Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 1-2. szám

! Kisvárosi alternatíva ••••• Persona Non Grata Micsoda név egy kisvárosban: Nem Kívánatos Személy! Mérlegük ezzel szemben egy TIBICSOKI (kazetta - 1997) és a TAKARMÁNY (CD/kazetta - 1998) A főszereplők: Bodor Ákos „Gizi” basszusgitár, vokál (24), Kaszper Gyula „René” gitár, vokál (25), Rosta Béla trombone, vokál (22) és Balogh Tamás (27) dobos. 1990 tavaszán pár szigetvári srác - hárman együtt nőttek fel, és az általánosban a Deck formációban is együtt nyomultak - elhatározta, hogy zenekart alakít. Muzsikájukban a punk, a hardcore és a dzsesszpunk keveredik, amit elementáris erővel, a VHK-ra és a Trottelre emlékeztető energia-kilövelléssel zúdítanak közönségükre. Már a délvidéken kívül is ismertek: hat alkalommal szerepeltek a Sziget rendezvényein, és felléptek a Hungaro Carrot ‘97 Fesztiválon, sőt, külföldön is. PNG:­­ Egy éven belül tizenegy külföldi koncertet adtunk: kettőt Lengyelországban, egyet-egyet Horvátországban és Szlovéniában, négyet Németországban, hármat Belgiumban. Most jöttünk a német-belga turnéról. Frankfurtban egy volt katonai bázison játszottunk, hetven-nyolcvan különféle nemzetiségű fiatal foglalta el a barakkokat, az egyik a koncertterem, profi­­ ffilt&i&lfikkjst , telefon, iflfgflft Beváltak a kis húsz-harminc fishplvek is, ahol sokán jöttek, az száz-százötven főt jelente­t, Liege-ben kétszázat. Egyesületi esetesben működnek ezek a klubok, névmelyik már tíz éve, nem­­síroskezű bandita a tulaj, akinek kint a­l a Mercedese. - A kezdetekben kiket ha­lttatok, milyen stílusok álltak közel hozz­­ok? - Eleinte a punk, a­­ Pistols meg ilyesmi, de a ‘80-as éve magyar alternatív zenéi is, csak ||­ még nem tudtunk eljátszani. Az elsődle­­s lökést a helyi ToDless és a il.Err­ot Front zenekarok koncertjei jelentettél lelkesen mentünk elük mindenbe . Zeneileg, életfelfogásban ez mély nyom hagyott bennünk. Második társz­unkban a VHK hatása érvényesült, majd tána jött a frottéi, e­gészséges foi­latként, ahogy zeneileg felnőttünk. Foly­matosan kísé­rteztünk, kipróbált a klarinétost, énekesnőt, két dobost, gá­rosokat. A mény mag (Gizi,­né és Balogh) mellé ‘94-ben vettük e Bélát, a fonásunkat. Hiába a kis hely, rétegzene, nehéz megfelelő embereket tar­t. Viszont kisvárosi* mt kicsit kívül állunk a trendeken, a jó dolgok sem ér­­ el bennünket, de rosszak sem, tiszták tudunk maradni. És van egy im­ám jellege is, ha eg vidéki zenekar ilyesmivel próbálkozik - az egyik p­­md ismerősünk led Gobent, hogy a világvégén ilyen zenét t­­átni.Egy né­ppestinek előny, hogy a bátyám ismeri az X-et, Y-t, fontosak a kapcsolatok, nekünk nagy erőt ad, hogy egy ilyen Isten háta mögötti helyről megpróbálunk folyamatosan jelen lenni. Ez a kihívás izgat minket. A zenénkben ezt em­eljük meg, nem is foglalkozunk vele.­­ Sokat köszönhettek Rupaszov Tamásnak, hogyan figyelt fel rátok, hogy ma már ő intézi a kiadványaitokat, külföldi fellépéseiteket? - Hat-hét évvel ezelőtt hallottuk, hogy Trottel koncert lesz Pécsett A Gyárban. Beugrottunk, vittük a házi demónkat, hátha. Be voltunk kicsit szarva, mert akkor a Trottel volt nekünk az Isten. Összeszedtük minden bátorságunkat, odamentünk hozzá, hogy kik vagyunk, itt a kazettánk. Szegény azt sem tudta, kik ezek a hülye gyerekek. Megköszönte, s megígérte, hogy meghallgatja. Kértük, írja meg a véleményét, aztán jöttek-mentek a levelek, küldtük mindig az új anyagunkat. Egyre inkább elmélyült a kapcsolatunk, közösen koncerteztünk, a Trottel Same story lemezén Ibolya, az akkori klarinétosunk közreműködő lett. A Pajtás daloltunk válogatásra is felkerült két számunk, majd jött a Tibicsoki.