Wanted, 1997 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1997 / 1-2. szám

„Barbie ki volt tiltva ”. Első vizitje után hat ás fál évvel Suzanne Vega lámát Budapestre látogat. 1997. március elsején a Vörös­marty Művelődési Ház színháztermében lép fel. Időközben történt vele egy s más: megjelentette karrierje hat legizgalmasabb lemezét, férjhez ment, született egy kislánya, és követői közel legalább féltucatnyian vi­lághírűek lettek. Az ameri­kai gitáros-énekesnők 37 éves nagyasszonya a No Cheap Thrill crmet viselő torna egy korábbi állomá­sán, a kanadai Vancouver­ben fogadta a Wanted em­­berét, aki először gyerek­koráról, zenei Indíttatásá- Ik­­ról kérdezte. - Nem igazán zenei, inkább politikus környezetben telt a gyermekkorom. A szüleim rendszeresen részt vettek különféle aktivista megmozdulásokban, polgárjogi felvonulásokon. A család barátai mind Bob Dylan és Joan Baez rajongói voltak, a szüleim inkább a dzsesszt szerették, így nekünk, gyerekeknek is bőven kijutott mindebből, mindig szólt a zene körülöttünk. Apám író volt, regényeket és novellákat írt, de néha-néha egy-egy dalt is a saját maga és a mi szórakoztatásunkra. Tizenévesen táncot tanul­tam, táncosnő akartam lenni. Nem volt különösebb ok a környezetemben arra, hogy zenész legyek, talán csak a véremben... Örökbefogadott gyerekként nőttem fel, a vér szerinti apám jól zongorázott. Sőt, az ő édesanyja dobos, az apja pedig trombitás volt egy zenekarban, még a harmincas években. - NEW YORKBAN NEVELKEDTÉL, ÉS MÉG MOST IS OTT ÉLSZ. HOGYAN VISELED? - Ha együtt nősz fel valamivel, nagyon jól megismered, és közel kerül hozzád. Nagyon szeretem New Yorkot, és most a lányomat látom felnőni benne. New York tényleg nagyon csúnya is tud len­ni, de nem fogunk elköltözni. Sokat járunk vidékre... Azért vannak New Yorkban helyek, amiket na­gyon meg lehet szeretni. A játszóterek terén elég sok tapasztalatom van. Rengeteget változtak. Em­lékszem, amikor én gyerek voltam, minden játék vasból készült. Vasból volt a hinta, a mászóka, kör­ben a kerítés. A földön pedig beton. Ha leeszél, lett egy nagy lyuk a térdeden, de észre sem vetted. Ma a jobb játszótereket fából csinálják, a földre gumiszőnyeget fektetnek, a fém mászókákat lesze­relik. Számomra van valami melankolikus szépség a régi hintákban, mert olyan egyszerűek és szigo­rúak voltak. Egy borongós napon, amikor minden szürke és hideg, van valami nagyon költői ezek­ben a rideg fém játszóterekben. - ÚGY TŰNIK, AZ ILYEN NAPOK NAGYON INSPIRÁLNAK. - Fiatalkoromban gyakran volt részem ebben a hangulatban. Ha elmentem sétálni egy szürke, esős napon, az többet mondott nekem, mintha száz ágra sütött volna a nap. - NEMCSAK A DALAID. DE A LEMEZBORÍTÓK FOTÓI IS ILYEN HANGULATOT ÁRASZTANAK. PÉLDÁ­UL AZ, AHOL EGY KERÍTÉS ELŐTT ÁLLSZ... - Azon a környéken élek, az a kerítés közvetlenül az ajtónk előtt található, a folyóparton. Ez New York egy régi ipari negyede, ahol persze sok csúnyaság is akad: villanydrótok, kábelek, üvegcsere­pek... A kislányom, Ruby egyénisége tökéletes ellentéte az enyémnek: imádja a napocskát, a pázsi­tot, nem sokat törődik azokkal