Wanted, 1998 (4. évfolyam, 1-12. szám)

1998 / 8. szám

Carlene Anderson: Blessed Burden Circa/EMI Az egykori Young Disciples fekete énekesnőjét Paul Weller lemezeinek luxusvokalistájaként is is­merhetjük. Új - harmadik - szólóalbuma is úgy hangzik legjobb pillanataiban (és ilyen sok van neki), mint egy welleri neoblueslemez, köszön­hetően annak, hogy több dalban maga a "mod­­iater" gitározik, orgonál, társszerez és/vagy pro­­ducál, s hozza zenészi holdudvarát is. Amikor meg nem ő, akkor jobbkeze, Brendan Lynch (a Primal Scream és Asian Dub Foundation legutób­ bi csúcsalbumainak is zenei rendezője és effekt­­mestere) ül a produceri székbe. Ja, és Carlene hangja? Egy angyaltól Tina Turnerig és vissza, tud mindent. Soul és jól. I­­dzs- Ttmebox: The Deram Anthology Decca/PolyGram Az 1966 és '69 között létező angol Timebox an­nak idején csak néhány kislemezig jutott (ezeken főleg feldolgozások voltak), de mivel a roppant kedvező kritikai fogadtatás ellenére sem lett egyikből sem sláger, így 1968-ban felvett - saját dalokból összeálló - albumuk dobozban maradt, egészen mostanáig. Igazi felfedezés: az évei szá­mát tekintve még kiskorú Ollie Halsall gitáros­­vibrafonos-billentyűs-vokalista-dalszerzőként nem volt az, minden dala tehetségről árulkodik, ráadásul a korszak egyik legjobb zenészi képes­ségű együttese játssza őket, amelynek soulos, dzsesszes, folkos vagy pszichedelikus ihletettsé­­gű rockdalok sem okoztak problémát. Ma már mind Hallsall, mind az énekes Mike Patto halott, így ez a Timebox-életműlemez valóságos időkap­szula. 1 -dzs-France Gall: Concert privé/Concert public Warner Tiniként nyerte meg az 1965-ös Intervíziós Dal­­­ fesztivált a Poupée de cire, poupée de son (ma­ gyarul: Viaszbaba) című Gainsbourg-szerze­­ménnyel, mely a francia pop első világslágere lett. A szöszi kiscsaj azóta nemzeti intézménnyé vált, bő két évtizeddel később is, mikor már Mi­chel Berger volt a háziszerzője, leakasztott egy összeurópai slágert Ella, elle l'a címmel. Tavalyi dupla koncertlemeze, melynek terjesztését a ma­gyar Warner az idei Zene Ünnepe alkalmából vál­lalta be, egy unplugged tévéfellépés, illetve a pá­rizsi Olympia színpadán adott 1996. novemberi dalest anyagát egyesíti, egyetlen dalnyi átfedés­sel. Biztonságos, puhán lüktető popsanzonok egy külön e célra összeszedett, négyötödrészt feka nemzetközi zenekar kíséretében, egy karrier kor­rekt metszete, bár az sajnálatos, hogy a Viaszba­ba nem kerül elő, sem másik családi kedvencünk, a Bébé requin (Cápabébi). A meglepetés egy szo­morkás duett Charles Aznavourral. H -dzsoniha­­lidéj-X-Files: The Album Warner Az X-akták moziváltozatához csatolt filmzenele­mezen sajnos nem jött össze a Godzilla-trükk, hiába rendeltek jó ízléssel válogatott előadógár­dától (Cardigans, Cure, Ween, Filter, Tonic stb), a számok nem sikerültek túl átütőre. Björk és a Foo Fighters ráadásul a legutóbbi albumáról másolt ki egy-egy dalt. Sarah McLachlan Siné­­ad O'Connor modorában próbálkozott, a Los Angeles-i X együttes a Doors kristályhajóját gyorsította be, Sting pedig egy saját régi dalát reggae-sítette tovább az Aswaddal. Mike Oldfi­eld is szimpla ötletet sütött el: a Tubular Bells (és az Ödögűző című film) hajdani főtémájával keresztezte az X-akták főmotívumát. Ez utóbbit a Dust Brothers is megdolgozta, közepes ered­ménnyel­­ inkább a Chemical Brotherst kellett volna erre felkérni. Az elektronikába a Chemi­cals és Goldie által beavatott oázisra Noel Gal­lagher hiphopalapokra pakolt filmzene jellegű filmzenét hét percben, nem is rossz. A lemez­nek nincs csúcspontja, de ha már mindenáron választani kell, hát akkor a Soul Coughing, ők egyébként szerepeltek a két évvel ezelőtti X-ak­­tás válogatáslemezen is (Songs In The Key Of X), na, az sokkal erősebb és hangulatában is jobban eltalált gyűjtemény volt. N­ -dzsamilla- Symposium: On The Outside Infectious/BMG A lengyel és örmény származású tagokat is rejtő londoni Symposiumot valamelyik helyi sajtóter­mék egy óvatlan pillanatban kikiáltotta a legjobb brit koncertbandának tavaly, de láttam őket a Glastonbury fesztiválon, és