Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 12. szám
Nem csodálkozom, hogy ekkora port vert fel a rendelet, mondjuk, mi hat-hét éve szerettük volna, hogy megjelenjen, nem 1998 szeptemberében. A felháborodott emberek megkérdezik, hogy az OSzK milyen alapon vizsgáztatja ezeket a diszkósokat. Azon az alapon, hogy az OszK, amely kiközvetítette ezeket a diszkósokat, és húsz éve napi kapcsolatban van velük, az üzletvezetőkkel, a lemezkiadókkal, remekül ismerik ezeket a csatornákat, és nagyjából ismerik a diszkós szakma színvonalát is. AZ OszK-ban Hölzer Tamás lett megbízva ennek a munkának a vezetésével. Tamás, aki már kora miatt sem aktív diszkós, tökéletesen ismeri ezt a mezőnyt, szinte mindenkit a nevén szólít, tudja hol, milyen technikával dolgozik. Most is ő áll ennek a vizsgáztatási rendszernek az élén, és évről évre kiválogat egy olyan csapatot, amelyről úgy gondolja, hogy ezek az emberek megfelelően tudják képviselni az OSzK és az összes diszkós érdekeit. A megbízott diszkós team állítja össze a vizsgák tematikáját, anyagát. WANTED: Mennyire lehet pártatlan ez a team? Úgy tudom, Dr. Sterbinszkynek van egy iskolája, ahol gyakorlatilag RAJTA KERESZTÜL LEHET OSZK-VIZSGÁHOZ JUTNI. SZP: Válasszuk ketté a dolgot. Létezik a technikás diszkózás, illetve a hagyományos, nem lemezről, hanem kazettáról, CD-ről, olcsóbb módon végezhető diszkózás. Miután úgy éreztük, hogy nem vagyunk alkalmasak arra, hogy az új technikákat el tudjuk bírálni, bevettünk olyan embereket, akik ennek a szakmának elismerten a legjobbjai, így került be a csapatba dr. Sterbinszky, Bánáti Péter az E-Playből, valamint a kiskunhalasi Béni. Megkértük őket, hogy találják ki, milyen módon lehetne ezeket az új technikával dolgozó srácokat képezni, hogyan lehetne még jobbá tenni a produkciójukat. Létrehoztunk egy olyan tanfolyamot, amely csak ezekkel a srácokkal foglakozik, mivel az egyik csapat módszereit nem tudjuk a másikéra erőltetni - és ennek elsősorban anyagi korlátai vannak. Ma nagyon kevesen vannak, akik meg tudnak venni két darab Technics lemezjátszót kétszer százharmincezer forintért. Hiába is várnám el a nyékládházai diszkóban dolgozó diszkóstól, hogy két Technics-szel keverjen, ha nem tudja megvenni. Aki a Sterbinszkyék tanfolyamán tud mutatni valamilyen eredményt, néhány hozott ponttal indul az OSzK központi írásbeli vizsgáján. Ugyanis a diszkós vizsga úgy zajlik, hogy van egy írásbeli része, ahol a diszkósok információs, zenei hátterét szeretnénk felmérni, utána jön a gyakorlati vizsga. UIANTED: Ennek ellenére a teljes Freee magazin stáb ELUTASÍTOTTA A VIZSGÁT. HOGYAN LEHET EZT BETARTTATNI? Dr. Budait csak nem fogják kirakni egy diszkóból. SZP: Az én információim szerint ennek a helyzetnek a rendezésére több próbálkozással kívánták rendezni. Az OSzK minden diszkósnak, akiknek ma van bármilyen működési engedélye, akár ideiglenes, akár végleges, kiküldött egy értesítést, szerintem dr. Budainak is, ahol felajánlották, hogy ebben az újfajta képzési rendszerben vállalhat oktatói, közreműködői-bemutatói szerepet, és egy most induló újfajta vizsgától eltekintve működési engedélyhez tud jutni. Azt el tudom képzelni, hogy a fent említett stábból sokaknak semmilyen működési engedélye nincs. Ebben az esetben ezt a fórumot ragadnám meg arra, hogy ezeknek a kollégáknak azt mondjam, hogy föl kéne fogni, hogy mi egy szakmát képviselünk. Valahogyan egyszer rendezni kéne ezt a helyzetet, hogy tiszta lappal indulhassunk, és hogy meg tudjuk adni ennek a szakmának a becsületét. Ha ennek az az