Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 6. szám

Most tényleg, mindentől függetlenül, nagyon úgy tűnik, hogy már megint itt van, megállíthatatlanul serken, tör előre, hódít a bajusz! Mike Patton, aki már old-school arc a bajusz témában, fehér striciöltönyében, sárga szegfűvel a gomblyukában épp az egyetlen, de nézhetetlen germán műholdas zenei csatornán ajánlja az év albumát. Te jó ég, mi jöhet ez után? Boogie-woogie, makkos cipő vagy esetleg forgó üveggömb? Nem kérem, mi nem me­gyünk le nyálba, mi csak kísérletezgetünk az Evidence, a Just a Man csupán ártatlan, komolyta­lan kísérletek... Aztán a roadból gitárossá lett Dean Menta­el, majd kósza hírek a krízisről, később lég­ből kapott információk egy új brutál-indusztriál al­bumról... Szóval a „brutál” az év legrosszabb vicce, az indusztriálból talán annyi igaz, hogy gyanítom Roddy Bottom többet agyait az anyagon, mint John Hudson a System Collapse nevezetű, véletlenül pont indusztriál ban­dából szalajtott gitáros. John úgy nyilatkozott vala­hol, hogy az Album Of The Year gyakorlatilag az anti-King For A Day... is lehetne. Lehet, ugyanis az a csöppnyi szikra is kiveszett belőle, az a rebellis fennhang, az a szin­te művészi agresszivitás, amely a Faith No­­Wore-t gyakorlatilag a csúcsra emelte. Nem mondom, művészinek művészi, sőt mi több, igé­nyes, egyfajta lebegős hangulatzene. Az első daltól az utolsóig azok az „ártatlanul­ komolytalan" kísérletek, a néhol soulba hajló hangu­latos énektémák, füttyök, vokálok, mint a Helpless, a brilliáns Strip Search vagy a fellegekben járó Pristina. A több részből mesterien összepakolt nóták, mint a Collision, A Naked, In Front Of This Compu­ter, a klipnóta a The Last Cup Of Sorrow és a súlyoskás, rendben sú­lyosabb Got That Feeling. Komo­lyan, ez egy korrekt album, profi munka, csakhogy már nem arról az angyalporos zenekarról szól, amelynek énekese, hírhedt front­emberhez méltóan a Be Agressive taktusaira nyilvánosan a bakancsá­ba vizelt... Ha jobban belegondolok, még az is előfordulhat, hogy az egész egy jó vicc, egy adagnyi irónia... A cím alapján nem is elképzelhe­tetlen... -MÉDEA­A világ legmenőbb rockbandájának do­bosáról kiderül, hogy remek dalszerző, gitáros, énekes, frontember... Úgy van, Dave Grohlról, a Nirvana stílusteremtő technikájú dobosáról van szó, akit mos­tanában gitárral a nyakában látni, amint torka szakadtából ordít. Nagyon büszke Foo Fighters nevű zenekarára és a na­pokban megjelent bemutatkozó leme­zükre... Várjunk csak, mintha már tett volna egy! Nos, a Foo Fighters első lemeze nem a Foo Fighters lemeze volt, hanem Dave Grohl szólóprodukciója: azokat a demókat tartalmazta, amiket öt nap lefor­gása alatt rögzített tök egyedül, bizony, ő maga játszotta fel az összes sá­vot, az összes hangszert, az összes vokált. Stevie Wonderhez, Prince-hez méltó bravúrmutatvány, csak úgy, szórakozásból, ami aztán olyan jól sike­rült, hogy úgy, ahogy volt, a lemezen te­jtött ki. Addigra Grohl már igazi ze­nekart is verbuvált maga köré, olyan hiteles figurákból, mint Pat Smear, a hetvenes évek végi punklegenda, a Los Angeles-i Germs túlélője, aki már az utolsó Nirvana-turnéfelállásban is gitározott, vagy Nate Mendel basszista a Sunny Day Real Estate-ből. Végigturnézták a következő másfél évet, a tavaly nyári fesztiválszezonban­ több alkalommal - például a belga Torhout/Werchter Fesztiválon (lásd: Wanted 1996/9) - is együtt játszottak Alanis Morissette­­tel, ami azért érdekes, mert nemrégiben az ő kísérőzenekarából nyúlták le a szőke Taylor Hawkins dobost, mivel eredeti ütősük, William Goldsmith ki­szállt, „rákényszerítve” Grohlt, hogy az új lemezt is ő maga dobolja fel (kép­zelhetjük, hogy szívta a fogát a pluszmunka miatt). Az 1995-ös cím nélküli Foo Fighters-lemez nagyon hasonlított a Nirvánára, három jelentős különbséggel: újdonság volt a Beach Boys-i harmóniák be­épülése, az örök optimista Grohl dalaiból hiányzott Kurt Cobain depresszió­ja, és a szövegei nagyrészt kis nonszenszek voltak. Ez utóbbi szempontból azóta igen jelentős változás állt be, ami leginkább annak tudható be, hogy Dave-nek tönkrement a házassága. Az új dalok fele kap­csolatok felbomlásáról, illetve a felbomlás előérzetéről szól („Tudod, mióta együtt vagyunk, sosem féltem még ennyi­re” - ez a nyitósor), a másik felük meg a rock’n’roll élet­formáról és annak nevetséges sztereotípiáiról, de akad egy olyan is, amelyet az Arizonai álmodozók című Kusturica­­film ihletett (Enough Space), s elszállt a két évvel ezelőt­ti ufó-scifi-mánia is. Megkomolyodás van, és ez a zené­ben is érezhető. Oda az előző lemez lökött slágeressége, oda a „pozitív Nirvana” klisé, a Foo Fightersnek - egy-két markáns versszak/refrén váltást leszámítva - már nincs kö­ze az időközben kiüresedett grunge-hoz, a dagonyát meg­hagyja a kopírbandáknak, a tradicionális amerikai melodi­kus rock most az igazi terepe. A korábban a Pixies meg a Terrorvision hangzását polírozó Gil Norton - ezúttal elég visszafogott - produceri bábáskodása mellett készült The Colour And The Shape összetettségében is markáns al­bum, sok hangulatot egyesít, a mániákus gitársodrások között sok a lassú, finom betét, többször előjönnek akusz­tikus gitárok, a Grohltól szokatlan „hagyományos” ének­stílus. A hajat vágott, bajuszt és némi szakállt növesztett Dave Grohlnak sikerült leküzdenie magát a grunge-trónról az erős, életképes amerikai rockzenekarok közé, és job­ban érzi ott magát („Ott megy a példaképem, egy hétköz­napi fickó” - ez a lemez központi dalának refrénje). Dave sohasem fog úgy járni, mint Kurt Cobain, bármi is történ­jék, mindig összeszedi magát. „Már nem félek” - ezzel a sorral zárja keretbe a zűrzavaros utolsó hónapokat sum­mázó lemezt, ami, bár zenésztársakkal készült, sokkal sze­mélyesebb lett, mint szólóban összehozott elődje volt. - déli - június 19j­u­anted

Next