megnyugtathatlak benneteket, hogy az egyetlen kirívó pozitívumuk, hogy szemtelenül fiatalok (a ritmusgitáros fejéről például lerítt, hogy még nem volt nővel), meg az a közvetlenség, hogy csak úgy, heccből jól meg­­dobáltatták magukat sárral. Tavalyi bemutatkozó minialbumuk csalódást okozott, ez az első igazi album már egy kicsit jobb, de még mindig nem elég emlékezetes. Közepes gitárdalok tiszta ének­kel, power popnak nem elég erős, viszont a Ra­­­ diohead-iskolába (Geneva, Travis, Mansun stb), ahová mintha szintén kívánkozna, nem üti meg a felvételi ponthatárt. H -tinédzsrenklub- God Lives Underwater: Life In The So-Called Space Age 1500 Records/PolyGram Jeff Turzo és David Reilly technokütyükkel gyár­tanak rockzenét, duójuk új lemezét, melyet egy bemutakozó EP és egy Empty című album előzött meg, otthon, a hálószobában vették fel. Fura hib­rid, hiphopos alapú, lassú tempójú, hagyományos - énekelt - rockdalok, amelyek komputerprogra­mok és samplerek segítségével kapnak testet (időnként hallani igazi gitárhangokat is, meg né­mi szkreccset). Az alapötlet nem rossz, ám a tem­pónak és az amerikai típusú daloknak köszön­hetően elég hamar unalmassá válik az Élet az úgy­nevezett űrkorszakban. H­ódizsidzsó- The Dandy Warhols: Come Down Capitol/EMI "Amerika legjobb angol zenekara" - élcelődött raj­tuk három éve, Dandy's Rule OK című független kiadású debütalbumuk idején a tengerentúli saj­tó, teljes joggal: a jóvágású Courtney Taylor gi­táros-énekes vezette portlandi Dandy Warhols az aktuális amerikai rock sivársága közepette a hat­vanas évekbe és Nagy-Britannia elmúlt tíz-tizenöt évébe (a teljesség igénye nélkül: Jesus & Mary Chain, Spacemen 3, The The, Stone Roses, Char­latans, noisy pop, Stereolab, Spiritualized) ka­paszkodva rehabilitálja a "sex & drugs & rock'n'roll" szentháromságát. Második - már nagy kiadónál kijött - albumukon is pszichedeli­kus, hipnotikus gitárrock szól (a kvartett leány­tagja a basszust billentyűkön játssza), jó dumák­kal ("Sosem gondoltam volna, hogy junkie vagy, a heroin már annyira lejárt dolog"), ááááá voká­­lokkal, a végén két instrumentális elszállással. 11 -dzs(ó?)­ Vacuum: Seance At The Chaebol Stockholm/PolyGram Az Army Of Lovers után egy újabb szupergagyi imidzs a svéd diszkókból: olyan mint egy hatva­nas évekbeli orosz sci-fi a dekabristák dekoratív, dekadens ivadékairól. És azok a heroikusan éne­kelt szövegek, tele efféle szavakkal: gravitáció, mű­hold, teleszkóp, sztratoszféra, bioszféra, nukleáris, infravörös, közgazdaság, protokol, média, kozmo­lógia, pantheon... A poén az, hogy bár az alapál­lás camp, a kivitelezés profi, mind Mattias Lindb­­lom súlyos énekhangja (plusz női kórusok), mind a hiphopos, triphopos, house-os, ám újromanti­ kus emlékeket is bőven idéző alátétek (a szintis csajt Marina Lipcsenkónak hívják!). H­adizsi- Billy Bragg & Wilco: Mermaid Avenue Elektra/Warner Az amerikai zenetörténelem legnagyobb folkdal­­noka, Woody Guthrie (1912-1967) vagy ezer dalt rögzített, de még így is maradt utána több száz dalszöveg, melyek dallamát magával vitte a sír­ba. Lánya, Nora azonban megtalálta a kézirato­kat, és nem Woody leghíresebb követőjét, Bob Dylant kérte fel megzenésítésükre, hanem egy angol fickót, Billy Bragg gitáros-énekest (lásd: Wanted 1996/11). A szintúgy balos elkötelezett­ségű Billy, aki már 1987-es budapesti koncertjén is játszotta a legnagyobb Guthrie-klasszikus, a This Land Is Your Land átiratát, élete legnagyobb kalandjának nevezte ezt a megbízatást, melyhez egy amerikai bandát választott társul: az 1996- os év legjobb tradrockprodukciójával, a Being There című duplaalbummal berobbant Wilcót (a 15 lemezre került dal némelyikében vendégeske­dik Nathalie Merchant énekesnő és a slide-gitá­­ros Corey Harris is). A végeredmény teljes siker, Billy puritánságában is lenyűgöző, empatikus előadó, elemében van, ahogy cockney akcentu­sával megénekli elődje Ingrid Bergman iránti plá­­tói szerelmét, a McCarthy-korszakot vagy a női egyenjogúságot. A Wilco is élvezi a dolgot, leg­többször countryban nyomul, de van ahol a ko­rai Beatlest