Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)
1999 / 4. szám
III. Setzer anyukájánál még mindig megvannak azok a serlegek, medálok, amiket Brian a középiskolában nyert az iskolai fúvószenekarral. Nagyjából egy időben, 8 éves korában kezdett gitározni és baritonkürtön játszani. BRIAN A LONG ISLAND-I MASSAPEQUÁBAN SZÜLETETT 1959-BEN, ÉS A STRAY CATS BEINDULÁSÁIG ITT IS TÖLTÖTTE ÉLETÉT. ELSŐ KONCERTÉLMÉNYE EGY A NASSAU COLISSEUMBAN TARTOTT JETHRO TULL- ÉS COLD TURKEY-BULI VOLT 1976-BAN, AMIRE CSAK ÚGY EMLÉKSZIK, HOGY RETTENETESEN UNALMAS VOLT, MÉG SZERENCSE, HOGY JÖTT A SEX PISTOLS, A PUNK ÉS ELMOSTA EZEKET A PROG-ROCK ZENEKAROKAT, AMELYEK MAGÁBÓL A ROCK SZÓBÓL TÜNTETTEK EL MINDEN PROGRESSZIÓT. Közben egy olasz bácsinál vett gitárleckéket, aki szerencsére többet tanított annál, hogy mi az a barré. Dzsessz meg az, aminek aztán Setzer később hasznát is vette. A Stray Cats a kezdeti időkben teljesen sikertelen volt, így aztán a trió a nyolcvanas évek elején Londonba tette át székhelyét, ahol a Police és a Motörhead sikere után csodák csodája, hihetetlenül népszerűvé vált a sok Adam Ant- és Bow Wow Wowminőségű new wave/new romantics gagyi között. A magyarországi trafikokban ekkor tűntek fel a lemosható, macskákat formázó műtetkók , hogy szimbolizáljuk, miként terjedt a Stray Cats híre szerte Európában. Miután Setzerék megutaztatták rockabillyárujukat a világban, visszatértek Amerikába, ahol végre tárt karokkal fogadta őket a sóbiznisz, a Rock This Town és a többi sláger a slágerlisták élén landoltak, a huszonegy éves Setterből pedig gitárhéroszt faragtak. Bár a Stray Cats folyamatosan játszott tovább, a nyolcvanas évek végére eltűnt: egy pici kiadóhoz kerültek, ahol készítettek egy jó lemezt, de a rossz terjesztés miatt a kutya sem hallott róla, és meg is unták egymást. Setterben ekkoriban fogalmazódott meg az ötlet, hogy a trió után egy big banddel kéne folytatni, emlékezvén arra, hogy amikor Johnny Carson Tonight Showjában léptek fel a tévében, big band kísérettel adták elő a Rock This Townt, meg amúgy is vontotta a ÿlwn VililleA-i hangból. (L)e fihannom és (RockcA alternate a dolgot 1992-ben Setzer már Los Angelesben élt, és úgy döntött, hogy ő bizony összehozza a zenekart. A tizenhat tagú kíséret keresett session muzsikusokból jött össze, olyanokból, akikre minden hollywoodi akció során szükség van. Mindegy, hogy az Oroszlánkirályban kell játszani, fogpaszta reklámról van szó, nemkülönben a néhai Frank Sinatrával kell dolgozni, netalán egy helyi dzsessz-zenekarral, abban a tagok így vagy úgy részt vesznek. BRIAN NEM LEHET ROSSZ EMBERISMERŐ, MERT A TIZENHAT ZENÉSZBŐL NYOLC MÉG MINDIG A BRIAN SETZER ORCHESTRA OSZLOPOS TAGJA, PEDIG A KEZDETEKKOR HATALMAS ELLENÁLLÁSSAL KELLETT MEGKÜZDENIÜK. Bár a Disney-birodalom tulajdonát képező Hollywood Recordstól hamar lemezszerződést kaptak, a koncertszervezők tamáskodva jegyezték meg, hogy a big band felállás túl költséges, ráadásul senkit nem érdekel. Az 1994-es első lemez ennek az időszaknak a hű lenyomata: Setzer a Glenn Miller-i hangszerelési formulát húzta a maga rockjára, az ötvenes évek Frank Sinatra-i modorában, saját és örökzöld számokkal vegyesen, amit aztán az elkövetkezendő években is megtartott. Az első koncertre kábé harmincan váltottak jegyet, ennek ellenére Setzer a turnét saját zsebéből megfinanszírozta, és az orkesztra is lassan összeszokott. Bár korábban páran dolgoztak alkalmilag rockzenészekkel, Neil Younggal és másokkal, kellett egy kis idő, míg igazán összeszoktak egy olyan rockabilly zenész-zenekarvezetővel, aki big bandet vezet hangos szólógitárral, akinek nem Wes Montgomery az isten, hanem Chuck Berry. És bár Brian szerénykedik, ujjaiban van Montgomery tudása is, nemcsak Duane Eddyé, Chet Atkinsé, vagy az Elvis-gitáros Scotty Moore-é, hallgasd meg. A ZENESULIBAN TANULTAKAT IS VÉGRE LEHETETT KAMATOZTATNI, EGY BIG BAND MEGHANGSZERELÉSE OLYAN KIHÍVÁS, AMIT NEM LEHET PUNKZENEKAR MÓDJÁRA MEGOLDANI. Brian Setzer nem szégyellt és nem szégyell segítséget hívni, bár