Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 9. szám
Első rajongói között megtaláljuk Elton Johnt, Joni Mitchellt, Keith Richardst és Bonnie Raittet. Ugyenebban az évben Waits megismerkedett Rickie Lee Jones énekesnővel, aki Chicagóból költözött Los Angelesbe. Ugyanabban a klubban játszottak, és a West Side Story iránt érzett rajongásuk az első közös kapocs későbbi románcukban. Kaliforniában, majd egész Amerikában az Eagles hódított, többek között egy Tom Waits-feldolgozással, az Ú1’ 55-val, de Waits nem fogadta nagy örömmel ezt a közvetett sikert, mivel utálta a west-coast bajnokait. 1974- ben Waits a Zappa and The Mothers of Inventionnel ment közös turnéra, de Zappa közönsége kifütyülte és megdobálta az előadót. Hamar kiheverte a csapást. Harmadik lemeze nem nyerte el a kritikusok jóindulatát. A lesújtó vélemények egymást követték. 1976-ban először ment európai turnéra. Az Óvilág közönsége a szívébe zárta, de a rá nehezedő nyomás rossz hatással volt ekkor születő munkáira, előadásaira. Végül Londonban vissza tudott vonulni, ahol rövid idő alatt megírta a Small Change lemez anyagát. Első fontos albuma ez az 1976-os munka. Egyenesítette a hangját, kihegyezte humorát, visszafogta a pátoszt és útmuta ást adott a hallgatónak: The Piano Has Been Drinking (Not Me). Karrierében csak a későbbi Frank-trilógia - a Swordfishtrombones, a Rain Dogs és a Frank's Wild Years - jelentett hasonlóan komoly előrelépést Azután egyre nehezebb hallgatni Waitset, nem követi a megszokott hangférmákat. Ahogy Amerikában ekkor szokás, ő is beszállt a rock-ringlispítbe, évente lemez, turné, lemez, turné. De korántsem jövedelmezett úgy ez a rendkívül megterhelő elfoglaltság, hogy elégedetté tegye a művészt. Tom Waits egyedi alak volt mindig. Hozzá nem hasonlít senki. Mivel a valóságról filmen is festenek képet, idő kérdése volt csak, hogy filmvásznon szerepeljen. Ami kor bárzongoristát kerestek, vagy részeg mellékszereplőre volt szükség, akkor Waits alakított. Új lehetőségeket kutatva 1978-ban szerepelt először filmben. Sylvester Stallone rendezésében bárzongoristát alakított a Paradise Alley című filmben. Waits mindig csak önmagát adta, a kívülállót. Saját bevallása szerint nem érzi magát színésznek. „Ugyanaz, AMI FELVÉTELRE HOZ EGY HANGSTÚDIÓBAN, AZ KÉSZTET FORGATÁS KÖZBEN IS A BIZONYÍTÁSRA. A SAJÁT SZÖRNYETEGEMET HOZOM KI MAGAMBÓL, ÉS FORMÁLOM a szituációhoz." Legjobb alakítása rövidfilm. Jim Jarmusch és rajta kívül csak Iggy Pop van a vásznon. Ez a Kávé és cigaretta. 1980. Francis Ford Coppola a Tom Waits és Bette Midler a I Never Talk to Strangers duett hatására megkérte Waitset, hogy Apokalipszis most utáni filmjéhez, a One from the Hearthoz komponáljon zenét. Coppola elképzelése az, hogy ne utólag fessék meg a képeket zenével, hanem a komponista a forgatókönyv írásával párhuzamosan készítsen zenét. Az elkeserítő tapasztalatok után jól esett Waitsnek az elismerés és szoros kapcsolat alakult ki a két mester között. Waits tizennyolc hónapon keresztül dolgozott a film zenéjén, és bravúrral oldotta meg a feladatot. A film zenéjéért még az Oscarra is jelölték. E film révén ismerte meg a Zoetrope stúdióban Kathleen Brennant, aki Coppola asszisztense és forgatókönyv korrektoraként dolgozott. Viharos szerelem, gyors házasság, 1980. augusztus 10- én oltár elé vezették egymást. Egy kéthónapos szabadságon felvette az ötödik albumát Heartattack and Wine címmel. Következő albuma, a Swordfishtrombones számai nem feleltek meg az Asylum lemezcég ízlésének. Eddig presztízs művésznél tekintették Waitset, de ezentúl nem akartak szabad kezet adni a művészetének. 1981-ben Waits búcsút mondott a cégnek, ugyanakkor Cohentől is megvált. Sajnos Cohen nagyon sok Waits-szám jogait nem adta ki a kezéből. 