idéző rockyban, van ahol kocsmazon­gorával. Steve Poltz: One Left Shoe Mercury/PolyGram Polo Pityu bohém, amerikai akusztikus gitáros­énekes, Jewel haverja (a lemez 15 dalából négyet együtt írtak és játszottak fel), de az uncsi multip­latina folktündérkénél sokkal szerethetőbb: bár többször eszünkbe juttatja Leonard Cohent, Bob Dylant és fiatal Paul Simont, nem zseni, ám ta­gadhatatlan bája van, egyszerű és természetes, nem modoros. Finom folkdalocskák, finom szö­vegek, finom humor, finom ének, finom hangsze­relés. Itt még a Mighty Mighty Bosstones fú­vósszekciója is finom. H­­dzs- The Dandy Warhols: Come Down Capitol/EMI “Amerika legjobb angol zenekara" - élcelődött raj­tuk három éve, Dandy's Rule OK című független kiadású debütalbumuk idején a tengerentúli saj­tó, teljes joggal: a jóvágású Courtney Taylor gitá­ros-énekes vezette portlandi Dandy Warhols az aktuális amerikai rock sivársága közepette a hat­vanas évekbe és Nagy-Britannia elmúlt tíz-tizenöt évébe (a teljesség igénye nélkül: Jesus & Mary Chain, Spacemen 3, The The, Stone Roses, Char­latans, noisy pop, Stereolab, Spiritualized) ka­paszkodva rehabilitálja a "sex & drugs & rock'n'roll" szentháromságát. Második - már nagy kiadónál kijött - albumukon is pszichedelikus, hip­notikus gitárrock szól (a kvartett leánytagja a basszust billentyűkön játssza), jó dumákkal ("So­sem gondoltam volna, hogy junkie vagy, a hero­in már annyira lejárt dolog"), ááááá vokálokkal, a végén két instrumentális elszállással. 11 -dzs(ó?)­Steve Poltz: One Left Shoe Mercury/PolyGram Polo Pityu bohém, amerikai akusztikus gitáros­énekes, Jewel haverja (a lemez 15 dalából négyet együtt írtak és játszottak fel), de az uncsi multip­latina folktündérkénél sokkal szerethetőbb: bár többször eszünkbe juttatja Leonard Cohent, Bob Dylant és fiatal Paul Simont, nem zseni, ám ta­gadhatatlan bája van, egyszerű és természetes, nem modoros. Finom folkdalocskák, finom szö­vegek, finom humor, finom ének, finom hangsze­relés. Itt még a Mighty Mighty Bosstones fú­vósszekciója is finom. H­ódzsó- Public Announcement: All Work No Play Polygram A fekete boygroupok és a fehér boygroupok közötti különbség - mint az köztudott - egy­részt a hangszereiében, másrészt a BPM- ben rejlik. Hát a Public Announcement egy tipikus fekete boygroup. Lassú is, meg so­­ul-os is, meg r&b-s is, bármit is jelentsen az. Ezt hallgatni olyan m­int, ha a mézeske­nyeret még megcukroznánk. Nem ragacsos, hanem túl édes. Szerintem ezen a lemezen még az átlagos­nál is több a babybaby, meg a bugyinedve­sítő hangszín. Akinek még mindig kétségei vannak a lemezt illetően, annak csak annyit mondok, hogy még Shaq, a híres kosárlab­dázó is megjelenik az egyik számban Saj­nos labda nélkül. Amennyiben még nincsen otthon fekete boygrouptól albumuk, feltét­lenül szerezzék be ezt! A jövőben rengeteg pénzt megtakaríthatnak vele, hiszen így nem kell további fekete boygroupok igen hason­ló albumait megvásárolniuk! 11 vay Mark Ledford: Miles 2 Go Verve/Polygram A Verve kiadótól már megszokta az ember a jó dzsesszet. Éppen ezért nagy örömmel csaptam le Mark Ledford lemezére, amin kis matrica hir­dette, hogy ő a jövő század dzsessz vokalistá­ja. A szöveg azt is rám bízta, hogy eldöntsem, hogy hiphopnak, bebopnak, vagy non-stop új jazz-groove-nak hívom Led zenéjét. Az első szám után ki is vettem a CD-t, annyira lesok­kolt a szoft-r&b, amit a csávó nyomott. Később nagyobb türelemmel kezdtem újra neki a lemez­nek, és láss csodát: az első számon túljutva tényleg volt rajta dzsessz is, hiphop is. Jó dzsessz és jó hiphop. Mark Ledford civilben láthatatlan stúdiózenész ember akinek benne volt a keze például egy-két Mary J. Blige és Faith Evans slágerben. Általá­ban énekel, komponál, vagy producerként műkö­dik, ezen a lemezen mondjuk mindegyiket. Egy halom dzsesszzenésszel - hogy csak Pat Met­­henyt említsem - tiszteleg Miles Davis emléke előtt. A lemez sokszínűsége aztán lehet, hogy sü­ket fülekre talál. Nekem túl r&b, egy dzsessz fej­nek túl hiphop, a többieknek meg túl elvont. Az­tán lehet, hogy mégse. A vályi . 0 aufut­tus

Next