Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 1-2. szám

Kilián basszusgitáros mindig fényes pupillája tágul az öltözőben: vigyorog, annyi minden jó történik ve­lük most, mondja, a Korai Örömmel, a Katona József színházas koncert, aztán a lemez, jó cikkek, és most ez a buli, az Almássyn, kétezer ember, tánc, pörgés, ahogy tervezték, meg van hatódva. Öt éve, ’92-ben láttam őket először a Fikában (azóta is az a törzshely, csak már nem nagyon fér be a közönség), voltunk akkor vagy harmincan, Vécsi Tibivel, az általános drukkerrel, minden létező magyar zenekar rajongójával mentem megnézni, mit csinálnak a kis-Kiliánék. (A nagy-Kiliánt ismertük a punkból, az öccsről annyit lehetett tudni, hogy szintén punkoskodott.) Volt ez az ellenszenves, túlmagyarázós név, Korai Öröm (nem bírom megszeretni azóta se), sok em­ber a színpadon, dobos, perkások, gitáros-furulyás-trombitás, basszusgitáros, diavetítés, monoton basz­­szusmenetek, az ütősök őrült tekerése. Nem volt rossz. De jó se. Fél éve léteztek akkor. Szépen tudtam követni, hogyan izmosodik a zenekar. Hogyan alakulnak a számok, hogyan fejlőd­nek, hogyan kerül a helyére minden építőkocka, hogyan jönnek új dolgok, új hangok, hangszerek, em­berek. (Vécsi Tibi, az általános drukker is oda került, bele, megafonkezelőnek, kongaütögetőnek és ve­zértáncosnak.) És azt is lehetett látni, ahogy telnek a helyek, ahogy sűrűsödnek az emberek a Korai Öröm körül. Mondhatnám, hogy a Korai okosan használta ki az acid, a techno meg a többi progresszív dance­­műfaj népszerűségét (koncertek után mindig party, tánc reggelig), de nem, ez nem ilyen üzleti húzás, vagy mittudomén, hanem rokonság, kapcsolódó életforma, buliszeretet. A Korai Öröm zenéje vala­hol a pszichedelikus punkrock, az etno és a modern tánczenék kereszteződésében áll. Legelő­ször az acidos, rave-es pörgés volt érezhető, most már a drum’n’bass és a triphop is. Mostanában már teltház van, akármerre járnak Budapesten (mert vidéken azért még elő­fordul zakó, nem ismerik a korait, a médiában alig-alig jelennek meg). Karácsonyra kijött a harmadik albumuk. Sűrű, kitűnően szól, majdnem olyan dinamikusan, mint egy jobb kon­cert. A Korai Örömnél minden a helyére került. Mert ez itt a legfontosabb szerintem: az ösz­­szepasszítás, az építkezés. Ez a zenekar nem virtuózokból áll, sőt vannak alulképzettek és amatőrök is, de nem ez a lényeg. A lényeg, hogy minden hangnak megtalálják a helyét. Hogy saját hangzást tudtak létrehozni, saját zenei világot, amelyben mindig eligazodnak, holtbiztosan. Az improvizatívnak tűnő lüktetés-tekerés nagyon szívós munka eredménye, pontos konst­rukció. Roppant egyszerű alapötleteket (például ott az a basszustéma, amit már ’92-ben is hallottam és azóta is felbukkan különböző számaikban) díszítgetnek addig, amíg el nem ér valami számszerű formát, és aztán már nyomják is koncerteken, közben foly­ton alakítgatják, lemezre megint másképpen kerül, a következő lemezre megint más­képpen. A tíz hangszeres tag apránként hordja össze a nagy, tömör hanghalmazt, ami­ben van brutális ritmus egy nagy csomó ütőstől, reszelős gitár, basszus, hidegrázós