Wanted, 1996 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1996 / 12. szám

A SAJTÓ ZENEI FORRADALOMRÓL BESZÉL, a zenekarra rázúdul mindaz, amit a sztárlét jelent. A média fokozott figyelemmel for­dul Cobain magánélete, jelesül: barátnője, Courtney Love felé. Love a Hole nevű feljövőben levő noise-rockcsapat attraktív énekesnője, akivel Cobain a Nevermind keverése idején, ’91 nyarán ismerkedik meg, ’92 tavaszán kelnek egybe. A sajtó analógiát keresve hamarosan újkori Sid and Nancyként kezdi emlegetni a párocskát (Sid Viciousről, a Sex Pistols tragikus véget ért bőgő­séről és barátnőjéről, Nancy Spungenről van szó), különösen amikor kiderül: Cobain nem bírván el­viselni állandósult gyomorfájdalmait és/vagy az őrületes közfigyelmet, a kábítószerhez nyúl. Kicsivel gyermekük, Francis Bean Cobain megszü­letése után, a Vanity Fair nevű amerikai lap világ­gá röpíti a hírt, miszerint Courtney a terhesség alatt sem tagadta meg magától a heroint. A botrány óri­ási, a Cobain házaspár hónapokig csak felügyelet mellett lehet a saját gyermekével, és komolyan fel­vetődik, hogy gyám alá helyezik a kislányt. (Hole szerint az egész akciót Madonna szervezte, aki kép­telen volt lenyelni, hogy Love nem szerződött Maverick nevű lemezcégéhez a Hole-lal.) A zenekari munka szempontjából üresjáratnak számító évben ’92 decemberében a Geffen piac­ra dob Intesticide címmel egy gyűjteményes al­bumot, amelyen a BBC-nél rögzített felvételek, kislemezdalok, illetve egyéb ritka hangdöfések ta­lálhatók. Az Intesticide első pár ezer példánya Kurt Cobain fülszövegével jelenik meg, de ezeket gyorsan visszavonják, mivel a Geffen pertől tart: a fülszövegben Kurt keresetlen szavakkal elküldi a jó édesanyjába a Vanity Fair újságírónőjét, Lynn Hirschberget. Gyermekének megszületése nyilván meghatározó élmény Kurt számára, hiszen a soron következő Nirvana-lemez címe, In Utero, azaz Méhben. A le­mezkiadó nagy-nagy csalódására esze ágában sincs egy második Nevermindot készíteni. ELLENKEZŐLEG: A VÁRVA VÁRT ÚJ STÚDIÓ ALBUM PRODUCERÉÜL AZT A STEVE ALBINIT KÉRI FÖL, AKIBE ÚGYSZÓLVÁN GENETIKAI­LAG BELE VAN KÓDOLVA A KOM­­MERSZELLENESSÉG. Albini irányítása mellett egy hallatlanul csupasz, száraz, kemény lemez készül. Ez a brutális album még a Jesus Lizardnek is becsületére válna (a figyelmes hall­gató fel is fedezhet rokon vonásokat). Cobain zeneszerzői képessége teljes pompájában kibontakozik az In Uteron: a Scentless Apprentice, a Heart-Shaped Box, a Rape Me, a Pennyroyal Tea vagy a Dumb a legjobb dalok közül való, amit a balkezes zseni valaha írt. Egyértelműen a kilencvenes évtized egyik kulcslemezéről van szó, amelyen egy végsőkig elcsigázott ember küzd a lidércekkel az életéért. Jól példázza Cobain mély depresszióját, hogy az albumnak egy ideig egé­szen komolyan az Utálom magam és meg akarok halni címet szándékozta adni. Észre kell venni, hogy az In Utero számos helyen nyíltan szembe­szegül a Nevermind világával, így például a leg­súlyosabb mondanivalót hordozó Rape Me a Smells Like...-hoz kísértetiesen hasonlító riffekből építkezik (és hasonlóan indul), de a hangulata már homlokegyenest az ellenkezője a nagy slá­gerének. MINTHA SZÁNDÉKOSAN MEGTA­GADNÁ A FORRADALMI DALT. Ami azt illeti, ebben is van valami: egyik Seattle-i kon­certjükön Cobain a következő szavakkal konferál­ja be a Smells Like Teen Spiritet: „El kell játsza­nunk ezt a dalt, mert benne van a szerződésünk­ben. Ez az a dal, ami tönkretette Seattle-t, a mi életünket és a tiéteket is!” A koncerteken ekkor már (1993. szeptemberében járunk) Pat Smear a másodgitáros, aki a hetve­nes években a Germs nevű klasszikus kaliforniai punkbandában pengetett. Smeart láthatjuk a Nirvana 1993. novemberében, az MTV számára