maga is írja, kézzel, nem azonnal visszahallgatható számítógépes programmal, a partitúrát. Annyira belejött a hangszerelésbe, hogy halála előtt Henry Mancini is megdicsérte, ami Brian számára azóta is az egyik legnagyobb elismerés. Az biztos, hogy miután Amerikában a zeneipar letudva érezte a grunge-ot, a punk hullámot, a lehangolt gitárok kultuszát, a punkból kinőtt ska, ska-core, ska-punk zenekarokra vetette figyelő tekintetét, és évek óta először a fúvósok nagyobb szerepet kaptak a popzenében. Egyszerű lenne azt mondani, hogy miután megcsócsálták és kiköpték a skát is, természetszerűleg adódott a szvingzenekarok és hibridjeik felfuttatása. Az tuti, hogy a Brian Setzer Orchestra hamar távozott a Hollywoodtól, és 1996-ban az Interscope-nál jelent meg második, Guitar Stinger című nagylemeze. De az is tuti, hogy az orkesztra híre olyan gyorsan terjedt az MTV és egyéb zenei csatornák támogatása nélkül, hogy minden hírverés nélkül magától összejött hétezer ember egy koncertre. Erre a lemezre egyébként Setzer meghívta legjobb barátját, J Joe Strummert, a Clash egykori frontemberét, akivel több számot közösen írtak. Setzer és Strummer ismeretsége még a londoni hőskorszakból eredeztethető, az első lemezen Setzer egyébként játssza a Brand New Cadillac című örökzöldet is, amit anno a Clash is (nem is szólva a Wanted zenekarról), imádnak együtt lógni, sőt mindketten az általuk kreált Kustom Lifestyle megszállottjai. A Jíuásom Jifaáiuhom meá, mint hogy éld mindenből a legjobbat és a legebédelibbet SetjeA imádja a Régi cuccodat, Órábig képei a hiköA előtt állva belém a féAójái, a gahdrwbban méhei Ae Implied ötvenes évekes ideje Auhák ivAabojnak, Régi autóból ggigi (hói Avd), maga igája fot őbei legyen aj abáA egy 57-esbodge de ha igáján nagy örömei abaAAj obojni, vásárolj neki különleges AjivaAobal, a divamadai (felejtsd el — Fenyő Miki, fasorban sem vagy. Brian Setzer szvinggel kevert rockabillyje kezdett beérni, a fziárdmartnyi 71az - fülop(Bhian $sd$BA lopó&tájja. 1. The Sun Sessions - Elvis Presley (RCA) 2. Mac the Knife - Bobby Darin (Atco) 3. Blue Jean Bop - Gene Vincent (Capitol) 4. Something Else - Eddie Cochran (Liberty) 5. Live at the Sands - Count Basie Orchestra (Reprise) 6. Ultra Lounge Series - Various Artists (Capitol) 7. One Mo Time - Louis Jordan (Decca/RCA) 8. The Genius of... - Chet Atkins (RCA) 9. Original Sun Greatest Hits - Carl Perkins (Rhino) 10. Le Me Off Uptown - Gene Krupa (Drive Archive) VI. Brian Setzer most már azt mondja, az első lemez túl hamar jött, a gitár még nem igazán vált a zenekar részévé. Hát ez az, ami nem mondható el az 1998-as Dirty Boogie-ról, mely lemez a csúcsra röpítette mind a tizenhét fickót. Setzer kissé visszavett a szvingből, a negyvenes évek jump bluesából, a gitárt pedig jobban kiemelték. A Dirty Boogie rockabillysebb-slágeresebb elődjeinél, de egy hangos Gretsch hangzására nem lehet azt mondani, hogy puha, meleg, a hangszerelők pedig brillíroztak, együtt pedig hasítanak. A Sleepwalk című instrumentális örökzöld Grammyt kapott, és lehet, egyeseknek ez egy lassú, nyálas szám, de Setzer olyan szinten mutatja be, mit lehet egy Gretsch-csel művelni, milyen nüanszokat lehet kihozni belőle, mint ahogy sokáig senki (a másik Grammy-díjat a legjobb popzenekari teljesítmény kategóriában nyerték). Igazából semmi értelme halálra kaserolni minden számot, a sinatrás Let's Live It Upot, a Stray Cats-es This Cat's On A Hot Tin Roofot, a No Doubt-énekesnővel, Gwen Stefanival előadott Presley Margret duót, a You're The Bosst és a többit, szerezd meg inkább - ha tudod. Innentől kezdve sorolhatom a sóbiznisz ranglétráján számító lépcsőfokokat, először Billboard Top 20, aztán benne a Top 10-ben, a Louis Prima-féle jump, Jive An' Wailből Gap-reklám lett, ezek után az MTV-n is megjelentek, Jay Leno karácsonykor a Jingle Bells-t játszatta velük, a Chivas Regal, Setzer italmárkája megszponzorálta turnéjukat, és a Beverly Hills 90210 egyik epizódjában is kaptak szerepet. V1L aprili 1 © :THE Brian Setzer tw* profil