Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 8. szám

Lemonheads The Best Of Lemonheads The Atlantic Years Warner Semmi különös: a legjobb Atlanticnál kiadónál megjelent Lemonheads számok vannak ezen a válogatáson;­­ a három Taangi-kiadású korai al­bum és a már atlanticos Lovey dalai hiányoz­nak - aki szereti azokat, annak aranybánya, aki nem annak meg nem. Ami így, egy összefogla­ló lemez megjelenésekor megjegyzendő, hogy például a Lemonheads az igazából csak maga Evan Dando, állandóan cserélődtek a muzsiku­sok körülötte. A zene - az elsőbálozók kedvé­ért mondom - az amolyan countryrockból ha­gyományozódó, Byrds, Buffalo Springfield, Big Star főként pedig Gram Parsons meg sok más hatást az amerikai alternatív szcénára átemelő laza - hol dögösebb, hol álmodozóbb - gitárze­­ ne. kurva jó dalok; Shame About Ray, a Simon and Garfunkel feldolgozás Mrs. Robinson, a steel-gitáros Big Gay Heart, It’s About Time é­­ satöbbi. Hogy mi van mostanság, a legutóbb kissé szétesettnek tűnt Dandoval, na az jó kér­dés. H­­­ener -Evil Superstars: Boogie-Children-R-Us A belga szintérről jön ez a cucc és jól beüt a hallgató fejébe, ha az nem vigyáz. A már har­madik lemezüket jegyző Gonosz Szupersztárok­nál van egyfelől az erős hazai, a kifordítom-be­­fordítom-bluesos(­jazzes)-slampos dEUS-fém­­jelezte arty-farty dalszerzés, másrészt meg sok, nagy - az említett színtér-társnál jóval szigo­rúbb és sötétebb és koszosabb -, az amerikai noise-színtérről, többek közt a dEUS-szal is ko­­kettáló Girls Against Boystól ismerős gitárraj. Kedvesen súlyosan komoly, néha aztán csak kedves, néha meg csak nagyon súlyos szerze­mények töltik meg a lemezt, itt-ott felbukkan némi szemplingtechnika, de ebben a 38 percben a pálya azért a nagy komisz gitárreccsenéseké. 11 -i­- James: The Best Of James Polygram/Fontana Mit is mondhatnék? A manchesteri, Tim Booth vezette Jakab együttesről írtunk mi már és hosszan emeltük kalapunkat (Wanted 97/3), meg amúgy is: egy besztofról nem túl hálás do­log, főleg, ha nincs mit magyarázni. Egy ma­kulátlan ügyről van szó, egy tök jó nyolcvanas­­/kilencvenes­ évekbeli gitárpopzenekarról, akik úgy szólalnak meg ahogy kell és olyan dalokat írnak amilyeneket kell: szépeket, jókat, lendüle­teseket, andalítóakat, érzelmeseket és dögöse­ket; popzenekar, popdalok, ilyesmi. Természe­tesen a legjobb számok kerültek ide: áttekint­hetjük Jakabék pályáját - a lemezről csupán a 86 és 88 közötti, a Sire kiadónál töltött évek kivonata hiányzik -, meghallgathatjuk, hogy mi­lyen jó kis saját hangjuk volt/van nekik. Pörög­hetünk és röpködhetünk a trombitás Born Of Frustrationre, jöhet a magával ragadó és ele­­ gáns She's A Star, a sodró Ring The Bells vagy az együtténeklős Sit Down, menet közben két, csak ezen a lemezen hallható, idei darab (Des­tiny Calling, Runaground), a lemez végén meg az egész korai, 1985-ös, még a Factorynál ki­adott Hymn From A Village; hallhatjuk Booth remek és humánus énekét meg az akusztikus és elektromos gitárok örökérvényét. Mondhat­ni: kollekció-darab. 1­­­ener-Sean Lennon: Into The Sun EMI/Grand Royal Sean Lennon - bizony nem névazonosságról van itt szó - John Lennon másodszülött gyermeke, a mamája Yoko Ono - ez így nem is rossz pedigré, pedig az ifjú Lennon, hallva debütáló albumát, egyáltalán nem szorul a vérvonal emlegetésére, még kevésbé bármiféle papás/mamás összeha­­sonlítgatásra. Persze, nyilvánvaló, hogy dolgoz­nak a genetikai hordozórakéták, de nem csak e­­zek viszik Seant a Nap felé: viszi őt szerelme/mú­­zsája/(és e lemezen)alkotótársa, Yuka Honda, aki a Cibo Matto tagja - ott basszerozott kezdetben a Beck-cimbora Sean - és viszi az a puha art-pop keretbe foglalt jazz-, college-pop-, easy-listening- és country-elemeket felvonultató, azokat külön­­külön felvonultatva vagy egymásba fonva laza da­locskákba és instrumentális darabokba foglaló le­mezanyag, amelyet a Beastie Boyok által életre hí­vott és igazgatott Grand Royal kiadó jelentette meg. Az Into The Sun slendrián elektromos és a­­kusztikus gitárjaival, szomorkás zongoráival, oda­­odakent fúvósaival és Lennon kedves-bágyadt é­­nekével egyszerre sok-sok színű és még egy pi­cit keresgélő, ám első hallásra is lebilincselő. Ré­­veteg délutánokra kiváló, garantált kísérőmuzsika bármilyen passzív időtöltéshez. H­­­ener - Gang Starr: Moment Of Truth EMI/Quint DJ Premiere és Guru ötödik közös lemezére sem lehet rosszmájú megjegyzéseket tenni: tökéletes munka. A legnagyobb underground dj. és az e­­gyik legveszélyesebb MC egyesült erővel ütnek rajta a hiphop kultúrán élősködő feldolgozásmá­niás férgeken, és