Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 9. szám

Első rajongói között megtaláljuk Elton Johnt, Joni Mitchellt, Keith Ri­­chardst és Bonnie Raittet. Ugyenebban az évben Waits megismerkedett Ric­kie Lee Jones énekesnővel, aki Chicagóból költözött Los Angelesbe. Ugyan­abban a klubban játszottak, és a West Side Story iránt érzett rajongásuk az első közös kapocs későbbi románcukban. Kaliforniában, majd egész Amerikában az Eagles hódított, többek kö­zött egy Tom Waits-feldolgozással, az Ú1’ 55-val, de Waits nem fogadta nagy örömmel ezt a közvetett sikert, mivel utálta a west-coast bajnokait. 1974- ben Waits a Zappa and The Mothers of Inventionnel ment közös turnéra, de Zappa közönsége kifütyülte és megdobálta az előadót. Hamar kihever­te a csapást. Harmadik lemeze nem nyerte el a kritikusok jóindulatát. A lesújtó vé­lemények egymást követték. 1976-ban először ment európai turnéra. Az Óvi­lág közönsége a szívébe zárta, de a rá nehezedő nyomás rossz hatással volt ekkor születő munkáira, előadásaira. Végül Londonban vissza tudott vonulni, ahol rövid idő alatt megírta a Small Change lemez anyagát. Első fontos albuma ez az 1976-os munka. Egyenesítette a hangját, kihegyezte humorát, visszafogta a pátoszt és útmuta­­ ást adott a hallgatónak: The Piano Has Been Drinking (Not Me). Karrierében csak a későbbi Frank-trilógia - a Swordfishtrombones, a Rain Dogs és a Frank's Wild Years - jelentett hasonlóan komoly előrelépést Az­­után egyre nehezebb hallgatni Waitset, nem követi a megszokott hangfé­­rmákat. Ahogy Amerikában ekkor szokás, ő is beszállt a rock-ringlispítbe, éven­te lemez, turné, lemez, turné. De korántsem jövedelmezett úgy ez a rendkí­vül megterhelő elfoglaltság, hogy elégedetté tegye a művészt. Tom Waits egyedi alak volt mindig. Hozzá nem hasonlít senki. Mivel a valóságról filmen is festenek képet, idő kérdése volt csak, hogy filmvásznon szerepeljen. Ami­­ kor bárzongoristát kerestek, vagy részeg mellékszereplőre volt szükség, ak­kor Waits alakított. Új lehetőségeket kutatva 1978-ban szerepelt először filmben. Sylvester Stallone rendezésében bárzongoristát alakított a Paradise Alley című filmben. Waits mindig csak önmagát adta, a kívülállót. Saját bevallása szerint nem érzi magát színésznek. „Ugyan­az, AMI FELVÉTELRE HOZ EGY HANGSTÚDIÓBAN, AZ KÉSZTET FORGATÁS KÖZBEN IS A BIZONYÍTÁSRA. A SAJÁT SZÖRNYETEGEMET HOZOM KI MAGAMBÓL, ÉS FORMÁLOM a szituációhoz.­" Legjobb alakítása rövidfilm. Jim Jarmusch és rajta kívül csak Iggy Pop van a vásznon. Ez a Kávé és cigaretta. 1980. Francis Ford Coppola a Tom Waits és Bette Midler a I Never Talk to Strangers duett hatására megkérte Waitset, hogy Apokalipszis most utá­ni filmjéhez, a One from the Hearthoz komponáljon zenét. Coppola elkép­zelése az, hogy ne utólag fessék meg a képeket zenével, hanem a kom­ponista a forgatókönyv írásával párhuzamosan készítsen zenét. Az elkese­rítő tapasztalatok után jól esett Waitsnek az elismerés és szoros kapcso­lat alakult ki a két mester között. Waits tizennyolc hónapon keresztül dol­gozott a film zenéjén, és bravúrral oldotta meg a feladatot. A film zenéjé­ért még az Oscarra is jelölték. E film révén ismerte meg a Zoetrope stúdi­óban Kathleen Brennant, aki Coppola asszisztense és forgatókönyv korrek­toraként dolgozott. Viharos szerelem, gyors házasság, 1980. augusztus 10- én oltár elé vezették egymást. Egy kéthónapos szabadságon felvette az ötödik albumát Heartattack and Wine címmel. Következő albuma, a Swordfishtrombones számai nem feleltek meg az Asylum lemezcég ízlésének. Eddig presztízs­ művésznél tekintették Waitset, de ezentúl nem akartak szabad kezet adni a művészetének. 1981-ben Wa­its búcsút mondott a cégnek, ugyanakkor Cohentől is megvált. Sajnos Co­hen nagyon sok Waits-szám jogait nem adta ki a kezéből. 