Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)
1996 / 9. szám
Dave Matthews Band Ne tévesszen meg senkit a projekt neve/címe, kedvenc perverz triphopperünk, Tricky új lemezéről van szó, melyen sztárvendégek hada segíti unottan motyogó, rosszarcú hősünket. Tricky egy gyengécske Siouxsie and the Bansheeskompozícióval nyit, majd beindul a sztárparádé. Neneh Cherry hazatér a bristoli hangzásba (melynek ugye ő volt az egyik előfutára), és megelőlegzi közelgő triphopalbumát. Alison Moyet továbbra is a legjobb dzsesszhangok egyike, őt még Trickynek sem sikerül pervertálnia. Björk egyik tavalyi dala viszont a fekete környéken sétálva brutális nemi erőszaknak esik áldozatul, majd a sokk hatására oféliai tébolyba zuhan (Björk és Tricky második találkozása, a lemezt záró Yoga azonban már remekül sikerül). Cath Coffey egy kevésbé ismert, de a hírneves kollegináktól el nem maradó énekesnő. A vidám bohóc, a Blur-énekes Damon Albarn visszalépésével a szomorú bohóc, Terry Hall maradt a lemez egyetlen hímvendégművésze, hangja manírtalanságában szívbemarkoló - szégyellheti magát, aki sem a Specialsban, sem többi zenekarában nem vett róla tudomást az elmúlt másfél évtizedben. A Nearly God ékköve - akárcsak a tavalyi Maxinquage albumé - azonban nem más, mint Martina, az itt már teljes nevén szereplő Martina Topley Bird. Tricky azóta is áldhatja azt a pillanatot, mikor három éve egy ilyen sebzetten érzéki hangra bukkant egy tizenötéves iskolás lány torkában. A triphop az egyetlen technoalfaj, amelyben az emberi hang főszerepet játszik, ez az album sem másról szól. A tavalyi Tricky-lemeznél kevésbé burjánzó: a hőerőműritmusokat díszítő akusztikus gitár-, zongora- és vonósmotívumok kifejezetten minimalisták. Nem isteni, de jóval több, mint istenes. Ez az év sem múlik el már mainstream triphopremekmű nélkül. -dzs-TAVALY ÓTA SZTÁROK AMERIKÁBAN. AMIKOR MEGJELENT MÁSODIK MULTIKIADÓNÁL AZ ELSŐ LEMEZÜK, AZ UNDER THE TABLE AND DREAMING, AZ MTV ÉS A RÁDIÓADÓK A WHAT WOULD YOU SAYT VITTÉK SIKERRE. A CRASH GYAKORLATILAG AZ ELŐZŐ RECEPT FOLYTATÁSA, DE EZ NEM BAJ, MERT A DAVE MATTHEWS BAND OLYAN TÖKÉLETES KOMBINÁCIÓJA A MAI MAINSTREAM ZENÉNEK, AMELY PONTOSAN ÚGY EGYEDI, MINT AHOGY A DIRE STRAITS VOLT 1978-BAN. KÖVETÉSRE /IÉLTÓ, ROSSZ ESETBEN UTÁNZÁSRA, A LEGKELLEMETLENEBB DEGRADÁLÁSA E ZENÉNEK, HA KÉPÚJSÁGHOZ ADJA A HÁTTERET, MÉG MEGTÖRTÉNHET VELE. RHYTHM AND BLUES KEVEREDIK ELEGÁNSAN FUNK ALAPOKKAL, EGY KICSI DZSESSZEL ÉS BOYD TINSLEY HEGEDŰJÉBŐL KIGÖRDÜLŐ ANGOLSZÁSZ FOLK ZENÉVEL. DAVE MATTHEWS AZ EDDIE VEDDER/MICHAEL STIPE ÉNEKSTÍLUST KÖVETI, MÍG KEZÉBEN AKUSZTIKUS GITÁRT SZORONGAT, MELYET FŐKÉNT RITMUSHANGSZERKÉNT KEZEL, A SZÓLÓKAT BOYDRA, ILLETVE A SZAXOFONISTA, LEROI MOORE-RA HAGYJA. LENDÜLETES, TELT ROCK HANGZÁS KEREKEDIK EBBŐL, TALÁN PROGRESSZÍVNEK IS NEVEZHETNÉNK, A HOOTIE AND THE BLOWFISH-HEZ SZOKOTT HALLGATÓNAK VALÓBAN AZ IS LEHET, DE AZ SEM SEMMI, HA AZT ÁLLÍTJUK, HOGY A CRASH TERMÉSZETESSÉGE EGYARÁNT SZIMPATIKUSNAK TŰNHET A GRUNGE-ON MEGFÁRADT HALLGATÓNAK, AZ REM-RAJONGÓNAK, A KERESKEDELMI ADÓKON FÁRASZTOTT FÜLEKNEK ESETLEG EMBEREK SZIMPATIZÁNSNAK. -FULOP*MY* WtMMNK !*W«t mmmm I nH» 'I MyWMtlW, Tricky Nearly God wanted szeptember