Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 1-2. szám

Friss Noi - Válogatás Private Moon Production/Sony A Private Moon Production ezen a CD-n mutatja be művészeit, akik általában kor­rektek saját műfajukban (Ganxsta Zolee Kartel, Ju-Tasi, From). A Casino Twins duó sem rossz (bár nem is egy Tricky-Martina páros), Pierrot egyik Toys of Ancient Gods néven jegyzett felvétele pedig kifejezetten jó. Az Anima Sound System nevével fémjel­zett számokkal viszont komoly gáz van. Bár ezeket Pierrot készítette Anima hangmin­tákból, ez nincs feltüntetve (csak a bonusz számon), így az együttes régi rajongói rémült döbbenettel hallgathatják a kokó­­dzsámbó-dubot house ritmusban, így biz­tosan közérthetőbbek lettek a számok, de nagyon messze kerültek attól, amit Ani­­mának hívnak. Az igazi zenei csemege O.J. Sámson két száma. A világ legdühösebb zenei stílusát egy sebész precizitásával heréli ki, és önti nyakon másfél hektó rózsaszín barbie­­zsírral. Ő plastic jungle-nek nevezi saját stí­lusát, ami nagyjából gyermeteg (szilikon­­csöcsökről és alvó oroszlánokról szóló) szövegekkel megdobott, basszus nélküli, trance alapú gyors (valóban jungle-t idéző) ütemeket takar. Én szívesen levinném O.J.­­t egy keményebb londoni jungle klubba, megmutatnám az arcoknak a zenéjét, aztán figyelném, mi történik. wickeeed­y Cornershop When I Was Born For The 7th Time Win­ja/HMK Harmadik albumán az angol Cornershop valóban újjászületett: az indiai származású Tjinder Singh és a kanadai születésű Ben Ayres keleti és nyugati hangszereket keverő zenekara az addigi propa-Ghandi­­punkot - a politikai öntudat ébrentartása mellett - lecserélte valami hip-hop alapú beszívott, vigyori, funkys kollázspopra, amiben vélhetőleg szerepe volt a Beckkel közös turnénak és a David Byrne-vel való bratyizásnak is. Ellenállhatatlan, táncos popdalok Julian Cope-hoz közeli ének­hanggal, gőzölgő experimenta-tea, egy szi­­táros Beatles-dal visszarablása, Allen Gins­berg balról, egy country-csalogány jobbról, indie és hindi - az 1997-es év egyik leg­élvezetesebb albuma. -pandzsáb- vályi -dzsonszkráter- A miniszter félrelép - Filmzene Azt mondják, hogy a győztest az különböz­teti meg a többiektől, hogy semmit sem bíz a véletlenre. Ami azt illeti, Andrew W. sem improvizál sokat. A biztos sztori mellé megvette a piacon fellelhető összes sikeres arcot (mondjuk nekem hiányzik Franco Nero, minden magyarok fejedelme, de én perverz vagyok), mutatott egy kis bőrt (D.K) és rádobott pár milkát a promóciós részlegre. Miért éppen a soundtrackkel hibázott volna? Felfogadta Dés (Sose halunk meg) Lászlót udvari muzsikusnak, és hogy szövegileg se legyen gond, meg­hívta a magyar bulirap öregsulijának leg­nagyobb tanítóját, Geszti Pétert is. Innentől már ment minden, mint a karikacsapás: a két nagymester egy-egy szólóján kívül (figyelem, Geszti újra reppel) a magyar popélet olyan szerénységei performálnak, mint például Somló Tamás, Szulák Andrea és Koós János. Ha a történelmi jelentőségű Kern-Koltai duettet is figyelembe vesszük, nem sok (mondjuk Charlie) hiányzik ahhoz, hogy azt mondjuk: a ravasz Andy lenyomta a verébre az atomot. Ahogy kell, vályi Hacki Tamás Mozi Columbia Mióta teljesen rákattantam az easy liste­­ningre, gyakran megfordult a fejemben, hogy hova lett a hatvanas évek hajnalán fel­tűnt füttyzseni. Miután a Propellerheads előrángatta Shirley Basseyt a vegasi bárok­ból, ahol Tom Joneshoz és egyéb lejárt szavatosságú pop­sztárokhoz hasonlóan haknizott, várható volt, hogy Hacki Tamás is előkerül a Regensburgi Orvostudományi Egyetem professzori székéből. Sajnos nem ifjú titánok segédkeztek a Mozi című lemez elkészítésében, hanem­­ a letűnt korokban elévülhetetlen érdemeket szerzett­­ Wolf Péter, aki tele is kente az egészet szintivel, így hiába szerepelnek az albumon a modern dalok mellett (1492, Waiting For You) a hatvanas évek leg­nagyobb filmslágerei (Shadow of Your Smile, Love Story, Moon River), hangula­tában csak egy Sat 1 -en reklámozott relax válogatáshoz hasonlítható. Pedig a hang­szeres játék briliáns - a Man and a Womanbe például beúszik a Girl From Spa­­nema egy pár pillanatra - és az X-akták téma is igen szórakoztató. Remixeket köve­telek, most azonnal! Dopeman Fordult a kocka Szarok a cenzúrára, halál az összes kiba­szott tolvaj politikusra - mondja a kibaszott Nyolc funky zene neppere, aztán elmeséli, hogyan gyújtja fel a kerületi kapitányságot mielőtt vizeletét a fejünkre ereszti. Kedves csávó vesztkószt jellegű dallamos zenével, vesztkószt jellegű szókimondó szövegek­kel, helyenként könnyen felismerhető, csent hangmintákkal. Nem is a zene miatt imádják őt a csajok, bár ha ráülnek a mély­nyomókra, valószínűleg sosem lesz nekik elég a basszusból. Még kilencvenötben hallottam Dopemant angolul reppelni, de Szasza és Döglégy szárnyai alatt szerencsére kiművelődött a magyar gangsta témában (szókimondásból színjeles). Előbb említett tanítói és MC Ducky megjelennek a lemezen is, a kő­kemény városi életről azonban mégis Dopeman beszél legmélyebb átéléssel, hiszen ez az ő cucca. G-funk, 97, Józse­­fucca, vályi Jan Brown Unfinished Monkey Business PolyGram Bevallom, nem vártam volna, hogy az az ember, aki - a Stone Roses énekeseként - a Sziget történetének talán leghasznál­hatatlanabb koncertjét - és interjúját (Wanted 1996/10)­­ adta, ilyen stramm anyaggal térjen vissza. A Majomkirály, akitől az oázista Liam Gallagher a színpadi attitűdöt kölcsönözte (az énekstílust nem, mivel a saját hangja nagyságrendekkel erő­sebb), úgy tűnik, még nem unja a banánt. Laza, hangulatos lemezt hozott össze, leg­inkább a második Roses-album, az 1994- es Second Comning nyomvonalán (mínusz a renegát gitárhős, John Squire által for­szírozott Led Zeppelin-parafrázisok), rom­latlan, akusztikus hippidalocskákat és táncos, groove-os számokat vegyesen. A felvételeknél közreműködtek volt Stone Roses-tagok is, ám a dolog igazi pikanté­riája, hogy az anyag jó része demóválto­­zatban került lemezre, a kiadónak annyira tetszett a spontaneitása, még a dobgépek sem zavarták őket (vagy csak beszartak, hogy Brown évekig fog tökölni a stúdióban, mint a Roses tette a második albummal), így eshetett meg, hogy a kislemezdalban, a My Starban például szinte minden hang­szeren a legutolsó Roses-felállás gitárosa, Aziz Ibrahim játszik. Gerendás Két hónap a Nagy Folyón Középhideg, téli hétfői estékre a dögre for­ralt bor mellé melegen ajánlom ezt a lemezt antidepresszánsként. A lágy latintól a blues-rockig tizenhárom jól megírt és jól (f)eljátszott potenciális sláger található az albumon. Az alapzenekar: Gerendás, Borlai, Kaltenecker, Studniczky igényes, minőségi szórakoztató zenét produkálnak. Vendégként énekel: Mikó István színmű­vész, valamint sok más meghívott Gőz Lászlótól Csepregi Gyuláig, akik közül Presser Gábort emelném ki (valami felosz­lott zenekarból lehet ismerős) Hammond orgona és tangóharmonika játékáért. A lemez sztárvendége Aiito Moreira ütőhang­szereken. A szövegek nagy részét Fekete György jegyzi, míg a zenéket Gerendás Péter. Néhány zenei és hangszeri megoldás emlékeztetett egy bizonyos LGT zenekarra, de ez nem gáz, sőt!­­Káté- Blues Traveller Straight On Till Morning PolyGram A blues olyan, mint az a sínpár, mely a vég­telenbe tart, de valójában a semmibe fut. Az állandóság szinonimája. Ezért szeretik, és ezért utálják. Csupa lehasznált motívum, lejárt szavatosságú harmonika-sound, én valójában frászt kapok tőle, de az is igaz, hogy nem nekem szánták a Blues Traveller atavisztikus költését, a Straight On Till Morning című lemezt. Az album, ha a saját tartományában értel­mezzük, akkor korrekten hangszerelt, élet­erős pesszimizmustól átitatott dalcsokor. A balladisztikusabb számok - mint például a Justify The Thrill - biztos hogy leteperik a bluesra éhes tömegeket. A többi dal kimon­dottan rádióbarát, néhol nacionalista, és önérzetes, mint az amerikai kamionso­főrök, akik ilyesmiket hallgatnak a mozgó olajfinomítóként is felfogható járgánya­ikon. „Amerika a kamionok nélkül meg­­hallna” - hirdetik matricáik a krómozott pótkocsikon. És ez igaz a bluesra is. Poós Zoltán

Next