forgatott akusztikus koncerten is. Utólag belegondolva furcsa, hogy a Nirvana el­vállalta a felvételt, hiszen az MTV pár hónappal korábban különösen aljas módon viselkedett az együttessel: a Nirvana zenészei egy élőben su­gárzott díjkiosztó ünnepségen a Rape Me (Erő­szakolj meg!) című nótájukat szerették volna elő­adni, mire az MTV vezetői azzal beszélték le őket erről, hogy ha eljátsszák a dalt, nem csak ők ve­hetnek örökre búcsút az MTV képernyőjétől, de a koncertügynökségük többi zenekarát, így a Sonic Youth-t is száműzik onnan. Akárhogy is, a Nirvana tagjai az unplugged felvé­tele előtt szorgalmasan gyakorolnak, és gondos előkészületek után választják ki azokat a dalokat, amelyek a leginkább érvényesülni tudnak az akusztikus környezetben. Természetesen a lármás, gitárdús slágerek kiesnek, helyettük remek feldol­gozásokat iktatnak a programba saját, lírai be­ütésű szerzeményeik mellé, így az arizonai Meat Puppets második albumáról három lenyűgözően szépséges dalt, de elhangzik egy nóta a Vaselinestól, David Bowie-tól, illetve a felvétel zá­rásaként egy megrázó blues-keserves Leadbelly­­től, a Where Did You Sleep Last Night, amelyben egy férfi búsong szeretője hűtlensége miatt. Ki tudja, miért esett Cobain választása erre a dalra, bár tény, hogy a Screaming Trees Mark Lanegan­­nel korábban egyszer már lemezre vette a szá­mot (egy másik Leadbelly-nótával együtt) Lanegan The Winding Sheet című szólóalbumára. Az Unplugged koncert óriási sikert arat (1994 őszén adják ki cédén a hanganyagot) és mindenki biz­tosra veszi, Cobain úrrá lesz depresszióján, hiszen nagyszerű távlatok nyílnak meg a Nirvana előtt. A remények remények maradnak. Az 1994 elején elindult turné, amelyre minden jegy elővételben elkel, Cobain számára az utolsónak bizonyul. Már­ciusi, római koncertjük előtt Kürtöt kórházba szál­lítják, ugyanis halálos adag nyugtatót vett be. Ki­mossák a gyomrát és megmentik. Egy hónappal később Seattle-i otthonában már biztosra megy: szájába veszi vadászpuskáját, és szétlövi a fejét. Huszonhét éves volt, akárcsak Jim Morrison, Ja­nis Joplin vagy Jimi Hendrix. A világot sokkolja a hír. S persze rögtön megin­dulnak a találgatások, hogy miért tette. A csap­dába került énekesnek számos problémája volt: küszködött a gyomrával, úgy érezte, felesége megcsalja régi barátjával, a Smashing Pumpkins­­os Billy Corgannel, a sajtó előtt eltitkolták, de ké­sőbb kiderült, hogy római öngyilkossági kísérlete idején Cobain kezében a következő szövegű le­vél volt, feleségének címezve: „Nem szeretsz en­gem, és nem bírnék ki még egy válást az életemben”. Túlságosan hirtelen, túlságosan nép­szerű lett a Nirvana, és Cobain nem bírta ki a nyomást. Seattle-i búcsúlevelét egy Neil Young­­idézettel zárja: „Jobb kiégni, mint lassan elmúlni.” SEMMI­ SEM JELENT NAGYOBB REKLÁMOT, MINT A HALÁL. COBAIN ÖNGYILKOSSÁGA UTÁN A NIRVANA-LEMEZEK ELADÁSI MUTATÓI AZ ÉGBE SZÖKNEK: EZEKBEN A HETEKBEN MINDEN HARMADIK, AZ EGYESÜLT ÁLLA­MOKBAN ELADOTT LEMEZ A NIRVANA NEVÉHEZ FŰZŐDIK, a Nirvana után a zeneipar már nem teljesen az, ami volt. Korábban mereven elutasított, újító hangzá­sú zenekarok százai kerültek be a nagy lemezcé­gekhez, és az egész rockzenei ízlés sokkal nyi­tottabbá vált, ami nagy eredmény. A punkzene és oldalági rokonai ellenkultúrából általánosan elfo­gadott zenei műfajjá lettek. A Nirvana együttes­ként jó válaszokat adott a kihívásokra: ne úgy emlékezzünk rájuk, mint amelynek a vezére em­berileg gyöngének bizonyult, hanem, ahogy erről a Muddy Banks koncertlemez tanúskodik: fékte­len, őszinte koncertzenekarként, amely nem a tár­sadalmi elvárásoknak igyekezett megfelelni, ha­nem azokat akarta magához alakítani. Ez egy ki­csit sikerült is. drcimbrr f 351 wanted

Next