Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 8. szám

Nyasgem! », Shane MacGowan 1988 NYARA VÍZVÁLASZTÓ VOLT. Egy hét különbséggel láttam a Pink Floy­­dot egy stadionban, és egy részeg ír zenekart egy Annecy nevű francia al­pesi kisvárosban, a városháza hátsó udvarán, két-háromszáz néző - punkok és tisztes családapák, helyi lakosok, turisták és néhány kifejezetten a­ po­­gózás kedvéért odavonatozott kőkemény brit rajongó­­ előtt. „Mi úgy tekintjük a koncerttermeket, mintha hatalmas kocsmák lennének” - hirdette az írek plakátja. Amikor otthon meséltem, hogy a részeg ír zenekar jobban tetszett a nagy rockmammutnál, a barátaim hülyé­nek néztek. A részeg ír zenekar akkor volt a csúcson, de ezt akkor még nem tudták. A részeg ír zenekar neve Pogues volt, a vitorlafülű, vérfagyasz­­tóan szuvas fogú, ám imádnivaló frontemberé pedig Shane MacGowan. A kis Shane 1957 karácsonyán született, mikor ír szülei éppen rokon­látogatáson jártak Angliában. Három hónapostól hatéves koráig Íroszágban cseperedett, aztán a papa elfoglaltsága miatt a család végleg átköltözött Angliába. A mama ismert folkénekesnő volt, a papa írói ambíciókat dédel­gető hivatalnok, a kis Shane szép dalok és okos könyvek között nőtt fel. 1971-ben látta élete első rockkoncertjét, a Mott The Hoople zenekart, és nemsokára már a prepunk szentháromság - az MC5, a Stooges és a New York Dolls - lemezeinek hódolt. Aztán jött a punk, és Shane már tudta, miért is van a világon. A szi­getország egyik legfanatikusabb koncertlátogatója lett, fanzine-t szerkesz­tett, aztán természetesen saját zenekart alakított, 1977 elején, Nipple Erec­tors néven. Már itt megmutatkoztak szintetizáló hajlamai: megpróbálta ele­gyíteni a punk és a vele szemben álló Teddy Boy mozgalom zenei világát. „Punkabilly” - ez volt a jelszó. A Nipple Erectors első kislemeze, a King Of The Bop 1978 júniusában jött ki, aztán további kettő (All The Time In The World, Gabrielle), már The Nips név alatt, a rockabilly helyett már erős Pretty Things-féle rhythym & blues komponenssel, aztán 1979 közepén fe­loszlottak. (Bops, Babes, Booze & Boover cím alatt 1987-ben gyűjtötték mi­nialbumra nyolc stúdiófelvételüket, melyekről elmondható, hogy kiállták az idő próbáját, ma is hallgathatóbbak a korabeli átlagnál.) Shane 1982-ben aktivizálta magát újra, Spider Stacy nevű pikulás ha­verjával alkalmi ír folkestet adott, és a dologból - további ivócimborák, és fotó: Déri Zsolt egy Nips-rajongó basszercsaj integrálásával­­ pillanatok alatt hattagú zenekar lett. Nevük, a Pogue Mahone (keltául: Nyald ki a seggem!) az 1983-as független debütkislemez, a Dark Streets Of London megjelenése után Poguesra rövidült, mikor leszerződtek a Stiff céghez. Az 1984-es Red Roses For Me című nagyle­­­­mez már tökéletes folk-punk keverék, a tradicionális ír dalok mellé tökéletesen illeszkednek Shane saját szerzeményei (vagy fordítva). A következő évben meg­jelent Rum Sodomy & The Lash (Rum, szodómia és a korbács - a „vér, veríték,­­ könnyek” triászhoz hasonlóan ez is egy churchilli hármasszlogen, a brit tenge­részet alappilléreire utal) címet viselő anyag, melynek Elvis Costello volt a pro­ducere, még kiérleltebb, még fülbemászóbb, még sikeresebb lett. Amerikai turné jött a U2-val, aztán már egy önálló, amelyen Joe Strummer (ex-Clash) is besegített nekik („Úristen, ez tízszer gyorsabb, mint