózataikra és szedhessék utána az előfizetési díjat. Ugyanez volt a Music Television esetében. A magyar kábeltévék nem voltak hajlandók fizetni az MTV-t készítő Viacomnak.) Tehát a Kábeltel kikötötte, hogy fizessen a Top TV, de az nyilván nem fizetett, nem is volt miből. A műsor mégis fölkerült a Kábeltel hálózataira (sokezer háztartásról van szó, hiszen - mint már említettük - a legnagyobb kábeltévés társaságok egyikéről van szó), azzal, hogy januárban újratárgyalják a dolgot. Mivel a Top TV január elején sem volt hajlandó fizetni, levették a műsort.