Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 9. szám

PolyGram LA CHAINE MUSICALE közös játék Az MCM és a PolyGram által lehetőséged nyílik értékes tárgyakat nyerni, ha szeptember 14-e előtt beküldöd a helyes válaszokat a következő kérdésekre: 1. Hogy hívják a HIT MCM-et bemutató műsorvezetőt? 2. Melyik az a műsor, amelyet 100%-ban az európai művészeknek szentelünk? 3. Mi a címe az Internet-újdonságokat bemutató műsorunknak? 40 jó választ sorsolunk ki. A helyes válaszokat az októberi számban közöljük! A válaszokat a Wanted szerkesztőségébe küldjétek be! (1117 Budapest, Orlay utca 5-7.) 4. Az MCM logójának három színe: wrr sor primbrr . Durván száz évvel a rabszolgafelszabadítás után, az 1940-es évek vége felé megszólalt Jamaicában a rádió, a rádióban pedig az amerikai kulturális im­perializmus ragályos hangja, és az addig legnépsze­rűbbnek számító, helyiérdekű zene, a trinidadi calypsóval rokon mentő fokozatosan átadta helyét a korai rhythm & bluesnak. Ha hiszitek, ha nem, egyszer, a magyar televízióban is lehetett hallani egy mentő-dalocskát: Cedelia Booker énekelte ab­ban a furamód nálunk is sugárzott dokumentum­filmben, amit a fiáról, bizonyos Robert Nesta Marleyról készített a BBC - egyszerű kis dal, a Bob gyerek szerette énekelgetni, a blues szerkezetéhez hasonlóan ismétlődő sorok, trópusi napfényben für­dő dallam, laza ritmusában ott sejlik a majdani reggae. Ha véletlenül megismétlik, így nézzétek. Az ötvenes években tehát meghódította Jamai­cát az amerikai R&B, Fats Domino és a többiek vol­tak a sztárok, ők diktálták a tempót, őket utánoz­ták a jamaicai muzsikusok, zenében, ruhában (sötét öltöny, csokornyakkendő), ahogy kell, de közben meg is alapozódott a sziget mindmáig sajátos zenei élete. Azokat a nyilvános helyeket­­ hívhatjuk tánc­háznak, diszkónak, mindegy­­, ahol a hangládákból az amcsi zene áradt, sound systemnek nevezték, tulajdonosaik, működtetőik az ötvenes évtized vége felé kezdték magukat producernek hívni, merthogy ők teremtették meg a jamaicai lemezipart, azokban a fejekben pedig, akik dj.-ként, a mulatságot celeb­rálván rá-rádumáltak a lemezekre, nyugodt szívvel tisztelhetjük a későbbi reggae-rapperek, pontosab­ban toast-mondók őseit. A korai producerek közül megjegyzendő „Duke” Reid, „Prince” Buster, „Sir” Coxsone Dodd és az önmagát utóbbitól 1967-68-ban önállósító Lee „Scratch” Perry neve, az első jamai­cai lemezstúdiót Stanley Motta alapította, az (egyik) első helyi lemezkiadót (WIRL - West Indies Records Ltd.) pedig Edward Seaga, aki 1980-1989 között az ország miniszterelnöke volt. De most még csak az ötvenes, hatvanas évek fordulójánál tartunk. A sound systemek vezetői fel­figyelnek a helyi tehetségekre, az import helyére szépen benyomul a hazai termelés, az R81B kezd sajátos ízekkel gazdagodni. Az 1958-1965 között uralkodó, ugribugri stílus neve a ska, 1965-1968 kö­zött terjed el ennek lassabb változata, a rocksteady, a még tovább lassított, szinkópásított, modern reggae startja 1968-ra tehető. ne cumién DtsL-dokumentum­­filmben angyali fekete-fehér felvéte­lek mutatják, ahogy előredőlt felső­testtel, karjukat föl-le himbálva jár­ják a népek a skát, s ugyanitt, ujja­ival a kanapén dobolva demonstrál­ja Bob Marley a ritmus átalakulását. Mindezt slágerekre lebontva, gyöngy­szemről gyöngyszemre dokumentálja az 1964-ben, a fehér Chris Blackwell által alapított Island Records négy CD-ből álló, Tougher Than Tough: The Story Of Jamaican Music című vá­logatásalbumának első lemeze, amely az 1958-1967 közötti idősza­kot összegzi. A legelső két szám ANGYALI FEKEfÉr FEHÉR FELVÉTE­LEK MUTATJUK, AHOGY JÁRJÁK A NÉPEK A SKÁT, (Folkes Brothers, Laurel Aitken) még tiszta Amerika, a harmadiktól (Owen Gary) kezdve viszont szépen megfi­gyelhető, ahogy a szinkópa egyre szaggatottabbá teszi a dalok ritmu­sát, és fülünk hallatára percek alatt lejátszódik tíz év zenetörténelme. Számunkra idegen nevek (Theo­­philus Beckford, Derrick & Patsy, Derrick Morgan), után jönnek az is­mertebbek: Jimmy Cliff, Millie (aki a hatvanas évek közepén, körülbelül akkortájt, amikor A kaktusz virágá­ban Voith Ági A jamaicai trombitást hasonlította egy brit naszádhoz, Millie Small néven, valami véletlen folytán épp időben hozta el Buda­pestre világslágerét, a Májbhaj Lali papra magyarított My Boy Lolli­­popot), a The Maytals és a The Waiters (még ki nem emelt énekesek­kel, tehát nem Toots & ... és nem Bob Marley & ...), Don Drummond (az 1969-ben elhunyt trombonos), Justin Hines & The Dominoes, a Skatelites és Prince Buster (akiknek zenéjét punkos lendülettel és politikummal felturbózva hozták divatba 1979-ben a brit skarevival hősei, a Specials, a Madness, a Seiecter és a Beat), és a többiek (Alton Ellis, The Paragons, Delroy Wilson, Ken Boothe, Hopeton Lewis, The Jamaicans, Desmond Dekker, Bob Andy, The Techniques, Dobby Dobson, Phyllis Dillon) - de innentől új fejezet veszi kezdetét. Szőnyei Tamás

Next