Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 5. szám

Natacha Atlas: Gedida Mantra Recordings Rockújságírók kedvelt humorforrása, hogy lefordítják a külföldi anyanyelvű előadó nevét. Ne pró­báljunk különbnek látszani akkor: Térkép Natasa bizonytalan eredetű, tiszta fajúnak éppen nem mondható énekes- és hastáncosnő (nem összekeverendő Leilával, az arab démonnal, kinek arcán bizony nyomott hagyott az idő és egy türelmetlen vendég kése) újabb szólólemezt határo­zott el, megannyi transglobalos és egyéb produkció után. Imára vonulnak a világzene hívei. De a világzene hívei, legalábbis az ortodoxabbak, elhúzzák a szájukat, amikor Natasa új szó­lóját meghallják. Mert poplemezt hallanak, bizony. De még milyen pompás, finoman cizellált, ízléssel megcsinált poplemezt! A Nation csalogánya, az arab underground hangja, a dalos ked­vű csípőbillegető csodálatos éneke mögé popzenét gyúratott abból a vegyesmindenből, amit ő jelképez, egymaga. Arab, zsidó, indiai, dub, jungle, még acid is, és rock, persze, beat, hamisítatatlan England, ilyen lemezt csak Londonban lehet csinálni, pont. (Még akkor is, ha a nagy részét Kairóban vették föl.) Néha az jut az ember eszébe: anti-Björk, úgy értve, hogy pozitív, mármint sok Celsiusban. Hogy Björk volna a jégcsaphangú hótündér, Natasa meg, hm, forró és... (Ganxsta Zolee-nak volna talán szép jelzője). Natasa stílusbravúr megint, határtalan és időtlen pop, és persze brit és persze 1999. Vakcinában kéne adni az Oasis-alapú, kiherélt popon diétázó briteknek. Érezzék már, hogy van itt hova nyúlni, csak persze ízlés kell hozzá, meg bátorság, vér és erő, nem pedig a viktoriá­nus birodalomtudatba meredező töketlen beatkonzervativizmus. Le kell a térképről menni H­­orsttrapper Taha - Khaled - Faudel: 1, 2, 3 Soleils PolyGram Marokkói szupergrupp koncertlemeze ez, olyan, mintha itthon Charlie, Demjén és Somló együtt lépne fel, csak. A három rai tenor bár teljesen popzenével őrjíti a francia publiku­mot, ezek az urak valahogy máshogy állnak a tánczenéhez, mint hazai megfelelőik. Hallat­szik, hogy nemcsak az énekesek, de a muzsikusok sem unatkoznak, harsányan, mint ahogy egy Charlie- vagy egy Demjén-koncerten láthatod, ahonnan már csak az ásítás hiányzik. Egyébként marokkói best of-ot kapunk, főképp az urak utóbbi lemezeiről. Aki hasonlóképp gondolja, hogy Natacha Atlas nyálasságához képest túl sokat folyik a csapból, ön, de, troá, válassza ezt a kiadványt, és kérje a szervezőket, hogy a Zene Ünnepére hozzák el őket! Együtt vagy külön, az már mindegy H -bébé- William Orbit: Strange Cargo EMI Madonna előtt (M.e.) tizenöt évvel William Orbit még csak a bennfenteseknek mondot valamit. Köztük volt Miles A. Copeland, a kaliforniai I.R.S. kiadó feje, aki 1987-ben kiadta az önkéntes stúdiószáműzetésbe vonult zseni előző három éve alatt felgyülemlett felvételeit, melyeket Orbit a stílszerűen Guerilla névre keresztelt stúdiójában rögzített, egyes egyedül. A Strange Cargo javarészt két-háromperces kompozíciókat (vagy inkább hangtüneményeket) foglal magába, a röpke 38 perc alatt elmerülhetünk szerzőjük­ előadójuk világában, mintha álmunkban egy tündérkertben járnánk, élvezve lépteink, mozdulataink súlytalanságát. Amolyan ezoterikus dzsesszrock-elektronika fúzió hallható a lemezen, amit néhány évvel később, a Strange Cargo II és III megjelenésének idején már ambientnek hívtak H­ARRY Russel Malone: Sweet Georgia Peach Imulse!/BMG Russel Malone 35 éves korára elérte, hogy vitathatatlanul őt tartsák a kortárs jazz egyik legso­koldalúbb, legalaposabban képzett - két lábon járó gitárenciklopédiának is hívják - session­­muzsikusának. „Öt vagy hat éve tervezem ezt a lemezt. Ezek az ötletek mind azt tükrözik, hogy tisztába jöttem azzal, hogy bármilyen alaposan iskolázott is vagy a hangszereden, a világnak nincs szüksége egy másik Wes Montgomeryre, Joe Passra, vagy Tal Farlowra. A világnak arra van szüksége, amit Russel Malone-nak kell elmondania magáról, s a legbiztosabb módja annak, hogy megtaláld a saját hangod az a dalírás” - mondja ő. Ron Carter bőgőzik, Kenny Baron zongorái, Lewis Nash dobol, Steve Kroon ütlegel. Jó hangulatú komolyzene, vének és koravének