Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)
1998 / 12. szám
The King: Gravelands EMI Elvis Presley: Tiger Man RCA/BMG Énekelhette-e Elvis a 20th Century Boyt a T-Rextől? A tavalyi Platinum díszdoboz megjelenése óta tudjuk, hogy énekelt Bob Dylant is, szóval miért is ne. A Király művésznéven nyomuló belfasti Elvis-imitátor most egy albumot szentelt annak, hogy megmutassa, milyen lett volna, ha Elvis tényleg énekelt volna a T-Rex, a Lynyrd Lynyrd, az AC/DC, a Thin Lizzy, Jimi Hendrix, Janis Joplin, John Lennon, Tim Buckley, Otis Redding, Marvin Gaye vagy Bob Marley által slágerré tett számokat. Sőt olyan dalokat is, melyek Presley 1977-es halála után születtek, mint a Love Will Tear Us Apart a Joy Divisional vagy a Come As You Are a Nirvánától! A névsorból, gondolom, kiderült, hogy itt egy halott száz hangján más halott sztárok dalai szólalnak meg (az albumcím a Presley-birtokból, Gracelandből csinál síri világot), ami morbid, ám kétségtelenül szórakoztató ötlet lemezen, koncerten viszont már csak ripacskodás, főleg ha a mi Kingünk akár egy igazi Presley-számot is előad, mert akkor már rögtön csak egy szánalmas Elvis-imitátor lesz a sok közül. A lemez persze profi, az imitátor korrektül leveszi az elvisi manírokat, a zenekar masszív, bár azt sajnálhatjuk, hogy nem nagyon mer elszakadni az eredetik hangzásától (két jó ötlet: a T-Rex-dalt lelassítják, a lehengerlő Whole Lotta Rosie-ba pedig beépítik az Elvis által olyannyira kedvelt Zarathustra-nyitányt), pedig sokkal szellemesebb lett volna, mondjuk Presley 1970-72-es Las Vegas-i hangszerelésére átültetni őket. Vagy arra a gyökérrock’n’roll-hangzására, mely azt a legendás 1968-as tévéshow-t jellemezte, ahol egy évtized koncertszünet után Elvis egy ökölvívóringben ülve idézte fel ötvenes évekbeli slágereit, korabeli kísérő triójával. Ez a két évtizeddel későbbi MTV Unplugged-szériát is ihlető koncert teljes hosszában, csonkítatlan változatban most először - a 30. évfordulóra - jelent meg hivatalos lemezen, Tiger Man címmel. A 33 éves Elvis csúcsformában, talán utoljára: dögös fekete bőrszerkó, még sehol egy felesleges kiló, kicsattanó egészség, felszabadult hülyéskedés a zenésztársakkal és a közönséggel, óriási hang, óriási karizma. Kííírály! 1 -dzsombigud- Oasis: The Masterplan Sony „CSAK A B-OLDALAS DALAINKBÓL KARRIERT CSINÁLHATNA EGY ZENEKAR" - mondta még három éve Noel Gallagher nagyképűen, de teljesen jogosan. Az Oasis nemcsak az elmúlt évek legpompásabb kislemezsorozatát tette le az asztalra, de slágerlistás kislemezeik B-oldalas (CD-single esetében: bonusz) számai sem stúdióhulladékok voltak, hanem leggyakrabban az albumra került dalokkal egyenrangú gyöngyszemek. A napokban megjelent The Masterplan című B-oldalgyűjtemény dalait az angol rajongók mind ismerhetik (nekik mondta Noel, hogy ne vegyék meg, mert felesleges pénzkidobás), ahol viszont nincs a maxiknak kultúrája, vagy ahová nem jutott el minden Oasis-single, ott nagy öröm lesz ez a stramm összeállítás, főleg hogy a zenekar szélsőségei is itt kapnak csak helyet: a Headshrinker a leggyorsabb, legpunkosabb daluk, a Going Nowhere vonós-fúvós díszítései az easy listen, Burt Bacharach hatását mutatják, a Beatles által élőben sohasem játszott I Am The Walrus is az ő előadásukban lett koncertklasszikus. Azt viszont sajnálhatnnk, hogy csak 14 dalt válogattak be: az első három maxiról semmi sem került