Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 11. szám

4­9 Pszichedelikus terminálok •­ Lemezbörze „Nem akarok több Bay City Rollers-lemezborítót látni. Ha még egy a kezembe kerül, tömeggyilkos pszichopataként szá­molok le a lemeziparral" — fordultam a szomszédos papírládában elvesző Drogkutyához. Az elkeseredésnek ebben a végső fázisában szerencsére segítségemre sietett egy számomra ismeretlen, leginkább nyugalmazott esztergályosnak tűnő élet­forma: „Bay City Rollers? Ha jól emlékszem, láttam egy párat ott a közép­ső soron." Koszi. Menj haza, mielőtt csomót kötök a könyöködre, jó? Feltehetőleg még azok is megrogynának a lemezbörzéken fékevesztetten fröcskölő pszichedélia nyomása alatt, akik végtelenre nyúló sorozatunkat követ­ve már-már elhitték, hogy a legsúlyosabb terminálokkal szembesülve sem jön­nének zavarba. A PeCsa nagytermében évente kétszer-háromszor megrendezett bolondokháza remek alkalom arra, hogy megmár­tózzunk a valóság általunk egyáltalán nem észlelt dimenzióiban. Itt könnyen összefuthatunk olyan szürreális jelenségekkel, mint például az a negyvennyolc éves családapa, aki megszállottan keresi a szinte teljes kelet-eu­rópai heavy metál és glam rock gyűjteményéből hiányzó albán válogatáslemezt. Talán ezek után érthető, hogy ajánlott kipihenten és jól fejlett kötélidegekkel be­lefogni az egész vasárnapot felölelő vállalkozásba. Én például reggel hétkor hagytam el a PeCsát a Tilos Rádió által szervezett Freestylers-buli utolsó dj.-jeként, majd miután meggyőződtem róla, hogy a bol­­hapiacozók reménytelenül körbeparkolták a kocsimat, trolival igyekeztem beérni a rádió stúdiójába a műsorom végére. Reggel tízkor résnyire szűkült szemekkel indultam neki lehetetlennek tűnő missziómnak egy kávéval és egy csokis kuglóf­fal tartva magamat a zombi lét aktívabb oldalán. Felőlem akár éhen is veszhet­nek azok, akik a szintetikus gyorsítókat kitalálták, sokkal keményebb anyag az, ami miatt nem tudtam ágyba bújni. Fia a rendőrség egy füst alatt sittre akarná küldeni az ország összes bakelit-füg­gőjét (v.ö.:vinyl-junkie), elég lenne kijönniük a börzére. Már kora reggel olyan tö­meg van a fekete aranyat rejtő mikrosütős- és banánosládák körül, hogy az első öt perc könyöklés után majdnem hagyom az egészet a francba. Kétségbe esve bámu­lom a gyors böngészést akadályozó szakállas dzsessz fejeket, a farmeres progresszív rockereket, a pumacipős metálrajongókat és a Dolly Roll lemezekre vadászó diáklá­nyokat. Sajnos náluk nagyságrendekkel fenyegetőbb tömeget képez az asztalokon sorakozó több tízezer nagylemez, amit ma még át kell nézzek. A kislemezekről ele­ve lemondok, a terem sarkában árválkodó használt­ CD standok pedig szóba szeren­csére se jöhetnek. A lemezbörzék a bakelit-imádók orgiái, az apró ezüst-korongok csak megtűrt vendégek itt, amiket kizárólag a börzére kíváncsiságból ellátogató ko­­cázók vásárolnak. Odakint - a valós világban­­ lehet, hogy másképp fest a dolog, de idebent nyilvánvaló: a mikrobarázda az űr. PONTOSAN ÖTVEN ÉVVEL EZELŐTT, 1948-BAN JELENT MEG AZ ELSŐ LP (LONG PLAYER), EGY FRANK SINATRA­NAGYLEMEZ. Az új formátum előnye a korábban uralkodó percenként 78 fordulattal forgó gramofonlemezekhez képest a megnövekedett játékidő mellett - a finomabb elektronikus hangszedők megjelenésének köszönhetően - a na­gyobb hangerő, élethűbb hangzás és a hoszabb élettartam. Az ötvenes évek elején kicsit módosítottak a recepten, és megjelentek a sztereó lemezek. A ma legyártott LP-k is az ötven éve kifejlesztett mik­robarázdás technológiával készülnek, és még a legszélsőségesebb au­­diofilek is megesküsznek rá, hogy jobban szólnak, mint a 1983-as piacradobá­­suk óta világuralomra jutott CD-k. A dj-kultúra is az analóg hangrögzítésnek kö­szönhető nagyobb dinamika és kövérebb basszus miatt ragaszkodik a fekete le­mezekhez, amellett, hogy kis tételek esetén a fehér papírborítóba csomagolt ba­kelit előállítása gyorsabb és gazdaságosabb, mint a CD kiadás. Ja, és próbálja­tok meg CD-vel szkreccselni. _____________________ Az igazi bakelit-függők fetisiszták. Hiába szól ugyanaz a hangfelvétel kristálytisz­tán CD-ről, lenézően mosolyognak. Ha máshogy nem férnek hozzá, kényszerűségből kiegyeznek egy német utánnyomásban. De mutass nekik egy recsegős eredeti nyomá­sú példányt kihajtható borítóval: könnybe lábad a szemük, és remegő kézzel simogat­ják. Ezen kívül azonnal kiszúrják, ha te is rajta vagy a fekete anyagon, gyakran nem is kell külön kérned, ha látják milyen lemezeket választasz, kapásból 10%-al olcsóbban megkapod a cuccot. Aki nem alkuszik, azzal gyakran kifejezetten barátságtalanok, a saját gyűjteményüket vagy valamelyik használtlemez-bolt elfekvő készleteit kínálói eladók. Viszont kisebb ravaszkodással 0 ezer darabja? Hm... Nem tudom. Mondjuk el-­­ viszem mindkettőt ezerötért.") akár 25%-os engedményhez is juthatunk. A börze abszolút pénztárcabarát dolog. A szomszédos országokban és hazánk kü­­­lönböző pontjain üzemelő boltok itt olcsóbban kínálják a lemezeiket, mint otthon — egy­részt a métereken belül fekvő konkurencia miatt, másrészt minél kevesebbet akarnak­ hazacipelni. Csak az eredeti nyomású jazz, prog rock, rock and roll, Beatles, Rollings, Stones és társaik esetén emelkednek az árak 2000 forint fölé, egyébként már 300 forint­tól találhatunk magyar klasszikusokat, kanadai funk lemezeket és üzbég népzenét. Ez­ pedig elgondolkodtató, hiszen ugyanezek a felvételek, már ha hozzájuk jut az ember­ CD-n, legalább 4000 forintba kerülnek. A különbözetért érdemes lenyelni egy kis recse­gést. Ráadásul, ha kis szerencsénk van, az eladó a Pink Floydba van belekattanva, és gőze sincs arról, hogy az a James Bond Soundtrack, amit a „200 forintos szemét" feli­ratú ládában tart, legalább 600 schillingbe kerül Bécsben. Tizenkét lemezt szorongattam a hónom alatt, amikor lemezborítók ezreinek lát­ványától letompult aggyal otthagytam a fáradhatatlanul turkáló Drogkutyát. Felte­hetőleg azóta is ott van valamelyik láda mélyén, de mindenkinek üzeni: nagyon jól érzi magát, és még rengeteg Bay City Rollers-lemez van a közelében! $ h u r i k e n ügynök fotó: G­­­ó di Balázs nourmbrr© u/*f alkrmat ?ó

Next