a punk! Víz­hólyagok nőttek az ujjaimon!”). Lemezeikkel és frenetikus koncertjeikkel a kor­szak legnagyobb zenekarai közé verekedték magukat, de a zenészek képzettsé­génél is nagyobb adujuk volt Shane dalszerzői képessége, ízes szövegei és előadói karizmája. A csúcs, mint már említettem, 1988, az If I Should From Grace With God című nagylemez a végleges - immár nyolctagú - felállással. Aztán, ahogy előre megérezték, kiestek Isten kegyéből. Az 1990-es Peace 81 Love közepes munka, a Joe Strummer produceri keze alatt készült Hell's Ditch ismét erősebbre sikerült, de a zenekar már kifáradt, az egyre súlyosabb alkoholista Shane összerúgta a port a többiekkel: egyre kifinomultabb zenei irányultságukkal szemben ő inkább ment volna vissza a gyökerek közé, meg a demokráciát is unta már. 1991 vé­gén ki is lépett a Poguesból. A kiadó rémületében két besztoflemezt is megjelentetett (The Best Of The Pogues, The Best Of The Best), mindkettőre jutott egy csomó eddig albumon hozzáférhetetlen gyöngyszem, például Spider Stacy koncertfavoritja, a Honky Tank Women, vagy a Yeah Yeah Yeah Yeah Yeah című retropopdal. A Poguesban ezután Spider próbálta énekesként pótolni Shane-t, a dalszerzőként azonban senki nem tudta, így további két album (Waiting For Herb, Pogue Mahone) után kifulladt a zenekar. Shane MacGowan azonban talpra tudott állni néhány év mélyrepülés után, és új kísérőzenekart hozott létre Popes néven. Velük készítette el The Snake cí­mű 1994-es albumát, amely a Pogues-lemezeknél, szimplábbra, rockosabbra si­került, de nem ábrándította ki rajongótáborát. 1995-ben Londonban, egy ír ze­nei fesztiválon volt alkalmam megállapítani, hogy Popes sohasem fog a Pogues zenei szintjére emelkedni, de legalább stabil hátteret biztosít Shane vidám mun­katerápiájához, melyhez a nagyszakállú Dubliners-öregfiúk is szívesen asszisztál­nak néhanap. Shane amúgy is társas lény, a Dubliners mellett énekelt már együtt Nick Cave-vel, a Jesus & Mary Chainnel, Sinéad O'Connorral és a Clannad éne­kesnőjével is (e két legutóbbi kollaboráció a The Snake album 1995-ös újrakia­dására került rá). Az 1995-ös évet egy kislemez zárta, a Claude Francois, Frank Sinatra és Sid Vicious által is halhatatlanná tett My Way odakent feldolgozása.­­ Aztán csönd egészen idén tavaszig, mikor is - független kiadásban - meg­jelent Shane MacGowan & the Popes új albuma, a Crock Of Gold. Ha a szigo­rú kritikus szólna belőlem, azt mondanám, hogy úgy hangzik, mintha a próba­teremben vették volna fel, ahol a zenekar stabil kétnegyedben bekkeli ki a fel­vételt, és lustaságból motívumokat csen az Eddie Cochran-féle C'mon Every­­body-ból vagy a Me And Bobby McGee-ből. De nem szól belőlem, mert vigyorgok, ahogy meghallom az ember hangját, vigyorgok a szövegeken, vigyorgok, amikor meglátom az első három szám kon­cepciózus címét, hogyaszongya: Paddy Rolling Stone, Rock'N'Roll Paddy, Paddy Enemy No 1 (a Paddy az írek gúnyneve az angoloknál), és vigyorgok, mert annyi­ra szürreális, mikor a kelta cowboy azt énekli, hogy „Jipijájéé!”, annyira szürre­ális, mikor Adrian Sherwood On-A Sound stúdiójában átmegy dub-reggae-be, de a kötelező áhítatos „Jah!” kiáltások helyett azt kurjongatja, hogy „Jar! Mighty Mighty Jar!” („Korsó! Ó, hatalmas Korsó!”)BBB :• profil --­ rí-:-*--*» rí-?!•:•••••• r -, ff U/ANTÍD AUGUSZTUS ?. ★ 18:00 ★ NAGYSZÍNPAD

Next