Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 8. szám

Bécsi szelet », Libro Music Days Björk, Morcheeba, Tori Amos, Spiritualized, Garbage Bées, 1998. június 14-16. Vallomás: az első napról lemaradtam, inkább az Apocalyptica mellett dön­töttem A PeCsáBAN. Björk vonószenekarra és technokütyükre áthangszerelt produkciójába a tavaly júliusi interjú estéjén már belekóstolhattam, az előzenekarként beosztott Sofa Sur­fers nevű bécsi dubkollektívát pedig már volt alkalmam látni bő egy éve, és nagyon untam. A háromnapos fesztivál második napján már ott nyomul a magyar médiakontingens. To­ri Amos a Z+ tévé kérésére megnevezi kedvenc klipjét: „Tudjátok, az a Radiohead-videó az utcán fekvő emberekkel. Mi is a címe?” Nem tudják. (Megfejtés: Just, rendező: Jamie Thra­­ves.) Torinak legalább ebben jó ízlése van. Még a Wanted fotósának is hagyja magát fotóz­ni, pedig általában nagyon megválogatja, milyen képek kerülnek róla nyilvánosságra. A sajtó kerekasztalhoz nagy késéssel érkezik, de roppant udvarias és közvetlen, minden újságíróval egyenként kezet fog, és megkérdezi idegen hangzású nevüket. A beszélgetés köz­ben egyszer le is keletez mindenkit, mire a szlovákok és magyarok közé befurakodott oszt­rák riporternő arcán furcsa rángás fut végi. Tori halál profi riportalany, mintha bekapcsolták volna, szépen, lassan adja elő jól megrágott mondanivalóját a zenéhez és a zongorához va­ló viszonyáról. A Wanted kérdésére még saját stílusát is megpróbálja definiálni: „Ha rádiós program­­szerkesztés szempontjából kérdezik, akkor pop, p­op, pool !Ha nem lenne az, visszadobják a dalaim. Egyébként mes -­­13 mindenképpen Valami categóriába kellene beszorítani - azt mondanám, hogy kortárs zene. Nem különbözik gyökeresen attól, amit egy csomó más ember is csi­nál, de én próbálom elkerülni azt, hogy egy képlet vezéreljen. Márpedig ha nem recept sze­rint dolgozol, akkor kemény játékba fogsz: a rádió mellett más módokat is kell ta­lálnod, hogy átverekedő a zenéd.” . A Mordivéba-interjú egy másik Világ. A fesztiválnak otthont adó koncert­terem, a bécsi vásárvárosban álló Libro Mu­sic Hall művészbejárójánál találkozunk, az­tán a vakító napsütésben elslattyadunk a közeli parkig, miközben a kedélyesen beszívott Godfrey-fivérekkel megtárgyaljuk a Walk This Way című Aerosmith-slá­­ger és Az ifjú Frankenstein című Mel Brooks-film szö­vevényes kapcsolatát, aztán az ifjabbik, a gitáros-zene­szerző Ross vigyorgörcsöt kap a márciusi Wantedben szereplő - kissé manipulált - fotójuk láttán, és „a Por­­tishead a seb, a Morcheeba a balzsam" szlogen is buz­gó helyeslére ösztönzi őket. A fekete énekesnő, Skye Edwards is jelen van a parkbeli kötetlen társalgásnál, és kiderül, hogy - bár­mennyire is titkolják a lemezborítókon - elbűvölően gyönyörű nő. Közli, hogy sohasem tartotta triphopze­­nekarnak a Morcheebát, de nem is harcolt a besorolás ellen: „Én nem hadakozni, hanem szeretni születtem.” Aztán Ross-szal felváltva sorolni kezdik legnagyobb példaképeiket: Jimi Hendrix, Lightning Hop­­ kins, Cat Stevens, Billie Holiday, King Tubby, John Martyn, Nick Drake, Sly Stone, John Lennon, Jagger és Richards... (itt lejár a szalag a diktafonomban). Később a dada meghozza Skye göndörfürtű gyermekeit, egy két és fél évest, megy egy négyhónapost. Ross nyilat­kozik tovább, Skye tíz méterrel arrébb szoptat (bájos jelenet, fordítva kevésbé lenne az). A Tanga nevű német elektronikus formáció kezdi a programot, kívülről nagyon björkösen hangzik, beroha­nok, sajnos belülről is, a suta énekesnő még az izlandi akcentust és mimikarendszert is imitálni próbálja. A Dev­lins nevű ír rocktrió a következő fellépő, enervált gitár­dalok, karizmamentes frontember. A dobossal, basszis­tával és orgonistával kiegészült Morcheeba egyó­rás programja miatt azonban érdemes volt kiutaz­ni, a tizenkét dal többsége még a lemezváltozatnál is jobban, masszívabban szól. Kiváló új lemezük cí­me, a BigCalm (Nagy nyugalom) valószínűleg Skye­­ra vonatkozik, ennek az állandóan - és őszintén - mosolygó nőnek és hangjának terapikus hatása van. Az idősebb Godfrey-fivér, a puffadt Paul vigyorát spanglijai táplálják, vicces mozgással szkreccsel, ám hajszálpontosan. A leglenyűgözőbb azonban Ross ihletett gitárjátéka, ez a hülyegyerekfejű ürge egy reinkarnálódott bluesman! A tangás csaj után az est másik imitátora: Tori Amos. Ne kerteljünk: Kate Bush epigonja. Csakhogy Kate Bush őszintén és gusztusosan csinálta, amit Tori izomból. Né­hány dolog azonban a koncert pozitívumára írható: a szin­tetizátor és a bazinagy Bösendorfer között ide-oda for­golódó Amos kisasszony energiája, puritán munkaruháza­ta, kísérőzenekarának letaglózó összefogottsága. Karrier­je legmarkánsabb dalát, a Professional Widow-t, melynek néhány hangmintáját Armand van Helden remixe tett vi­lágsikerré, nem játssza el. AUGUSZTUS

Next