Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 1-2. szám

Itt az új Pearl Jam-album! Nem érdemelne ez a mondat felkiáltójelet, csupán csak egy ténymegállapító pontot, ha nem tudnánk, hogy a seattle-i kvintettel együtt felnőtt grunge-színtér az elmúlt évek alatt úgy olvadt semmivé, mint tél végén a hóember: Soundgarden, Stone Temple Pilots, Alice In Chains; feloszlottak vagy tetszhalottak, a grunge maradéka pedig csak neszkávé; gondoljunk a Bushra vagy a Live-ra. JAM E/m mÿr/KRL JAM PEARL JAf pearlíaMpMmam bezel \tm. pbiq p 1D n ■ L mm ■■ yield Ez már éppen elegendő ahhoz, hogy a Yield megjelenése könnyű hőhullámot indu­káljon, hát még az, hogy a Pearl Jam, az őt övező színtér elillanása után majdhogynem légüres térbe került: a No Code gyengébb eladási adatai kapcsán már megkondultak a popbiznisz vészharangjai. Nem ok nélkül: kisebb meghasonlás után is oszlottak fel zene­karok vagy szálltak ki (így vagy úgy) popmuzsikusok. De nem: itt az új Pearl Jam album. És milyen jó (...legalább annyira, mint a zenekar eddigi csúcsalkotása, a Vs.)! És mennyire nem igényel semmiféle okostojás-címkét. A Yield színes, dögös, érzékeny és okos rocklemez, a Pearl Jam pedig ebben a pillanatban egy érett és attitűdgazdag rockzenekar. Nincs direktbe­trancsírozós műborultság, mint a Vitatogyn, sem koravén folk-rock balladizmus, mint helyenként a No Code-on. Rockzene van, amit kilencvennyolc elején nehéz elhinni, ugyanakkor, aminek épp ezért nagyon lehet örülni. Ki hitte volna például, hogy Eddie Vedder egyszer majd levedli ezernyi usa­­rockert megfertőző, patetikus énekhangját és egyszerűen „csak” énekel majd - így még az album Jim Morrison paródiája, a Push Me, Pull Me is ül - vagy, hogy a Pearl Jam rockhimnusz-mentes, simán energiagazdag és izgalmas számokkal áll elő. És ez még mind semmi. Mert az, hogy a koszos keverés miatt olyan, mintha a zenekar a szomszéd garázsban nyomná, vagy, hogy a Do The Evolution vagy az albumnyitó Brain Of­f kiviszi a hangfalmembránt az oké, viszont a bónuszt az olyan pillanatok jelentik, mint a kislemez­szám Given To Fly vagy a Faithful, melyek dinamikai építkezésükkel és telibetalált, úgy­ hagyo­­mányos-hogy­ nem-unalmas gitártémáikkal melengetnek szívet-lelket. Na igen, ahol két olyan pengetős van, mint Stone Gossard és Mike McCready ott bizony ilyenek bírnak történni. Meg olyanok, hogy a Pearl Jam most megtalálni látszik azt az irányt ami felé a tradíciókra (folk, r’n’b) és a punkos-rockos grunge örökségre építő amerikai tradi-rock mozdulhat. - németh - wanted- frbradr Quimby Diligramm Ha 2000 végén a Wanted magazin összegzi a XX. századi popzene fontos pil­lanatait, én a kilencvenes évek egyik leg­jobb magyar poplemezei közé választom a Quimby együttes Diligramm című lemezét. Míg 1997-ben a Kispál és a Borz biztosan hozta önmagát (Bálnák, ki a partra!), egyesek szerint már rutinosan zseniálisak, addig a Quimby magához tért, és elkészítette az általam olyannyira nem kedvelt Majomtangó folytatását, nem a hónap, hanem az év lemezét, a Diligrammot. Vitathatalanul a legjobb munkájuk ez, valami hihetetlen összhang hozza össze őket. Erőteljesek, férfiasak, játékosak, lehengerlőek, a zene reflektál Kiss Tibi alaposan kiérlelt (nemcsak piában) szövegeire, tudják, hol muszáj halkan kísérni, és hol kell vadulni, hol kell orosz zenei motívumokat bevetni, hova kell a játákorgona-hangzás, a pas­­torlusos Jazz Bass-imitáció avagy a tech­nobetét. A régi umcuccás hangulat (lásd Tom Waits) csak nyomokban, emlé­keztetőül, talán ezek a gyengébb pilla­natok, de lehet, a jövő héten máshogy gondolom. Az egész Kiss család azt taná­csolta, sokáig hallgassam a lemezt. Inkább hallgatok és hallgatom. -fülöp­

Next