Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 1-2. szám

A Weill-dalokat világgá vivő turné egyik utolsó állomása, a decemberi, buda­pesti koncert délutánján Marianne Faithfull a Kempinsky különtermében fogad­ta a sajtó kitüntetettjeit. A népszabadságosok, túl a nekik adott exkluzíven, már nemigen szólaltak meg a diplomáciai méretű kerekasztalnál, csak figyel­ték, amint a Blikk embere poénos válaszokat próbált kiprovokálni (például hogy ki kíváncsi manapság önre? „Bárki, aki eljön"), a Kurír és a Wanted kontingense meg a Faithfull-élet és a Faithfull-mű egy-egy pontjára kérdezett rá, hogy teljesebb legyen a kép, már amennyire lehet. Itt volt mindjárt az a hollywoodi karriersztoriba kívánkozó epizód, ami­nek a világ a 20th Century Blues CD-t köszönheti. Közvetlenül azután történt, hogy tavaly márciusban e sorok akkor Narancs-mezt viselő írói kiléptek a bé­csi Metropol öltözőjéből, mert lejárt a tíz percük, amit a Faithfull-interjúra kap­tak, mikor is az énekesnő elmondta, se kiadója, se lemezszerződése. „Épp azután, hogy maguk elmentek, jött ez az alacsony, kerek emberke, 19. századi zenészruhában, lobogó ingben, bámulatos látvány volt, bejött, be­mutatkozott (németes akcentust vesz fel), a nevem Markus Spiegel, elérhető ez a műsor megjelentetésre? Mire mindannyian felkiáltottunk, IGEN! így volt. Akárhogy is, szerződést kötöttünk, és a lemez megjelent.” És hogy kerek legyen a tündérmese, idén júniusban, Bécsben lemezre ve­szik vele a Hét halálos bűnt is, ami vagy tizenkét éves álma­­ személyes fel­kérést kapott Dennis Russel Davies karmestertől, aki „saját zenekarának ne­vezi a bécsi rádió filharmonikusait, nagyon bírom az ilyen totál megalománi­ás embereket". Önéletrajzában azt írta egyébként, azért mozog annyira otthonosan a Hét halálos bűnben, mert maga is valamennyit elkövette - ami ugyan elég hihe­­tően hangzik, de most nagy szerényen azt mondta erről, „csak vicc, el is szok­tam sütni a színpadon”. Előjött még pár hasonló, például a diplomáról, amit Allen Ginsbergtől ka­pott: „Ez természetesen egy nonszensz. Allen nagyon édes, hogy odaítélte ne­kem a Poétika Professzora címet. Tudta, hiányzik nekem, hogy nincs rendes iskolám, és úgy gondolta, majd ő ad egy papírt. A világ legjobb élő költője lévén, azt hiszem, meg is teheti. Tehát Allen Ginsberg szerint a Poétika Pro­fesszora vagyok, és j­ár nem is bánom, hogy nem jártam egyetemre.” Ami a költészetet illeti Marianne Faithfull, mint mondta, nagyon magas­ra helyezi a mércét, Brechtet például igen jó költőnek tartja, noha „nagyon erős benne a didaxis” - ritka az ilyen; ugyanebben az összefüggésben emlí­ti még Dantét és Shakespeare-t, „aki a Tudoroknak dolgozott, Brecht meg a kommunistáknak, a maga brilliáns módján. De én nem vagyok ennyire politi­kus lélek - Brechtben inkább a költőisége érdekel.” Sokkal rosszabb viszont a véleménye Patti Smithről, akinek pedig egy szá­mát (Ghost Dance) fel is dolgozta: „Szörnyen unalmas egy nőszemély, de tu­dom, hogy mindenki bálványozza, úgyhogy befogom a számat. Bocs. A má­sik dolog, hogy Patti Smith nagyon nehéz időkön ment keresztül, és ezért őszintén sajnálom. Azt hiszem, érdekes művész, de mint költő, abban már nem vagyok biztos." Bármennyire is Weill-Brecht vonalon haladt az estje, Marianne Faithfull so­káig úgy érezte, a közönség elvárja tőle, hogy előadja élete első és talán egyetlen igazán nagy slágerét, az As Tears Go By-t, 1964-ből, Jagger­ Richards tollából, „azért is, hogy önmagamat kontextusba helyezzem”. Ez szokott len­ni a ráadás. Aztán amikor egy este a közönség, nyilván túl fiatal lévén, nem ismerte fel az első hangokról, arra gondolt, akár el is hagyhatná. Egyébként épp a turné idején mutatták be, és adták ki videón a Rolling Stones Rock and Roll Circus című tévéfilmjét, ami 1968-ban nem került képernyőre, azóta pedig dobozban hevert. Nagyon el lehettek varázsolva annak idején, mert Marianne Faithfull azt mondta, egyáltalán nem emlékszik a forgatásra: „Hogy milyenek voltak a tényleges körülmények, az nem számít. De nemrég én is láttam a filmet és csodálatosnak találtam. Az illúzió csodálatos, és ez a film lényege.” (Dagmar Krause Weill-lemeze a 39. oldalon.) m. I. sz. 1. interjú

Next