1983-ban új otthonra lelt az Island társaságnál. Az itt végre megjelenő Swordfishtrombones új hangzással hódítja meg a közönséget, zeneileg még minimálabb, szövege még eredetibb lett. 1985-ben Waits családjával New Yorkba költözött. A metropolisz hatá­sa az új albumon is érezhető. A Rain Dogs a '80-as évek egyik legfonto­sabb lemeze. Amíg Waits teljesen ellenállt mindenféle kommercializáló el­várásnak, addig régi lemeztársasága piacra dobta a második Best of válo­gatást is. Bruce Springsteen továbbra is az anyagilag sikeresebb zenész kettőjük közül, de amikor 1986-ban kiadott egy koncertalbumot, amelyen a Jersey Girlt is feldolgozta, Waits legalább a jogdíjakból részesült a sike­ren. Waits és felesége éveken keresztül dolgoztak közösen színpadi mun­kákon. Először a chicagói Steppenwolf Company vitte színpadra a Frank's Wild Years című zenés darabot. A főszerepben Tom Waits, az előadás vé­gig teltházas. Turnéra már nem vitték a darabot, ehhez nincs anyagi fede­zet. Waits szívesen filmet készített volna belőle. Meg is kérte Jim Jar­­musch-t, írja meg a forgatókönyvet. A terv nem vált valóra, kár­pótlásul Jarmusch szerepet ajánlott fel Törvénytől sújtva című filmjében John Lurie és Roberto Benigni mellett. 1987 februárjában újabb filmszerep következett. Hector Babenco Meryl Streep és Jack Nicholson mellett Tom Waits megjelenik az Ironweed című filmben, ahol a Rudy nevű csavargó szerepét egyenesen Dennis Hopper elől csípte meg. Ugyanabban az évben Waits visszaköltözött Los Angelesbe és a Frank's Wild Years lemezváltozatán dolgozott. Több filmszerep után az 1988-as Big Time-ban először jelentkezett Tom Waits egy önálló filmmel. A Big Time több mint koncertfilm. Színpadi jele­neteket köt össze játékfilm-elemekkel. Minden szerepben Waits maga, a kö­zönség felé nem fordul a kamera. 1990-ben Waits Robert Wilsonnal került kapcsolatba. A híres színházi DISZKOGRÁFIA »> 1973. Closing Time • 1974. The Heart of Saturday Night • 1975. Nighthawks at the Diner • 1976. Small Change • 1977. Foreign Affairs • 1978. Blue Valentine • 1980. Hear­tattack and Wine • 1981. Bounced Checks (válogatás) • 1983. Swordfishtrombones • 1984. The Asylum Years (válogatás) • 1985. Rain Dogs • 1985. Anthology (válogatás) • 1987. Frank's Wild Years • 1988. Big Time • 1991. The Early Years Vol. 1. • 1992. The Early Years Vol. 2. • 1992. Bone Machine • 1993. The Black Rider I jFILMZENEI ALBUMOK >» 1982. One from the Heart • 1989. Sea of Love • 1991. Night on Earth • 1996. Dead Man Walking WAITS VÁLOGATÁSOKON >» 1985. Lost in the Stars - Music of Kurt Weill • 1988. Stay Awake - Various Interpretations of Music from Vintage Disney Films • 1990. Red, Hot Blue - A Tribute to Cole Porter • 1992. A Complation for the Benefit of the Coalition tor the Homeless • 1993. Born to Choose FILMOGRÁFIA (VÁLOGATÁS) »> 1978. Paradise Alley (Sylvester Stallone) • 1983. The Outsiders (Francis Ford Coppola) * 1983. Rumble Fish (Francis Ford Coppola) • 1984. The Cotton Club (Fran­cis Ford Coppola) * 1986. Down by Law (Jim Jarmusch) • 1987. Ironweed (Hector Babenco) 1988. Big Time (Chris Blum) • 1988. Candy Mountain (Robert Frank) • 1989. Mystery Train (Jim Jarmusch) - rádióhang • 1989. Cold Feet (Robert Domhelm) • 1991. The Fisher King (Terry Gil­liam) • 1992. Bram Stocker' Dracula (Francis Ford Coppola) • 1992. American Heart (Martin Bell) • 1993. Short Cuts (Robert Altman) • 1993. Coffee and Cigarettes: Somewhere in America (Jim Jarmusch) • 1997. Guy Maddin: Waiting for Twilight (Noam Gonick) - narrátor FILMEK TOM WAITS ZENÉJÉVEL (VÁLOGATÁS) >» 1987. Paradise Alley • 1979. Bad Timing: A Sensual Obsession • 1981. Wolfen • 1982. Poetry in Motion • 1982. One From the Heart • 1985. Streetwise • 1986. Down by Law • 1989. Sea of Love • 1991. Night on Earth • 1992. American Heart • 1992. Leolo • 1995.12 Monkeys • 1995. Things to Do in Denver When You're Dead • 1995. Smoke • 1995. Georgia • 1996. Basquiat • 1997. Afterglow • 1997. The End of Violence • Színház • 1986. Frank's Wild Years • 1989. Demon Wine • 1990. Black Rider • 1992. Alice IRODALOM »> - Small Change - A Life ot Tom Waits. Patrick Humphries, Omnibus Press London 1989. • - Tom Waits. Die Ballade vom anderen Amerika, du - Die Zeitschrift der Kultur, Sept. 1997. fa--­wanted szeptember

Next