a bizonyos csúnyaságokkal. Nagyon határozott ízlése van, tudja, hogy mit szeret és mit nem. Sokkal nyitottabb és felszabadultabb, mint én. Nincs benne semmi melankó­lia, nem szégyenlős, sőt inkább tüzes természetű. - ITT VAN MOST IS VELED? - Igen, bármelyik pillanatban megjöhet. A dada, aki vigyáz rá, elvitte egy szigetre, ahol sok ját­szótér van. - HOGY VISELI RUBY A TURNÉZÁST? - Meglepően jót. Tetszik neki a zene. Aggódtam, hogy esetleg megijed a körülötte nyüzsgő ren­geteg embertől, de egész jól kijön a technikusokkal meg a roadokkal. Együtt videóznak, rajzfilmeket néznek. Ruby civilizáltabbá tett mindenkit, a fiúk csöndesebbek, nincs az az őrült pörgős hangulat, mint régen. Sokkal nyugodtabban, olajozottabban megy minden. - ÉRZŐDIK EGY BIZONYOS EURÓPAI LÁTÁSMÓD A MŰVÉSZETEDBEN. EZ HONNAN JÖN? - Talán abban keresendő a magyarázat, hogy sokat olvastam gyermekkoromban, olyan könyveket, mint az Alice Csodaországban. Elég tiszta elképzelésem volt arról, hogy mi a jó és kitől vagy honnan jön. A nevelőapám Puerto Ricóból való, és ő egy alternatív látásmódra nevelt minket, amiért nagyon hálás vagyok neki. Az ellenkultúra híve volt, gyűlölt minden tipikusan amerikai mamutcéget, utálta Walt Disneyt meg a Miki egeret. Ócska szimbólumoknak tartotta őket, és nem engedte, hogy játsszunk ve­lük, vagy sírjunk értük. Barbie és társai ki voltak tiltva a házunkból. Ugyanakkor az írás, az olvasás és a művészfilmek nagy szerepet játszottak az életünkben. Én mindig megpróbáltam megragadni azt, ami számomra érdekes volt, belecsíptem ebbe is, abba is. Apám például sok egzisztencialista irodal­mat olvasott, és velem is megbeszélte azokat a dolgokat, amelyek őt izgatták Albert Camus, Jean-Paul Sartre és a többiek műveiben. Akkoriban, a hatvanas években kezdett ez a fajta irodalom divatba jön­ni. Ezek az ideák és képek, amelyekkel együtt nőttem fel, később is velem maradtak. - UGYANAZOKBÓL A KIS FOLKKLUBOKBÓL INDULT A KARRIERED, AHOL BOB DYLAN IS KEZDTE... - Bob Dylan iskolás korom óta óriási hős volt számomra. Először nem is akartam felmenni a színpadra, nem éreztem magam elég jónak, nem hittem, hogy én is játszhatok ugyanazon a helyen, ahol ő naggyá lett. Nagyon aggódtam, ideges voltam a szerepléstől. Ami Dylant illeti, én sohasem tartottam tradicionális folkénekesnek abban az értelemben, ahogy Woody Guthrie-t vagy Pete Seegert.­­ AZ ÁTTÖRÉST HOZÓ MÁSODIK NAGYLEMEZED, AZ 1987-ES SOLITUDE STANDING PRODUCERE AZ A LENNY KAYE VOLT, AKI PATTI SMITH ZENESZERZŐJEKÉNT ÉS GITÁROSAKÉNT SZERZETT NEVET MA­GÁNAK. A HETVENES ÉVEK NEW YORK-I ART-PUNK KÖRNYEZETE MILYEN HATÁSSAL VOLT RÁD? - Minden barátom benne volt abban a bizonyos art-punk környezetben, koncertekre jártak, Pat­ti Smith-t hallgattak, de engem akkoriban leginkább Leonard Cohen érdekelt, illetve az előző évtized folkzenéje. Iskolatársaim, barátaim mindig a szememre vetették, hogy tíz évvel le vagyok maradva, még mindig Bob Dylant imádtam, pedig már rég ideje lett volna továbblépnem. Az ő szemükben én mindig is egy kicsit csodabogár voltam, az időm nagy részét magányomban, a szobámba visszahú­­ z­tat február

Next