Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1997 / 11. szám
- Szerinted ez jSAverő? - olvasható le a roma srác számáról.A haverral egy vascsövön üldögélnek a Szigony utcai lakótelep, jó ég tudja, melyik paneltornyának tövében, egy kis kocsisorba ojtott Bronx. A „verő” egyébként cimbalomhoz való, a fiúk valamelyik cigányzenész klánhoz tartoznak. Dope a Szemközti blokkban regnál. A Tysont kikapcsolták, biztos rossz pecsétet hamisított a telefonszámlára, az Oglinak meg dolga van, pedig tegnap megbeszéltük. Dopeman jellegzetesen idióta énekstílusa nem műanyag, így is beszél, a legváratlanabb szótagokat nyújtja meg - általában az elsőt, de nehezítésnek néha a sokadikat, mintha fordulna a fejében a dobgép. A spanok hiánya önmagában még nem veszélyes, Ogli igazából nincs a zenekarban - a zenekarban tulajdonképpen senki sincs. Dope szóló artist, a holdudvar különböző úton-módon kapcsolódik. Ogli mint haver és gengszter, Kicsi Tyson rappel is egy számot, Dope öccse és apja hangszeres közreműködők. Ribane Wanted: Szüleid hallották már az anyagot? - Persze, odavannak érte. W: És a Kartel? - Azért is odavannak. W: Döglégy még mindig nem merte megmutatni az anyagot Knézy Jenőnek, pedig ő featuring. - Az én apám egy laza gyerek, a Knézy az más. W: Bejön a népnek a macsó vaker? - A férfiak szeretik hallani. Ez ugyanolyan, mint a pornófilm: kell nekik, hogy hallják, amint valaki leribancozza a nőket. Mert amikor a focimeccsről kizavarja a felesége mosogatni, ő nem meri mondani, legalább a kazettáról szereti hallani, „ki vagy te, kibaszott ribanc”, érted. Ez nem azt jelenti, hogy én így beszélek a nőkkel minden nap, anyámat se úgy köszöntöm minden reggel, hogy „na kapd fel magad, büdös ringyó”. Isten őrizz. Most csináljuk majd a Kartel új videóját. W: De nem lesz olyan sittes, mint a Keleti oldal, nyugati oldal? - Á, dehogy, lesz esőgép, meg testelásás. Kiderül, a testelásás olyan a ganxstavideókban, mint Starsky és Hutch-nak az autós üldözés: fontos rekviszt, nehéz meglenni nélküle. Tyson alakításában látható majd: a neves maffiózó autóval érkezik, csomagtartóból testet távolít el, majd elföldeli. Ennyit a testelásásról. A jövő évezred filmlexikonjaiban ott feszít majd a Téboly (Fritz Lang) és a Termini pályaudvar (Vittorio de Sica) között. Ha már szóba került a film, László Viktor zeneszerző-producer a stúdió videoszobájából érkezik, odabent középperverz pornó perese, afroamerikai versenyző irrigátor segítségével tett purfipát partpernőjébe. A fő veszélyfogás-Szasza, háta elkülönfabző Best of Analszex válogatásokkal a brigádot. Rémálom A Dopeman-album címe Fordult a kocka. Ha valakinek nem jött be a Ganxta Zolee-életmű, nagy valószínűséggel ettől is csak hányni fog, de ha igen, megállapíthatja: a tanítvány túlszárnyalta mesterét. A zene nem a Pierrot-féle konzerv groove-okból mixelt aláfestés, rendes hangszerek mennek, a szinti billentyűit is emberi ujjak hozzák működésbe. A Dopeman meg egy állat, a bemutatkozó lemezzel nagy lépést tett dédelgetett álma felé: ő legyen Magyarország rémálma. A Fordul a kockát hallgatva lassan kirajzolódik a magyar gengszterrap baktériumtenyészet-jellege - Dopeman mint a Döglégy oldalhajtása indult, de már ő is felfedezte a Kicsi Tysont, aki az ígéretes vendégművészkedés után előbb-utóbb csak elkészíti saját, autentikus ózdi roma rapstílusban fogant zöngeményeit. Addig valahogy csak kihúzzuk, hamarosan jön a Kartel Argentin tangó című anyaga, a borítón Döglégy argentin dogokkal jégkorongozik. Szigony utca Bandatámadás a Szigony utcában már a nyolcvanas évek közepén is volt: szíven szúrták az Ámor presszó tulajdonosát. Kisebb-nagyobb csetepaté mindig van és mindig volt, de dr. Dopeman helytörténeti kutatásai szerint „az egész rap A NAGY KALAND - általános iskola után kirángattak a gettóból/ egy ideig úgy festett/ művelt ember lesz belőlem: négy évet lehúztam a Kölcsey Ferenc Gimnáziumban/ Bajza utca/ hatodik kerület. De az érettségi után visszasüllyedtem. Elmentem dolgozni a Baross utcába egy videotékába/ sejtheted/ milyen volt a vásárlóközönség. Egyszer elmentem felvételizni a jogi egyetemre/ bermudában, strandpapucsban/ kitöltöttem a teszteket/ csak néztek - nem vettek fel/ a mocskok, ott kezdődött el”, az Amor presszó előtt, a Szigony utca-Práter utca sarkon - az ódon épület ma úgy feszít a panelek között, mint egy korai King Diamond-lemezborzó. Kitört a breakkorszak, meg a kungfufilmek korszaka, akkor mindenki úgy járt... W: Már hogy függ össze a break meg a kungfu? - Egyszerre jött be a breakfilm, meg a saolinos filmek. Nem láttad a Break 1, Break 2-t? Nem hallottál róla? W: Nem. - Ó...! ’81-82 táján, az Ámor presszóban volt a videódiszkó, és az egész kerület úgy nézett ki, hogy a kisgyerekek kungfuegyenruhában: kungfuruha, kungfucipő, és ment a breakelés, egyszerre tombolt két őrület. Én nem kungfuztam, nem vagyok olyan ruganyos, én breakeltem. Itt volt a nagybátyám akkori élettársa Amerikából, és fölvett videóra, így utólag visszanézve tízévesen enyhén töredezett volt a mozgásom. W: Miért, nem ez a break lényege? - Nem, az az electric boogie. A rap, ez van nekem teremtve... És akkor jöttek az első bandázások, de azokban nem vettem részt - pitiáner kis ügyek, a fater meg mindig hazarugdosott. A szüleim nélkül ma egyébként se hiszem, hogy rappelnék, valószínűleg bolti lopással lennék elfoglalva. ’86-ban még ésszerűtlen dolognak tűnt a dolog, de én 92- ben megmondtam a szüleimnek: Amerikában rapsztár leszek. Azt válaszolták, nem, magyarul rappelj, és ne káromkodj. Akkor kezdhetsz valamit. Mint ez az Anális Kanális, tudod. Aztán rájöttem, hogy amerikai sztár nem lehetek, de megpróbálok magyar sztár lenni. Azóta rappelek magyarul. De azért káromkodni káromkodok. A nyóckerből már nem lesz semmi: amíg meghallgattuk a stúdióban a lemezt, és átlapoztuk a szexújságokat, besötétedett. Meg egy kicsit el is ment tőle a kedvünk, amikor megtudtuk, hogy a „Dopeman és a haverok nyomják a dominót”-sor kizárólag a rím kedvéért került a szövegbe - Dope, bár némi sejtése van a dominó külalakjáról, kizárólag ultizik. A „Dopeman és a haverok nyomják az ultit” viszont nem jött ki. -winklerfotó: Lukács Dávid Művész i usz profil