Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 3. szám

Uf-fil! Hi szavatol a műfaj biztomásáért? - Wes Craven Sikolyai, avagy tinédzser-horror a ’90-es években -A televízió szülte, a video temette. Amikor Wes Craven rendező úgy három éve tett egy kísérletet, hogy a tini-horror műfaját felébressze szendergéséből, 19-re kért lapot­­ és nyert. A vérátömlesztés sikerrel járt. A tematika a szerényebb kezdetek után Tobe Hooper 1974-ben készült Texa­si láncfűrészes gyilkosságával (amely egyebek mellett Hitchcock Psychójának és George A. Romero 1968-as Az élőhalottak éjszakája című zombimozijának is adósa), de még inkább John Carpenter Halloween (1978) című filmjével érik mű­fajjá, a horror egy viszonylag jól körülírható kód- és szabályrendszerrel operáló csoportjává. Hogy aztán a tinédzser-horror a ’80-as évek derekára elöntse a mo­zivásznakat, illetve a házi videózás egyik uralkodó műfajává váljon. A mennyiség persze ezúttal sem csap át minőségbe: sorozatban születnek az elkészültük után röviddel szavatosságukat vesztett, leszállított árú darabok - a műfaj virág­kora és lehanyatlásának kezdete így ugyanarra az időszakra datálható. A műfaj gyökerei az '50-es évek második felére nyúlnak vissza. A horror­filmek törzsközönségét mindig - a korábbi évtizedekben is - a fiatal nézők alkották. Az '50-es évektől, a televízió térhódításával párhuzamosan az időseb­bek már kevésbé kívánkoznak a mozikba, mint annak előtte: az 1958-as évben, a tizenkét és húsz év közötti korosztály aránya a moziba járók között 62 száza­lékról 72 százalékra nőtt az Egyesült Államokban. Ezeket a nézőket nemigen vonzzák a hollywoodi mogulok monstre rettenetei, mint - mondjuk - a Ben Hur vagy a Kleopátra. Más­fajta rettegésre vágynak: „saját” filmeket akarnak látni, saját, korosztályukbeli hősökkel. A nagy múltú, de az új trendekkel szemben te­hetetlenül álló hollywoodi stúdiók árnyékában olyan független gyártók nyernek teret, mint az AIP (American International Pictures), amely­­ legelsősorban Her­man Cohen produceri irányítása, illetve Roger Corman, a „B-filmek pápája” bá­báskodása mellett - képesek megfelelni az újonnan támadt igényeknek. Az AIP produkciói jól tükrözik a szükségletek változásait: a filmek főszereplői az évek múlásával egyre fiatalabbak lesznek, a szex, az erőszak, a rock’n'roll-érzés és a többi filmekbe integrálásával a tematika is színesedik. A horrorműfaj vezető sze­rephez jut: az olyan filmek mellett, mint Gene Fowler 1957-es I Was A Teenage Werewolf vagy Herbert L. Strock ugyanez évben készült I Was A Teenage Fran­kenstein című munkás elkészül az egyik legelső campus film is (Monster on the Campus), melyet - az egyébként sci-fi specialista - Jack Arnold jegyez. A '70-es évek elején jön igazán lendületbe a műfaj, olyan rendezők irányítá­sa mellett, akik már­­ azontúl, hogy legtöbbjük két lábon járó, élő filmlexikon, így Hollywood klasszikusait is betéve ismert - Corman és az AIP filmjein nőttek fel. Semmi sem jelzi inkább egy műfaj kifáradását, mint amikor önmagára kezd reflektálni, uram bocsá’ paródiába csúszik át. A Sikoly két része - melyek hor­rorfilmes utalásokkal játszanak a kezdőképtől a zárlatig, s voltaképp egyik sem más, mint egyfajta sémaparádé, a műfaj lexikális alapossággal begyűjtött alap­motívumainak sora - ebben az értelemben határkő, az önreflektív mozzanatok alkalmazása azonban csak rövid egérutat enged a tinédzser-horror feltámasz­tására szövetkezett alkotók számára. (Utóbbiak száma igen csekély, mára -az Államokban mindenképpen - néhány ember hitbizománya lett a műfaj: Wes Craven és liblingjei, Kevin Williamson forgatókönyvíró - pillanatnyilag Hollywood ügyeletes csodagyereke, a Tudom, mit tettél... -sorozat és a két Sikoly szerzője -, valamint néhány, egyéb szerepre tökéletesen alkalmatlan, ifjú színész - Neve Campbell, Sarah Michelle Gellar, Skeet Ulrich, Liev Schreiber stb. - szép kis menazséria jó nevű senkikből). A filmekben a serdülőkor egyértelműen az ostobaság és/vagy a kegyetlen­ség koraként