Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 12. szám

u/*jt?utmária! [Saul DraOf Dungeness Ezt a nevet és rangot DEREK JARMAN ho­moszexuális posztmodern művész adomá­nyozta önmagának halálos betegen, folya­matos testi leépülése közben írt Chroma, a színek könyve című művében. Dunge­­ness dél-angliai város a tenger mellett, egy atomerőmű és egyéb civilizációs kel­lékekkel terhelt és fertőzött tájon, amely­nek szomszédságában Jarman telket vá­sárolt, mikor megtudta, hogy AIDS-es, s ahol a fövenyen gyom-, gyógy-, haszon-, és dísznövényekből, valamint a parton gyűjtött tenger rágta fa-, vas- és minden­féle más hulladékokból. (Lásd Tillmann ). A. írá­sát a Filmvilág ‘96 júniusi számában!) S a Chromá­ban ezzel kapcsolatban ezt írja Jarman: „Minden kert mögött ott a Paradicsom, és néhány kert valódi Paradicsom. Az enyém is ezek közé tartozik." Vajon mivégre Jarman provokatív és blaszfémiá­­nak tetsző névadási gesztusa és komor abszurditás­ban játszó kertművészetéről s annak tárgyáról írt so­rai? A Másság kitaszítottságában a művészi eszmé­nyei miatt is a periférián létező művész a halál kü­szöbén még egy botrányos-ironikus húzással oda­csap annak a kultúrkörnek, amely maga is haldok­lik, s amely soha nem fogadta be őt? Vagy a halál árnyékában az örök kárhozattól rettegő eretnek ször­nyű megtérése, amelyben mégsem tudja megtagad­ni önmagát? Valószínűleg mindkét lehetőség impli­cit ott motoszkál Jarman gesztusaiban, de ő sokkal erősebben kötődött a kereszténységhez, s bonyolul­tabb viszonyban álltak egymással, minthogy ilyen egyszerű legyen a magyarázat. Sokkal inkább való­színű, hogy egy folyamatos őszinteségi rohamban s a bűntudat marcangolásában leélt, s folytonosan a megváltás lehetőségeit kereső élet végén, egy ön­magán túlmutató iszonyú kór fojtogatásában Halá­­los(!) komolysággal megelőlegezte magának a bűn­­bocsánatot, az üdvözülést és a mennybemenetelt. Mert úgy gondolta - s ez leginkább filmjeiből kiol­vasható -, hogy mindezek csak miszticizált földi ka­tegóriák. Az igazi és valóságos megváltás, a lelki és szel­lemi, sőt fizikai értelemben vett örök (kvázi isteni) békébe érkezés a halál aktusával, illetve a halálban nyerhető el, aminek esélye kimaradt a kanonizáció­­ból. Jarman megkísérelt olyan halált halni, amilyet Wittgensteinnek ajándékozott filmjében. Otthonra találót, hazaérkezőt Ebben a gondolatok leglénye­­gére csupaszított szomorú és tiszta alkotásban az önnön létével egy életen át viaskodó, s eszményei állandó kudarcba fulladásával szembesülni kényszerülő filozófus a betel­jesülés végtelen nyugalmával fekszik halotti ágyán, majd a gyermeki ár­tatlanság állapotából vonja meg az életút tanulságát. Ha nem így fejeződött volna be, aggódnunk kellett volna Jarmanért. A film forgatása idején már évek óta kertészkedett és írta a Chromát. Összegezte életét és a halálra készült. S Wittgenstein, mint legtöbb filmjének főhőse (bár eléggé ironi­kusra sikeredett terminus ez Jarman esetében), önmaga időtlenségébe ve­tített alteregója. Alig van rajta kívül filmrendező, aki ennyire kiadta volna magát a filmjein keresztül. Talán csak Bergman, Fellini, Huszári, Pasolini és Tar­­kovszkij. Persze mindegyikük máshogy és másért, és es­yikük sem ennyi­re megszállott és kétségektől mardosott-perzselt szem­edéllyel, mint az angol. Figyelemre méltó azonban, hogy mindannyian a krisztusi hit tra­dícióiban és jelenvalóságában vájkálnak, egy a kultúr­ákban és már a lényegünkben is mélyen lerakodott réteg, mintegy a gé­njeink által cipelt üzenet transzcendens kisüléseit vizsgálják, térképezik­­, illetve a foly­tatás alternatíváit kutatják. S közülük Jarman az, aki le­ginkább az evan­­géliumokbeli szenvedéstörténetből és a keresztény m­iológiából merít, sőt, utolsó sejtig-zsigerig megmerítkezik bennük. Élete ■ s benne a film­jei­­ zarándokút a vallássá torzított üdvtörténetben, s mint tudjuk, min­den keresztény zarándoklat Jézus keresztútját idézi me­g. Úgy gondolom, nem profanitás posztmodern passió­ént értékelni azt az utat, amíg Jarman zaklatott negatív utópikus látomás­ától - amiben ki is mondatik, hogy „Isten halott” - különböző stációki­n keresztül eljut Wittgenstein halálos ágyának békéjéig, majd a kék vász­ínig. Jarman ala­pállása már-már kirillovi, a jelenben eleve olyan kollektí­v létállapotot föl­tételez, amelynek attribútuma a megváltatlanság, s ame­z csakis egy-egy új szenvedéstörténet által fölszámolható. Ugyanakkor a hagyományhoz - a legendához és a mítoszhoz, s ezen keresztül a léttörté­nethez­­ való vi­szonya is ambivalens, nem hisz a mindenhatóságban, szk­eptikus a hit ere­jét illetően, nála Prospero is azért töri el a pálcáját, m­ert belátja, hogy csak káoszon uralkodhatna. A Caravaggióban már a m­űváltás-megtérés élmény kétértelműségét boncolgatja, s miközben fölveti a bűn általi meg­tisztulás lehetőségét, ironizál annak megdicsőülésén. Aztán az Anglia alkonya történet és idő nélküli vén képein keresztül, amelyben már nem is stilizálta jelenléte, hanem ott van a Imvásznon szem­élyesen minden fertő és bűn érintettjeként és részeseké­nt eljut A kert ví­ziójáig, ami adekvát példa a Jézus és saját maga közt vont párhuzamra. Ez már a kertész Jarman filmje, de még nem a szenté. / Krisztus-történet történetietlentése. Mintha a sztori hazug cafrangjai mögé­­ kutatná az iga­zat és a valót. Mintha az újraírás által keresné az üdv­­ülést, vagy leg­alábbis annak lehetőségét. Sőt megkockáztatom, mintha J­ézus hibáiban, tö­kéletlenségében, - horribile dictu - bűnösségében akarn igazolást találni önmagára, az emberre. Aztán már csak a bűntudat, a betegség, a haldoklás s a szenvedések. Ha Jarman a II. Edwarddal búcsúzik, azt hihettük volna, hogy elemésztette magát a kertjében, s nem marad ott több belőle egyetl­en alkotóelemnél. Pedig a II. Edward egy katekumen filmje a szentté avatás előtt, a végső el­keseredett készülődés, Jézus Getsemáné kertbeli szenvedéseire hajaz. Nélküle nincs wittgensteini megérkezés. Ha nincs ez az utolsó előtti stáció, talán Jarman nem meri kimondani, hogy az AIDS az ő szenvedései voltak a kereszten, így viszont eljuthatott a boldogtalan filozófusig, a szent­té avatásig, addig, hogy a hagyomány részévé tegye a halál apoteózisát. Szárnyas Gábor

Next