­­ Ezen még énekessel szerepeltetek, hová fent a Kapszli? -Túlságosan soknak érezte a koncertekkel való gyötrődést, a zenekar körüli folyamatos meg nem értettséget, és egyáltalán elege lett. De továbbra is jó barátok maradtunk. Négyen folytattuk, más változás nem történt, hisz az Alvári István nevű arc már a Tibicsokin is közreműködött. Most is nagyban hozzájárult billentyűs hangszerem­ az új anyag összképéhez. -Nyáron már mutattatok egy keveretlen változatot, mennyi időtök ment rá a harminc és fél perces új CD elkészítésére? PNG: - A kazettaváltozat viszont 38 perces lett. Egy évig írtuk az anyagot, sokat dolgoztunk, de élveztük. Jóval előtte flottul kigyakoroltuk, összeállítottuk - pénz hiányában minimalizálnunk kellett a stúdióidőt. Három nap alatt vettük fel, arra nem volt idő, hogy ott írjunk meg részeket, vagy korrigáljunk dolgokat. Annak is megittuk a levét a stúdióban, hogy minél nehezebb dolgokat akartunk eljátszani, a kemény, pontos részeknél bizony néha megbicsaklott a kezünk. Egyébként nem lehet észrevenni. Menet közben szállt ki az énekesünk, félkész állapotban volt már az anyag. Új énekessel is próbálkoztunk, de rájöttünk, hogy nem fog menni. S ha nem is tudatosan, de kialakult a koncepció: ének nélküli lemez lesz, ez jött ki belőlünk. -Nemcsak élőzene, hanem például Edith Piaf hangja is bekerült más kis ötletekkel együtt. -Azzal a koncepcióval vonultunk a stúdióba, hogy ami színesebbé, teltebbé teszi a zenét, de nem veszi el a jellegét, semmilyen szinten nem nyúl bele, azt pakoljuk bele. Hisz’ ez már nem házi demó. Edith Piaf egy lágy témára, dallamra került rá, olyan hangulatunk, érzetünk támadt, mintha egy sanzont hallgatnánk - először Karády Katalint akartunk, de összetört a lemez az autónkban. Ha meghallgatod, azért belefojtjuk a szót, olyan durva téma jön hirtelen, hogy abba még szegény Piaf is belehal. - Nincsenek a borítón számcímek, az egész anyagnak viszont adtatok nevet. Mit jelent a Takarmány? - Olyan, mint a vegyesfelvágott, témagyakorlatok, mindenből elfogadható szintű ízelítő. A különböző témák, dallamvilágok, különböző kultúrák úgy össze vannak gyúrva, hogy nem lehet észrevenni az egyik síkból a másikba átmenetet. Ezért takarmányjellegű, mindenből van benne. Másrészt a mi szűrőnkön, a vidékiségünkön jönnek át a bennünket érő benyomások, a legszarabb VIVA TV-től kezdve a legújabb trendekig, benne az underground, techno, mindenféle irányzatok. Minden, amit hallunk megcsap bennünket, s ez lecsapódik, leülepedik, aztán kiokádjuk a végén, ez lesz belőle. -A mai zenei világra jellemzőek az elektronikus megoldások, hangszerek, hangminták, loopok. Ez lehet a Persona Non Grata jövője? -Spéciel nem teszünk különbséget az élő és a gépzene között. Nem éreztük kötelezőnek, hogy haladjunk a korral, hanem éppen egy olyan szigetvári billentyűsre akadtunk, aki jó a szeren, beleillett. Ha hegedűs lett volna, akkor valószínűleg az lenne az anyagon. - Hogy álltok az itthoni koncertekkel? - Nem túl rózsás a helyzet. Szerettük volna a Takarmányt még a télen megturnéztatni, de erről már lecsúsztunk, majd tavasszal. A rosszban csak az a jó, hogy addig sok helyre el tudjuk küldeni az anyagot, talán már nem lesz ismeretlen a klubokban. Még Szigetváron sem mutattuk be, utoljára még nyáron az Eleven Sziget Fesztiválon játszottunk otthon, egyébként sem szoktunk egy évben két koncertnél többet adni, nincs értelme. Szeretnénk a fellépéseken a zenét diavetítéssel, háttérvetítéssel kiegészíteni, klipet is szeretnénk, elég költséges, de találtunk embert, lehet hogy összejön. Koszi­ts Attila usz interjú január + február

Next