1983-ban új otthonra lelt az Island társaságnál. Az itt végre megjelenő Swordfishtrombones új hangzással hódítja meg a közönséget, zeneileg még minimálabb, szövege még eredetibb lett. 1985-ben Waits családjával New Yorkba költözött. A metropolisz hatása az új albumon is érezhető. A Rain Dogs a '80-as évek egyik legfontosabb lemeze. Amíg Waits teljesen ellenállt mindenféle kommercializáló elvárásnak, addig régi lemeztársasága piacra dobta a második Best of válogatást is. Bruce Springsteen továbbra is az anyagilag sikeresebb zenész kettőjük közül, de amikor 1986-ban kiadott egy koncertalbumot, amelyen a Jersey Girlt is feldolgozta, Waits legalább a jogdíjakból részesült a sikeren. Waits és felesége éveken keresztül dolgoztak közösen színpadi munkákon. Először a chicagói Steppenwolf Company vitte színpadra a Frank's Wild Years című zenés darabot. A főszerepben Tom Waits, az előadás végig teltházas. Turnéra már nem vitték a darabot, ehhez nincs anyagi fedezet. Waits szívesen filmet készített volna belőle. Meg is kérte Jim Jarmusch-t, írja meg a forgatókönyvet. A terv nem vált valóra, kárpótlásul Jarmusch szerepet ajánlott fel Törvénytől sújtva című filmjében John Lurie és Roberto Benigni mellett. 1987 februárjában újabb filmszerep következett. Hector Babenco Meryl Streep és Jack Nicholson mellett Tom Waits megjelenik az Ironweed című filmben, ahol a Rudy nevű csavargó szerepét egyenesen Dennis Hopper elől csípte meg. Ugyanabban az évben Waits visszaköltözött Los Angelesbe és a Frank's Wild Years lemezváltozatán dolgozott. Több filmszerep után az 1988-as Big Time-ban először jelentkezett Tom Waits egy önálló filmmel. A Big Time több mint koncertfilm. Színpadi jeleneteket köt össze játékfilm-elemekkel. Minden szerepben Waits maga, a közönség felé nem fordul a kamera. 1990-ben Waits Robert Wilsonnal került kapcsolatba. A híres színházi DISZKOGRÁFIA »> 1973. Closing Time • 1974. The Heart of Saturday Night • 1975. Nighthawks at the Diner • 1976. Small Change • 1977. Foreign Affairs • 1978. Blue Valentine • 1980. Heartattack and Wine • 1981. Bounced Checks (válogatás) • 1983. Swordfishtrombones • 1984. The Asylum Years (válogatás) • 1985. Rain Dogs • 1985. Anthology (válogatás) • 1987. Frank's Wild Years • 1988. Big Time • 1991. The Early Years Vol. 1. • 1992. The Early Years Vol. 2. • 1992. Bone Machine • 1993. The Black Rider I jFILMZENEI ALBUMOK >» 1982. One from the Heart • 1989. Sea of Love • 1991. Night on Earth • 1996. Dead Man Walking WAITS VÁLOGATÁSOKON >» 1985. Lost in the Stars - Music of Kurt Weill • 1988. Stay Awake - Various Interpretations of Music from Vintage Disney Films • 1990. Red, Hot Blue - A Tribute to Cole Porter • 1992. A Complation for the Benefit of the Coalition tor the Homeless • 1993. Born to Choose FILMOGRÁFIA (VÁLOGATÁS) »> 1978. Paradise Alley (Sylvester Stallone) • 1983. The Outsiders (Francis Ford Coppola) * 1983. Rumble Fish (Francis Ford Coppola) • 1984. The Cotton Club (Francis Ford Coppola) * 1986. Down by Law (Jim Jarmusch) • 1987. Ironweed (Hector Babenco) 1988. Big Time (Chris Blum) • 1988. Candy Mountain (Robert Frank) • 1989. Mystery Train (Jim Jarmusch) - rádióhang • 1989. Cold Feet (Robert Domhelm) • 1991. The Fisher King (Terry Gilliam) • 1992. Bram Stocker' Dracula (Francis Ford Coppola) • 1992. American Heart (Martin Bell) • 1993. Short Cuts (Robert Altman) • 1993. Coffee and Cigarettes: Somewhere in America (Jim Jarmusch) • 1997. Guy Maddin: Waiting for Twilight (Noam Gonick) - narrátor FILMEK TOM WAITS ZENÉJÉVEL (VÁLOGATÁS) >» 1987. Paradise Alley • 1979. Bad Timing: A Sensual Obsession • 1981. Wolfen • 1982. Poetry in Motion • 1982. One From the Heart • 1985. Streetwise • 1986. Down by Law • 1989. Sea of Love • 1991. Night on Earth • 1992. American Heart • 1992. Leolo • 1995.12 Monkeys • 1995. Things to Do in Denver When You're Dead • 1995. Smoke • 1995. Georgia • 1996. Basquiat • 1997. Afterglow • 1997. The End of Violence • Színház • 1986. Frank's Wild Years • 1989. Demon Wine • 1990. Black Rider • 1992. Alice IRODALOM »> - Small Change - A Life ot Tom Waits. Patrick Humphries, Omnibus Press London 1989. • - Tom Waits. Die Ballade vom anderen Amerika, du - Die Zeitschrift der Kultur, Sept. 1997. fa--wanted szeptember