Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 3. szám

The Full Monty RCA/BMG Great Expectation Atlantic/Warner Két filmzene. Az első mozi, az Alul semmi Európa aktuális sikerfilmje a sztriptíztán­cossá vedlő munkanélküli angol acélipari dolgozókról, hozzá a verhetetlen táncslá­gerek, főleg hetvenes évekbeli funky­­diszkó és glamrock, de egy-két moder­nebb dolog is becsúszik (Flashdance, M People), Tom Jones pedig külön a film kedvéért felénekelte a You Can Leave Your Hat On című sztripdalt, amit annak idején Joe Cocker is Randy Newmantól dolgozott fel. Guszta a film aláfestő zenéje is (ska, baritonszaxi, herfli), a szerkesztőség kedvence azonban a nyitó easy listening csoda a hetvenes évek ele­jéről, megbokrosodott fúvósokkal (David Lindup: The Zodiac). A másik film, a Szép remények egy holly­woodi Dickens-adaptáció, a legutóbbi Romeo+Julia mintájára mai környezetbe helyezett mese, Ethan Hawke és a drága Gwyneth Paltrow, plusz Robert De Niro, mint őrangyal. A mozi tele zenével, a csúcsjelenetet (Ethan megfesti a mezí­telen Gwyneth-t) például egy vadiúj Pulp­­számra vágták. Sztárparádé: ex-grun­­gerek akusztikus hangulatban (Chris Cornell, Scott Weiland), szirének (Tori Amos, Poe), egy-egy régi dallal a Gre­­atful Dead és Iggy Pop, a zöldfoki Cesaria Evora pedig az örökzöld Bésame muchóval. Van egy rakás kevésbé ismert név is, köztük a zenei csúcspont a Mono nevű brit duó easy triphopja egy John Barry-hangmix­a körül,­­? ^^^^zsoki-Manowar Hell on Wheels (Live) Universal/BMG Ökölbe szorított kéz csuklóját markolja a másik - ami röhejes és üres a metálban, az itten fölvonul, sőt. Ennyire metál már nincsen is. És mégis. Sehol egy csöpp­nyi irónia vagy más menekülési le­hetőség: ez van - Hell On Wheels, War­riors Of The World, Army Of Immortals, Hail And Kill és természetesen The Gods Made Heavy Metal (and they saw that it was good). És lovaglós basszusra re­ménytelenül patetikus gitárszólók és nem kevésbé patetikus énektémák. A sö­­rözős-kardos-baszós heavy metál minő­sített esete, pornóshopokból kilopott bőrcuccokban. Born To Rock, Drink And Fuck­­ és sok más szép szlogen, meg­annyi hasznos útra való az élet mocsa­rában tévelygő, maximum nyolc általá­nost végzett metalistának. És még ha rö­hejes vagy pocsék lenne az egész! De nem. Még jó is. Ha valaki kellő kitartás­sal (és némi tehetséggel) ragaszkodik a saját hülyeségéhez, abból hiteles vagy legalábbis értékelhető dolog lesz. És itt erről van szó. Hogy lehet harmadszorra, negyedszerre is meghallgatni a dupla le­mezt, lehet szeretni: heavy metál száz százalékos töménységben. Az egész Ra­­han-képregényre emlékeztető giccshal­­mazban mégis van élet, erő, miegymás, mondjuk a koncertlemez műfaját akár ta­nítani lehetn­e ebből a példából. (Van az emberben talán csöppnyi nosztalgia is, hogy amikor még hét általánost vég­zett metalistaként, filccel Iron Maidene­­sített farmerdzsekiben.) Ajánlott olvas­mány, maradjunk ennyiben. Live On Letterman Music From The Late Show Akárki akármit mond, ha egy zenekar élőben játszik egy tévéshow-ban, annak van varázsa. Angliában a „szintén zenész” Jools Holland műsora , a Later... a legjobb, ott szinte csak zene van kevés csevellyel (lásd: a Slow Beats és a Brit Beats című váloga­tásalbumokat), Amerikában inkább a talkshow-kat színezik fellépőkkel. David Letterman nagysikerű tévéműsora, a Late Show elmúlt öt évéből válogatott, elég gusztusosan: Aretha Franklin maga az ős­erő, az R.E.M. dús dagonya, Patti Smith Bo Diddley-t durvít, Lou Reed a Sweet Jane-t, Lenny Kravitz négy gitárossal, két billen­tyűssel és három ütőssel nyomja retrockját, Dave Matthews virtuóz, még Rod