be, kimaradt egy csomó Noel szimpatikus akusztikus magánszámai közül nem szerepel a Step Out című fergeteges Stevie Wonder-koppintás, sőt a fúvósokat behozó Round Are Way sem, melyet pedig Ewan McGregor is danolt Az élet sója című filmben (amit viszont cserébe ki lehetett volna hagyni, az a Paul Wellerrel közös instrumentális dzsem, meg a Supersonic korai vázlatának ható Listen Up). De még így is a rocktörténet egyik legerősebb B-oldalgyűjteménye, ahogy van. 11 -dzs- The Cardigans: Gran Turismo Stockholm/PolyGram Ahogy Floria Sigismondi kliprendezőnő is mondta: tovább kell lépni, mert ha ugyanazt csinálod, egy idő után önmagad paródiájává válsz, főleg ha már mások is elkezdenek másolni. Miközben már az angol Saint Etienne is ugyanazzal a producerrel, ugyanabban a stúdióban vesz fel lemezt, mint a Cardigans, a svéd csodacsapat tovább távolodik az elismerést hozó Life album (1995) csini easyhangzásától, de a világsztárbelépő Lovefool perfekt popját is leselejtezi: a címét egy számítógépes játékról nyerő új albumon Peter Svensson, a gitáros-dalszerző Effektországba kirándultatja és ott iparosítja zenekarát (ha még emlékszünk, hasonlót, de sokkal durvábbat váltott a szintén svéd Stina Nordenstam is legutóbbi albumán) A gépies dobok, a szintibasszusok, a pszeudotriphoptrip közepette Nina Persson tiszta hangja marad meg egyetlen vezérfonálnak, az ő szövegei viszont pesszimizmustól terheltek (te tényleg azt hiszed, hogy a szeretet megmenti majd a világot?"). És nem készült újabb Black Sabbath-feldolgozás sem, cserébe viszont kapunk egy dögös saját rockdalt (My Favourite Game). Hangzásváltás ide vagy oda, maguk a dalok ezúttal is eléggé rendben vannak, és mire Nina a harmadik szám refrénjéhez ér („explode or implode”), már ugyanúgy elvesztünk, mint az előző, slágeresebb albumok hallgatása közben. H -dzs-Up! Record Express Szorgalmas olvasóink a Wanted hasábjain (96/9, 96/11, 98/4, 98/9) végigkövethették az Up! zenekar hányattatásait, tagcseréjit, stúdióbeli ténykedéseit. Hosszú várakozás, többszöri csúsztatgatás után most végre itt van, megjelent az első album, és bevált minden reményt: a suta borítófotók mögött a kilencvenes évek talán legigényesebb magyar kommersz produkciója bújik meg, egy lehengerlő bulilemez. Mint már többször megpendítettük, 1998 a funky magyarországi áttörésének éve lesz, és a kis honi mezőnyben Újvári Péter zenekara több testhosszal vezet. A hangszerelés briliáns (a záró monumentáljához hasonlót még sohasem hallottam magyar lemezről), a szövegek nem mindig tökéletesek, de így is az átlag - főleg a műfaj átlaga - fölöttiek, sokszor kifejezetten ragyogóak(a nyolcvanas éveket külföldön átvészelő Újvári esküszik, hogy nem ismeri Fenyő és Pajor életművét), DJ Quick szkreccsei perfektek, amikor pedig egykori dívájuk, Gallusz Nikolett beszáll egy duettre, még az is megérzi, milyen lehetett vele az Up!, aki nem járt a koncertjeikre két-három évvel ezelőtt, amikor még a lemezre került változatoknál is dögösebben, pörgősebben szólt a Szex vagy a Van aki forrón szereti. 11 -dezső ›SUPPORSED FORMER INFATUATION JUNKIE Első albumából mintegy 25 millió fogyott világszerte. Most itt a folytatás, rajta a slágerek: ›Thank Vou <One <That I Would Be Good stb. d ldlllb m uribeiie R legendás rockzenekar az R.E.M. új albuma már a boltokban. Rajta a slágerek: ›Daysleeper ›Lotus ›At My Most Beautyful stb. © WARNER MUSIC HUNGARY