szinti, aztán furulya, trombita, didgeridoo, dorombének és még mindenféle, ami ép­pen kézreesik. A Kő lemezén nem sorol számcímeket, nem jelöli, hogy nem egybefüggő anyag­ról van szó. Pedig általában négy-öt perces darabokat csinálnak, ennyiben tarva a ha­gyományos rockformát. A hosszabb számok ellapul­­ nak, vontatottá, kínossá válnak. Nagyon szimpatikus és kivételes, ahogy a Ko­rai Öröm létezik. Igazi kollektíva, brigád. Nincs sztár, mindenki teszi a dolgát. (Még egy dolog, ami inkább a technoprodukciókkal, illetve a Test Dept­­féle zenei rohamcsapatokkal rokonítja a korait.) Az egyszerű gesztus, hogy a lemezborítóra zene­­arr tagként kerül föl fénytechnikus, videomixer, diavetítős, hanem annak a deklarálása, hogy itt a fény, a dia, az egész látvány, pontosan ugyanolyan fontos, mint a zene. Ez így produkció. Van már elég zenekar unott arcokkal és színes lámpákkal,­­ a koraisok ezt nem valami menedzserkép­­showbizniszes fejtágításon tanulták meg, ha­­malguktól. Tudják, mi kell a jó bulihoz. Olyat akarnak a csinálni, ami nekik bejön. Atmoszférát. Audiovizut. És tapasztalt bulisták­ak, abból a bizonyos belvárosi nomád törzsből, amely rasszjegye a beszűkült pu­pilla, a széles mosoly és a fényes tekintet. csapat egyik tagja sem bazírozik ilyen sztárságra, mélyebb dolgokban kalkulál­­ja bulikban. Mindenki dolgozik, van színész, tanár, lótifuti, mindenféle köztük, fil­lérekből rakják össze a dolgaikat. Egyikük sem milliomos, nem azért futja lézerre, fézerre, megfelelő stúdióidőre. Hanem haverságok, trükkök, és mindent feláldozás. Ként állítjuk őket a Wanted-olvasók elé. Apadon tehát vonagló alakok, félmeztelen perkások tekernek, mint állat, gitáros Vécsi Tibi, az általános drukker pedig indiántáncát járja, a belvárosi nomád Lézer, intelligens lámpák, digitális tengerben tempózó cyberdelfinek, gorillák, zsi­­vadászó pigmeusok, barlangfalra rajzolt ufonauták. A fények nem a zenekarra irányul­nak, hanem kirajzolják a pszichedelikus teret, amelyben zajlik a rituálé. Zajlik a Korai Öröm. És ha valamiért hálásak lehetünk, akkor ez az, hogy ebben a Korai Öröm-térben, a tánc­ban, kétezer ember közt úgy tűnik, mintha ilyen volna ez a város, mintha lélegezne, mozdulna, mintha történnének benne szép és értelmes dolgok, mint ez itt mi, mint n­a Hal vagyunk? Melyik városban? Milyen rituálé ez, honnan való? Kétezer ember tolong bent, a­ színpadon vonagló alakok, lézerek, intelligens lámpák, füst, és hiába vigyáznak éber smassze­­rek, a közönségből is füstöl a fűillat, hangszét■ áradás, eksztatikus ritmus, félelmetes hangok, egy nemlétező nép népzenéje kavarog, a belvá­­ rosi nomád törzseké, tánc- Karai Öröm + + + Emil BlIJarskl - billentyűs hang­ szerek + Csányi Viktor - dob + Jácsik János - ütő­hangszerek + IMádasdi Zsolt - ütőhangszerek + Ta­kács Péter - gitár, ének, furulya, trombita + Kilián Zoltán - basszusgitár + Paizs Miklós - doromb, didgeridoo, khommel, ének + Vajdai Vilmos - didgeridoo, ütősök * Vécsi Tibor - ének, ütősök + + Szűcs László - fények + Varga Tibor - videomix + Bannyai Zoltán - diavetítés + Völgyi Gábor - diavetítés Uj Péter -profil

Next