Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1996 / 1. szám

PolyGram Broadcasting a vásárló. Az azért némi plakntéria az ügyben, hogy PolyGram a világ egyik legnagyobb szórakoztatóipari konszernje, a le­mezpiac egyik óriása, amely a magyar piacon is komoly részesedéssel bír. A Hegedűs László vezette magyar PolyGram kiadó egyes számítások szerint a legnagyobb forgalmú ma­gyarországi zenei kiadó. Tehát a nagy kiadók, elsősorban persze a multik it­teni leányvállalatai, tarthatnának at­tól, hogy PolyGram-befolyás alá kerül az egyetlen magyar nyelvű zenei csa­torna. Eddig azonban nem tiltakoz­tak, nem fordultak a nyilvánossághoz. A Top tévések is nyugodtak, az új tulajdonos állítólag garantálja majd, hogy nem nyúl bele a műsorba. Az üzlettel persze nem köszöntött be a korlátlan gazdagság időszaka a Galambócz utcai stúdióban. Úgy tű­nik, az új külföldi tulajdonos egyálta­lán nem akarja ellenőrzés nélkül nyomni a milliókat a Top tévébe (pedig megtehetné, nyilván), hanem nyereséges vállalkozást szeretne. Állí­tólag már döntöttek is arról, hogy az átalakuló adásban megszüntetnek minden olyan műsort, amely szponzor híján nem tudja eltartani magát. Félő, hogy áldozatul esik az új nyereségorintált műsorszerkesztésnek a Top TV egyetlen igazi kulturális hírműsora, a Kalauz. (A Kalauzt külső produkciós iroda - Silló Sándor rendező és társai, többek között a KimNowak basszusgitárosaként is is­mert Nagy Gergely - készíti.) Viszont simán életben maradnak (sőt!) olyan nézhetetlen, mind nézői, mind szakmai szempontból har­matgyöngének nevezhető produkciók, mint a Zoltán Erika-féle tánciskola (Legyen ön is Fred Astair tíz perc alatt!) vagy a holt unalmas, a Top té­vé célközönségét egyáltalán nem érin­tő autós magazin (Négymilliós Hondát vegyünk, vagy hárommilliós Toyotát?). Egy zenei csatorna programjának minősége elsősorban a vetített klipek minőségétől és a műsorvezetőktől függ, hiszen az adás kilencven száza­léka a konferansz-klip, klip, klip-kon­­feransz szerkezetű. A műsorvezetői gárda, hm, lehetne erősebb. Két eredetinek nevezhető, és a magyar poptévézésbe tényleg új, korszerű stílust hozó egyéniség menti a gárda menthető becsületét: Csiszár Jenő és Császár Előd. Az összképen sokat rontanak az éppencsak makogó, kommunikációképtelen (Szia, hogy hívnak? Van valami problémád?...), zenei ügyekben tökéletesen tájékozat­lan, bakit bakira halmozó hölgyemények. A dizájn kifejezetten jó. Főcímek, animációk, szpotocskák. (Vesd össze a hányinger Vivával!) Kapitány Iván művészeti vezető név a szakmában. Más kérdés, hogy a fiatalosan mozgal­mas dizájnhoz nem nagyon passzol néhány mozgáskorlátozott, unalmas hangú műsorvezető és a hosszú órákig mozdulatlan kamera, a vontatott tele­fonálgatások. Az adásrendezők és szerkesztők nem nagyon töltik ki a Kapitány-féle kereteket. A Top TV, lévén magyar zenei csa­torna, a 35-65 százalékos magyar-kül­földi kliparányhoz tartaná magát. He­lyes elhatározás. Még nem számoltam utána, hogy megvan-e. A baj az, hogy kevés magyar klip készül, és ha készül is, minimálköltségvetéssel, kifejezetten egyszerű (értsd: prosztó) megoldások­kal, magyarul tízből egy üti meg a nézhető szintet, és negyvenből egy nevezhető igazán jónak. Róka fogta csuka. Most jó klipek, vagy magya­rok? Ezért a helyzetért nem a Top TV felelős. Csak javíthat rajta. A magyar zenei csatorna léte és népszerűsége ösztönözheti a kiadókat és a zeneka­rokat arra, hogy több pénzt szánjanak klipkészítésre, jobb videókat készít­tessenek. Az MTV-hez ne hasonlítgassuk a Top TV-t. Az amerikai mintára ké­szült brit tévéből a progresszivitást el­felejtették lefordítani. U. P. A szerződés és­szegése Éppen a külföldi befektetővel folytatott tárgyalások alatt akadt egy ér­dekes és kellemetlen konfliktusa a Top TV-nek az egyik legnagyobb ma­gyar kábeltelevíziós társasággal. A Kábeltel január elején ugyanis levette a műsoráról a zenei csatorna programját. (A Kábeltelnek három buda­pesti hálózata van, összesen nyolc kerületben.) A tényt képújságjukon közölték, hozzátéve, hogy a lépésre a Top TV szerződésszegése kény­szerítette őket, tehát a Top TV-nél kell reklamálni. Megpróbáltunk megtudni valamit a Kábeltelnél, ahol egy nem túl készséges hölgy annyit árult el, ami a képújságban is benne volt. A Top TV szerződésszegése miatt... Dehát mi volt az a szerződésszegés? - tettük föl a ravasz keresztkérdést, amelyet az illető hölgy nem kisebb ravaszság­gal hárított el. Ezzel az információt ő nem adhatja ki. A Top TV-nél jóval közlékenyebbek az ügyben. Állítólag arról van szó, hogy a Top TV indulásakor a Kábeltel kikötötte, hogy részt kér a csator­na reklámbevételeiből, tehát a Top TV fizessen azért, hogy rákerüljön a Kábeltel hálózataira. (Azért ez sajátos álláspont, tegyük hozzá, hiszen a kábeltévés társa­ságok előfizetési díjat szednek a nézőktől, és ebből a díjból a műsorké­szítők, az „eladott termék“ előállítói nem kapnak egy fillért sem. A nor­mális helyzet éppen fordított: a kábeltévék fizetnek a műsort szállító te­levízióknak, hogy föltehessék a programot hálózataikra és szedhessék utána az előfizetési díjat. Ugyanez volt a Music Television esetében. A magyar kábeltévék nem voltak hajlandók fizetni az MTV-t készítő Viacomnak.) Tehát a Kábeltel kikötötte, hogy fizessen a Top TV, de az nyilván nem fizetett, nem is volt miből. A műsor mégis fölkerült a Kábeltel hálózata­ira (sokezer háztartásról van szó, hiszen - mint már említettük - a legna­gyobb kábeltévés társaságok egyikéről van szó), azzal, hogy januárban újratárgyalják a dolgot. Mivel a Top TV január elején sem volt hajlandó fizetni, levették a műsort.

Next