Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 5. szám

Spearhead: Chocolate Supa Highway Az áldott emlékű Disposable Heroes Of Hiphoprisy rosszarcú, de annál szellemesebb alapembere Michael Franti második lemezét csinálta Spearhead nevű társulatával. Franti a legizgalmasabb, legváltozatosabb hiphopokat termeli, az első alapmű­nek számító Spearhead-album után nagy dolgokra lehetett számítani. De igazán nagy dolgokról sajna nincs szó. Van jó kis mély, dzsesszes hip­­hop, reggae, van hátték, vannak el­képesztő énekhangok és szövegelé­sek, gyönyörű hangszerelések, még Bob Marley is van, egy nagyon jó kis feldolgozás erejéig, és persze van mozgalom, rámutatás komoly problé­mákra, fajüldözés, minden, csak ép­pen átütés nincs, vérpezsdítés, izzás, sőt kétszer is nagyon elálmosodik az album, ledől néhány percre. Mindegy. Micheál Frantiben azért lehet bízni, majd a következőre. pop JReef: Glow Amennyire benne van a Beatles az angol popfiúk vérében, annyira bi­zony a Rolling Stones is ott kering. E vérkörről sodródott az angol rocklapok címlapjaira az elmúlt he­tekben a négytagú Reef. Az ügyele­tes rakendrollmentő. Hát koszi. A hallgató bluesos-soulos-rockos het­venes éveket kap, koszos gitárhan­gokat, odakent, maszatolt riffeket és retró dobhangzást. Na igen, megis­merni a producert... A hasonszőrű an­gol és amerikai bandákat (lásd: Ride, Primal Scream, Black Crowes) keve­­rő/felügyelő csúcsproducer George Drakoulias nevét olvashatjuk a borí­tón. A várépítés azonban még a Drakulás Gyurinak se megy, ha kétes állagú az alapanyag. Oké, korrekt és kedves a Reef dalosokra, csak éppen szagtalan és sószínű. Sorjáznak egy­más után a szó-se-róla-ügyesen ösz­­szeeszkábált középtempós dalok, ká­­bultan utazunk a 70-es retrómetrón, aztán amikor kiszállunk, egyetlen ál­lomás nevére sem emlékezünk. A négy srácnak azért jó, még legalább egy hónapig övék minden címlap. - metró -The Bates: What A Beautiful Noise A Sziget idején úgy gondoltam, bal­­szerencsés faszi vagyok, mivel mun­kaköri kötelesség miatt kénytelen vol­tam kihagyni a német Bates koncert­jét. Végighallgatva új koncertcédé­­jüket, most már végre nyugodtan fo­gok aludni. Egyetlen koncerten rögzí­tették mind a huszonnégy dalt, de nagy valószínűséggel akkor is ugyan­ilyen hangulatú lett volna a koncert­lemezük, ha egy egész turné anyagá­ból szemezgettek volna. A német sörpunkkal az a baj, hogy baromira fantáziátlan, olyan mint a focijuk, csak darálnak, darálnak rendületlenül. A Bates tagjai ráadásul még elkövetik azt a hibát, hogy humorizálgatnak a számok közben, nem kéne. A Billie Jean feldolgozás jó poén volt, de a végén a Runaway már egy kicsit eről­­tetettnek tűnik. Az agresszív fizimis­­kájú, konyhakést markoló öregasz­­szony fotója pedig már elég lejáratott ötlet. Jó volna, ha a zenétek bosszan­taná az öregeket, mi, fiúk? Pedig nem őket bosszantja. John Lee Hooker: Don’t look back Nézz vissza: a Mississippi államból származó gitáros, énekes augusztus 17-én lesz nyolcvan éves! Még térni is sok(k). Nagy gegman a Mester, az ötvenes években nyolc különbö­ző álnéven leszerződött több kon­kurens lemezcéghez... Jelenleg a Virgin a befutó. A nyitódal némi rit­­mizálással a népszerű Boom, Boom című J.L.H.-szerzeményre emlékez­tet. A The Healing Game-et Van Morrison jegyzi és az Öreggel együtt énekli. Van az egész lemezen jelen van mint gitáros, énekes és produ­cer. Simon kis bluesok vannak itt túlsúlyban, mintha egy füstös New York-i csehóban szólna. Korrekt, in­telligens hangszerkezelés, akuszti­kus basszus az ínyenceknek, ilyes­mi. Tiszteletadás Jimi Hendrixnek: Red House. Szép, egységes, kerek lemez. Csodálatos érzés lehet, ha egy zenésznek megadatik, hogy nyolcvan éves korában is alkothat (és nem is akármilyet!). Erőt, egész­séget. Tom Lee Hooker Helmet: Aftertaste Amilyen nagyot alakított a Helmet a New York-i színtéren a kilencvenes évek elején, annyira lapos volt Betty című utolsó albuma. Page Hamilton zenekara számomra egy mértanilag megkomponált riffekből és feszes dobtémákból álló matematikai felad­vány volt, ami már első hallásra is különbözött a többi New York-i HD- és noise-zenekartól. Az idő azonban telik, a Helmet stílusát már illik kopí­­rozni, így az Aftertaste-lemez változ­tatott a recepten és Hamilton mellett is egy új gitáros, Chris Traynor mu­tatkozik be. Az a szónikus zsezsegés, ami Hamilton gitárjának annyira a védjegye, egy potméter odébbcsava­­rásával a kásásabb grunge hangzás felé tolta a továbbra is egyszerű, de agyament témákat, ellenben az a sok­koló feszesség, azok a nüansznyi szü­netek, amitől a Strap It On-lemeznek vagy a Meantime-nak olyan magával rántó húzása van, az eltűnt, hozzáfi­nomodott a korhoz. Ezért az After­taste végighallgatása után erős hiány­érzetem támadt, az újdonság élmé­nye nem csapott meg - és noha a dallamok továbbra is a Helmet koor­dinátáin mozognak -, ha katarzist szeretnék kicsiholni magamból, akkor a már említett korábbi lemezekhez fordulok. -fülöp­ Luscious Jackson: Fever In, Fever Out Négy csaj az amerikai indie-rock szín­térről, a jó öreg Iggy fater kedvenc zenekara. Nem, téved a kedves olva­só, nem valami dühös blitrock, ha­nem annál sokkal-sokkal jobb. Na­gyon finom, puha, loopokkal és más ritmus- meg hangkeltő hangminták­kal, továbbá analóg billentyűkkel megtűzdelt, szolid gitárokat és több­szólamú vokálokat felvonultató mu­zsika ez. Mellesleg univerzális, ebéd utáni cigarettázáshoz éppúgy kiváló, mint táncikáláshoz, merthogy - sza­vamat nem feledvén - a puhasággal az L.J.-lányoknál táncos ritmusok tár­sulnak, oldalágilag még a triphop is be-beköszön. A kiváló végeredmény, a négy ihletett hölgyzenész mellett Daniel Lanois producernek - Az, Dylan - köszönhető, akinek neve ga­rancia, mi több védjegy, így együtt, ötös fölé. - TiTiTiTá -- németh -

Next