ára, hogy valaki szerezzen egy működési engedélyt, ebből nagy presztízskérdést nem kéne csinálni. -békéfotó : lukács dávid A KILENCVENES ÉVEK KÖNNYŰZENÉJÉBEN A DJ-K A KORÁBBI IDŐSZAKOK HANGSZERES ZENÉSZEIVEL EGYENRANGÚ MŰVÉSZKÉNT VANNAK SZÁMONTARTVA, és ezt nem csak a fesztiválokon nyakukba aggatott „artist” flopni jelzi. A dj. is zenész, még akkor is, ha nem a hagyományos hangszerek egyikén fejezi ki érzéseit, hangulatait, önmagát, hanem azzal, hogy mások felvételeiből készít kollázst. A lemezlovas önkifejezése abban nyilvánul meg, hogy a több millió létező hangfelvétel közül saját egyéniségének és a pillanat hangulatának megfelelően kiválasztja a legjobban odaillőt. Az elmúlt másfél évtizedben a dj-k által kifejlesztett - az addigi normákat átlépő - mixelési technikák és a lemezjátszók korábban „nem rendeltetésszerűnek” ítélt felhasználása - szkreccselés - alkalmazásával sok lemezlovas önálló zenei alkotást hoz létre műsorai közben a bakeliten rendelkezésére álló hangokból. Ha a dj-skedés pusztán mindenki által megtanulható, objektív szempontok alapján vizsgáztatható szakmunka volna, nem kerülnének — a jelenleg a világon mindenhol tapasztalható mértékben — előtérbe a dj-k. Az a sztárkultusz, ami a lemezlovasok körül kialakult, csak a művészetek világában jellemző. A dj-k széles rétegének művész mivoltát igazolja az is, hogy a zenei piacon a válogatáslemezek mellett óriási igény van a dj-k nevével fémjelzett mixlemezekre is. Ezen albumok vásárlói kész zeneszámok egyvelegén kívül egy bizonyos lemezlovas által hozzátett - csak rá jellemző, művészi értékű - többletre kíváncsiak. Ahogy hangszereken is lehetséges mindenféle művészeti/önmegvalósítási igény nélkül játszani -lásd vendéglátós haknizást, nyilván a dj-tevékenységet is lehet pusztán szórakoztatóipari szakmunkaként űzni. Vannak, akik valóban csak az aktuális slágereket pakolják egymás után, mindenféle koncepció nélkül, egyedül a közönség szórakoztatásának céljával. Az októberben bevezetett OSzK-vizsga gyenge pontja az, hogy szinte lehetetlen szétválasztani a munkájukat művészeti tevékenységként megélőket a pusztán szórakoztatóipari igényeket kielégíteni kívánóktól, így egy - a vizsgáztatók ízléséből, szakmai elképzeléseiből fakadóan - szubjektív normarendszer szűrője megakadályozhat embereket abban az alapvető jogukban, hogy érzéseiket, gondolataikat nyilvánosan kifejezzék. Ilyen erővel a jövőben bevezethetnék azt is, hogy csak OSzk-vizsgával rendelkező színészek tarthassanak előadásokat, OSzk-vizsgával rendelkező költők adhassanak ki versesköteteket, OSzK-vizsgával rendelkező festők és szobrászok rendezhessenek kiállításokat, nehogy a bizottság által „nem megfelelőnek” ítélt művészek rontsák a szakma hírnevét azzal, hogy pénzért mutogatják silány produkcióikat. Arról nem is beszélve, hogy az ilyen szűrőkön mindig az addigi normákat felrúgók, az újítók, a művészet/szakma fejlődését elősegítők akadnak fent. A kultúra - jelen esetben a szórakoztató zene - szabad piacán hatékonyabban ítéltetnek a produkciók, hiszen a fogyasztók összessége dönt pénztárcáján, részvételén keresztül -, nem pedig egy néhány fős bizottság. Az elmúlt években OSzK-vizsga nélkül is működött a dj-k piaca. Aki rendszeresen alulmúlta a közönség igényeit, annak nem mentek többet a bulijára, így a szervezők sem hívták többé, és eltűnt a süllyesztőben. ÉN MŰVÉSZI TEVÉKENYSÉGKÉNT ÉLEM MEG RÁDIÓMŰSORAIMAT ÉS FELLÉPÉSEIMET. Nem vagyok hajlandó alávetni magamat egy alapvető emberi jogokat sértő értelmetlen vizsgának. Vályi Gábor vmWVEVdMImmfKMWmWm