megmutatják nekik, hogy ho­gyan kell régi, ismeretlen funk, soul és dzsessz hangmintákkal, halálpontos szkreccsekkel és fo­lyékony rímekkel új szintre emelni a ritmikát. Odamondanak a jogdíjakkal szarakodó zeneipar­nak, meg azoknak a parasztoknak is, akik kiad­ják az általuk hangmintának használt eredeti szá­mokat, és ráírják a lemezre, hogy "ezt dj. Premi­er használta ezen és ezen a lemezen." Szóval el­jött végre az igazság pillanata, amivel egyszer mindenkinek szembesülnie kell, hiszen "senki sem érinthetetlen / nincs golyóálló ember", figyel­meztet Guru. Aki még nem olvasta egyik kedves ismerősöm feliratát valamelyik sima falfelületen a városban, annak ideírom, miről szól a lemez: "Rap is business, Hip Hop is culture". 1 shu Onyx: Shut 'em Down Def Jam/Polygram A világ legbunkóbb rapperei visszatértek a közélet­be. Az elhíresült Bacdafukup album után magukra szedtek valami kultúrát, sajnos a különítményes e­­gyenruhával együtt, így aztán a lemezen elhelye­zett intrókban ismét legalább fél tucat embernek meg kell halnia, hogy alátámasszák a szövegekből sütő pisztolyvillogtató agressziót. Ezek a csávók e­­gyenesen a gettóból jönnek, ha valaki nem tudná. Ha baszakodsz velük, nem kérdezősködnek sokat, ha szerencséd van, gyomron lőnek. Szövegileg sikeresen túljutottak az előző lemez három sor szöveg, közösen üvöltözött refrén, me­gint három sor, megint refrén szerkezetén, és e­­gész ügyesen fűzik a keleti parti slágergyárosok (dr. Scratch, Ken "Dura" Ifill) alapjaira. Az, hogy a téma végig annyira súlyos, hogy a lemez kétsze­ri meghallgatása után bárki nyugodt szívvel megy le embert ölni az utcára, más kérdés. Ha aggódó fekete szülő lennék, előbb vennék egy UZI-t a gye­reknek karácsonyra, mint ezt a CD-t. 1 shur.i.ken Lo$ Umbrellor: Flamenco Funk Régi igazság, hogy mind a pop producerek, sem a nagyközönség elvesztette a realitásérzé­két. Itt van például ez a spanyolos nevű szu­percsapat. Összeállításában ugyanazt a rendező elv érvényesül, mint a Brooklyn Bounce zene­kar esetében: két szupermodell fog közre egy érdekes férfit. Ebben az esetben mondjuk nem egy elcseszett harmadosztályú fantasy film hosszú hajú, pokoli mélységekbe transzponált hangú, ránézésre hasadt tudatú főhősét, hanem egy fehér cowboy felszerelésbe bújtatott ugan­­dai származású fiatalembert. A trió angolul és spanyolul vezeti elő a funk és flamenco orien­tált eurotrasht. Például híres görög filmsláge­rek feldolgozásait. Melyik országban valósulna meg egy ilyen pro­jekt, ha nem Dániában? És a világnak pont erre van szüksége. A népszerű popformáció a Back­­street Boys-szal turnézik. De kérdem én, hol van egy afrikai cowboy az Aqua együtteshez képest’ H­oay Cappadonia: The Pillage Razor Sharp Rec/Sony A Wu-Tang Clan legfrissebb tagja máris szóló­lemezzel büntet. Bár a produkcó még mindig sehol nincs az első Wu-Tang LP-hez, nem ak­kora csalódás, mint a Wu-Tang Forever. Talán mert nem olyan hosszú. Mindenesetre RZA összeszedte magát, és letett egy-két rendes a­­­ lapot is az asztalra: Splish Splash, a Milk The,';, Cow, vagy az Everything is Everything nagÿdt 1 ütnek a néha r&b-be, vagy rockba hajló egyéb csacskaságok mellett. Ha megalapítanák a Wu Girls együttest, Cappa lenne a piperkőc-wu. Állandó átöltözései van, bár mostanában nem válik meg egy nagy w-be­­tűvel ellátott baseballütőtől, amit a CD-füz­et min­den oldalán megmutat, legalább egyszer. Én, mint ezen sportszerek nagy szakértője mondom, nem a tömegsport mozgalom propagálása a célja. A­­ki mégis kihívná egy menetre, az előbb hallgas­sa meg, micsoda szemétségek záporoznak a szá­jából, ha úgy nekidarálja magát. H shu ! Towa Tei: Sound Museum /Stupid Fresh Warner '■ l Aki még sosem akart okkersárga garbóban, kW.,,,, nyakvédős zakóban martinit szürcsölni hajnal|| |fk| kettőkor egy tokiói popklubban, az feltehetőleg értetlenül fogadja a japán könnyűhallgatású spa­ce pop királyának dupla CD-jét. Miért csap át a lemez percek alatt easy-triphopból r&b-be, az­tán hip hopba? Mit keres egy lemezen Kylie Mi­nogue Biz Markie-val és Mos Def-fel? Egy japán lemezen? Ezekre a kérdése felesleges magyará­zatot keresni: egyszerűen így van és kész. Ki le­het kapcsolni, ha nem tetszik, bár ha egyszer rá­­érez az ember az ízére, nehéz abbahagyni. Talán ezért van a tokban a második CD (Stupid Fresh), amin olyan hírességek remixelik a Sound Museumon hallható számokat, mint dj. Die, dj. Krust és Blaze. A CD nagy türelmet igényel, de megéri lenyelni a sok furcsaságot. És különben is, van olyan em­ber, aki ne lenne szerelmes Kylie-ba? 11 shuriken © augusttus SOUND MUSEUM

Next