Stewart is jól választ egy Tim Hardin-klasszikust. Vannak találó párosítások: Sinéad O’Connor nagy példaképével, Van Morrisonnal és a Chieftainsszel, a countrysztár Lyle Lovett a soullegenda Al Greennel, Elvis Costello az easy l­isten Burt Bacharach kísértében (ez a legpazarabb). Csak az amerikai dalszerző­énekesnők modoroskák. -dzséjlenó- Catatonia International Velvet Kis büszkeség dagasztja szívem, részben az én agitálásomnak is köszönhető, hogy a kiadó behozta ezt a lemezt Magyar­­országra. A walesi gitárpopzenekar előző lemezéből, a Way Beyond Blue-ból (lásd: Wanted 1997/3) ugyanis nem fogyott elég ahhoz, hogy újabb esélyt kapjanak, én sem tartottam túl sokra, de ezen az új anyagon mintha megtáltosodtak volna (lásd a lóversenyt asszociáló címet és a borítót), és az ilyesmit méltányolni kell. Frontleányuk, a koncerteken nem egyszer otthonkában megjelenő Ceryl Matthews erényt kovácsolt korlátozott énekhagjából, ezekben az új - letisztultabb, markánsabb - dalokban már kiválóan érvényesül affek­­tálós karcossága, és humora is több lett. Az imidzs nélküli, külsőségekre szaló, tagjai nevét a borítón fel nem tüntető Catatonia a középmezőnyből hivatalosan is felküzdötte magát az első vonalba: az albumot beharangozó Mulder és Scully című kislemezük a brit listák élbolyában nyitott. -dzs­­ ­­ülbemászó Madredeus:­­ Paraíso EMI-Quint Wim Wenders filmet írt közéjük, a Lisszaboni történet legszebb pillanataiban a Mad­redeus együttes egy alig világított szobában játssza Aiida című albumának anyagát. A zenekart egy rockból éppen kilábaló gitáros, Pedro Ayres Magalhaes alapította, aki 1986-ban egy 16 éves lányka, Teresa Salgueiro torkában felfedezte­­a portugál női hang archetípusát”. Nevüket próbahelyükről, a Madre de Deus nevű templomról kapták, amelyet Eleonóra királynő alapított még a XVI. században. Zenei kiindulási pontjuk a fado, ez az inkább érezhető, mint meghatározható, arab, afrikai, brazil hatá­sokat, tengerészénekeket és provánszi madrigálokat ötvöző, nosztalgikus, szomorkás stíl, “a portugál lélek kvintesszenciája”. A zenekar az utóbbi években több változáson ment keresztül, a tangóharmonikás például hangszerével együtt eltűnt a képből, és ettől még éteribb lett ennek a Velencében felvett új albumnak a hangzása. A Madre­deus dob nélküli, akusztikus gitárokra és visszafogott szintetizátorhangokra épülő, portugál szövegű dalai a múlttal való találkozást megelőző várakozás felfüggesztett pillanatai, Teresa ihletett, kristálytiszta hangjával. Mennyei, Irigy Hónaljmirigy: Snassz Vegas PolyGram Vegáék méltó, bár kissé hálátlan utódai tavaly ilyenkor arról panaszkodtak a Wantednek, hogy nem nagyon van ötletük, kit lehetne még parodizálni. A hardrockos lelkületű oktett valahogy mégis összebaromkodott egy harmadik albumra való anyagot, anélkül hogy a hónaljmirigy irányából erős izzadság­­szag érződne. Szegényeknek már persze egyre kevesebb kigúnyolható hazai rockzene jut, főleg dance-pop alapanyagból kell dolgozniuk C tátogok, mint a hal”, „Szpájszgörsz vagyok, bámuld a hátulját”). Azért akadnak szívmelengető pillanatok: Dénagy Lajos a volánnál, Ákosh indiánkodása­­,még a tok is magát, és nem tegez, ahol a nyílvesszőmet tárolom”), Hacki Tamás kifütyült Action­­remixe, számháborúzó magyar gengszterreperek, Gengszter Zoli párbeszéde a mamájával (,,­ Zoltánka, kész az ebéd!” Szevasz, muter, na, mondd, mi a zaba? - Kí-na­i ka-ja.”). Stílusbarvúr a Lesz Aluljárosz romapopja, de Sipos Péter hangutánzó képessége egyébként is bámulatos. Profi munka, sok meló van benne, nem fogom irigyelni tőlük a platinát (azért egy Kispál-feldolgo­­zással még adósok). -dzs- -dézsava-

Next