jelenik meg. A GONOSZ-szal szemben csupán azoknak van esélye, akik a kezdetektől éberen figyelnek, felnőttebbek társaiknál. A nagy többség nem ilyen. De azok sem ülhetnek nyugodtan babérjaikon, akiknek sikerül a feladat­nak megfelelniük: a diadal illuzórikus és átmeneti, a rém - természetszerűleg - csak részlegesen és időlegesen likvidálható. A tinédzser-horror egyes műfaji alcsoportjaiban hol a cselekmény helyszí­ne, hol a főhős személye a releváns jegy. A geek revenge-ben (a.m.: „a pe­nészvirág bosszúja”) az utóbbi: a helyszín, ahogy az lenni szokott, egy szürke hétköznapjait élő kisváros, ahol egy elnyomott, mindenkitől lenézett kis senki­ből - itt a lényeg - démoni erők szabadulnak fel (Carrie, Toxic Avenger, Halá­los barát). A dormitory movie vagy campus horror - az elnevezés önmagáért beszél - a történet helyszínéről kapta nevét: itt középiskolában, illetve kollégi­umban bitangol a rém (Kivégzés, Sikoly, Rémségek könyve), a camp movie-ban egy a külvilágtól elzárt diáktábor, többnyire sziget, képezi vadászterületét (Pén­tek 13., Erdei fantom). A Sikoly első és második részében egyaránt - a műfaj számos más opu­­szával ellentétben - nem az ismeretlen a potenciális veszélyforrás. A gonosz nem egy örökösen maszkot viselő androgün (mint a Halloween Mike Myerse), nem komisz ektoplazma (mint a tésztaképű Freddy), hanem hús-vér ember, kö­zülünk valaki. A rém ereje ebben áll. A cselekmény helyszínén - kisváros, mint szokott - mindenki ismer mindenkit, a killer is az első percektől fogva ott van a néző előtt, épp a szemét nem szúrja ki. Mégis, egészen a film zárójeleneté­ig nem tudhatjuk, ki az: valódi arcát akkor mutatja, amikor maszkot visel (ha a hír igaz, a színészek nem kapták kézhez a forgatókönyvet a felvételek meg­kezdése előtt, s a forgatás alatt is csak az éppen soron következő jelenetek tartalmát ismerhették meg - ezért a film végéig maguk sem tudták, hogy me­lyikük is játssza a rémet...) Egy percig nem sejthető, ki veszélyes és ki nem az. Egy üres és sivár világban, melyben minden triviálisan prózai és látszólag sem­mi sem történhet, minden rossz megtörténhet. Ijesztő - és Lapos és primo - világ az, amelyben bármely percben, bárhonnan előtörhet a borzalom, így megy ez. Wes Craven Freddyvel már teremtett egy mítoszt. A Sikoly eddigi (és még el nem készült) részei ugyancsak befutóesélyesek. Ha valóban így történik, az lesz a legordítóbb szegénységi bizonyítvány, melyet mítoszokban és legendák­ban karcsú korunkról valaha is kiállítottak. Tosoki Gyula (köszönet Varró Attilának) (A Sikoly 2. filmzenelemezének kritikáját lásd a Fülbemászó rovatban) Néhány felejthető darab és néhány tartós holmi (válogatott filmográfia) ■ Blood of Dracula (1957; Herbert L. Strock); Monster on the Campus (1959; Jack Arnold); Last House on the Left (1972; Wes Craven); A texasi láncfűrészes gyilkosság (The Texas Chainsaw Mas­sacre; 1974; Tobe Hooper); Carrie (Brian DePalma; 1976); Massacre at Central High (1976; Renee Daalder); Halloween - A rémület éj­szakája (1978; John Carpenter); Péntek 13. (Friday the 13th; 19^0; Sean S. Cunningham); Prom Night (1980; Paul Lynch); Erdei fantom (Burning: 1980: Tony Maylam); Final Terror (1980: Andrew Davis); Bog (1983; Don Keeslar); Toxic Avenger l-ll. (1985, ill. ’89; Michael Herz, Samuel Weil és Lloyd Kaufman); Rémálom az Elm utcában (A Nightmare On Elm Street; 1985; Wes Craven); Halálos barát (Deadly Friend; 1986; Wes Craven); American Gothic (1988 John Hough); Kivégzős (Cutting Class; 1989; Raspo Pallenberg): Démonok éjszakája (Night of the Demons; 1989; Kevin S. Tenney); Az új rémálom (Wes Craven’s New Nightmare; 1994); Sikoly (Scream; 1996; Wes Craven); Tudom, mit tettél tavaly nyáron (I Know What You Did Last Summer; 1997; Jim Gillespie); Sikoly 2. (Scream 2; 1996; Wes Craven); Még mindig tudom, mit tettél tavaly nyáron (I Still Klow What You Did Last Summer; 1998; Danny Cannon); Rémségek könyve (Urban Legend; 1998; Jamie Blanks); Az Invázium (The Facuty; 1998; Robert Rodriguez) Q

Next