számára különösen ajánlott H CS. M. Gershwin Jazz Columbia/Sony Gershwin hatása a huszadik századi zenére köztudottan óriási: a musical műfajától a popzene legkülönfélébb ágai-bogain át a kortárs zenéig rengetegen építettek George Gershwin munkássá­gára. zenészek ezrei csempésztek Gershwin-parafrázist dalaikba (Presser Pici bácsitól Jeff Beckig, George Bensonig stb. stb.). Következő hónapban nagyobb teret szentelünk az amerikai zenetörténet egyik legkiválóbb figurájának. Addig érjétek be ezzel a Gershwin és a dzsessz kap­csolatát meglehetősen kereken átfogó lemezzel, amelyen klasszikus hősök, Benny Goodmantől Bille Holidayen, Erroll Garneren át Dexter Gordonig, George Bensonig mutatják be a maguk szem­szögéből a legismertebb Gershwin-kompozíciókat. Ha nincs más Gershwintől, alaplemez lehet. Aztán gyűjtheted a Summertime verzióit H -bébé- Johnny Farmer: Wrong Doers Respect Me Fat Possum/Epitaph/HMK János bácsi a Mississippi deltájában született 67 éve, és sosem ment messzebbre. A környék legjobb bulldózereseként tartották számon. Vett egy gitárt, meg egy mini erősítőt, hogy azzal szórakoztassa magát lefekvés előtt. Mióta nyugdíjasként üldögél a lakókocsijában, már több ideje van. Csak úgy magába' slide-ozgat meg énekelget az öblös hangján, mégsem kerülhette el, hogy kiszimatolja rejtekhelyét a Kövér Oposszum. A kiadó emberei stúdióba cipelték, ahol tette, amit szokott: elpengetett egy tucat tradicionális bluest. Néha beakad az ujja húrok közé, de sebaj, így még igazibb. Autentikusz maximusz H -dzsonlíhukör­Miles Davis: Love Songs Columbia/Legacy „A trombitás/zenekarvezető/komponista Miles Davis volt zeneileg korá­nak­­ és valószínűleg egyben minden időknek is - egyik legnagyobb hatású, céltudatosan tápláló, generációkon átívelően karizmatikus, szé­leskörűen elismert, sokak fantáziáját megmozgató improvizatív művésze. A legnagyobb gázsikat kaszálta, a legcsodálatosabb nőkkel vette magát körül, a legdrágább autókat hajtotta, a legfinomabb ruhákat viselte, me­lyek többé-kevésbé tükrözték legfrissebb zenei irányultságát, (Olasz selyem az '50-es évek végének modális periódusa alatt, vagy az átütő jazz-rock fúzióhoz illő brit bársony szerkók a '70-es évek elején)." - valahogy így indul ennek a szerelmesdal-válogatós CD-nek az ajánló-is­mertető szövege, s ha volna pofám, ide is írnám az egészet, abban a meggyőződésben, hogy erről az emberről úgysem lehet elég nagyot mondani. 11,1957 és 1985 között felvett dalt tartalmaz a '91 -ben elhunyt uralkodó frissen megjelent gyűjteményes albuma. Ki tudja miért, de rossz nincs köztük . CS. M. Shawn Mullins: Soul’s Core Columbia/Sony „Mondtam neki, hogy én is utazgatok, városról városra, a furgonomban élek, borravalóért játszom... Nem számítok arra, hogy sokra viszem, tudod, kávéházi koncertekből nehéz meggazdagodni” - énekelte fel he­tedik albumára a 30 éves Shawn Mullins, és gondolta, hogy az évi 200 koncert során abból is elad majd 3-5000 darabot. Aztán egy évre rá mé­gis sokra vitte, nagyon sikeres lett és gazdag: a lemezről a hollywoodi élet árnyoldalaira fényt vető Lullaby című dalt egy befolyásos rockrádió elkezdte sűrűn játszani, a szám futótűzként terjedt, a Columbia cég átvette terjesztésre a kevesebb mint 10000 dollárból készült, eredetileg magánkiadásban kijött albumot (csak egy bónuszdalt tettek hozzá), elment belőle bő félmillió, még egy Grammy-nevezést is kapott. A georgiai gitáros-énekes már 13 éves kora óta írja dalait, melyek nem kivételesek, de van hangulatuk: családi drámák, jobb életről szőtt álmok, szökés az ismeretlenbe, utazások keresztül Amerikán, egy barát halála - történetmesélős szerző-előadói hagyomány visszafogott folkos hang­­szerelésbe csomagolva (a saját dalok között Kris Kristofferson egy szer­zeménye is árulkodó). Ha kivételes dalokat akarunk e műfajban, meg kell várnunk Ron Sexsmith új lemezét H­ódzsó-Tito & Tarantula: Hungry Sally & Other Killer Lullabies Cockroach/BMG Amikor az Életem szerelme című Nick Cassavetes-filmben a főszerep­lők bemennek táncterembe, ki játszik a színpadon? Hát Tito Larriva és zenekara! A Rodriguez-filmek rosszarcújának bandája igazi népszerű­ségre azonban Európában tett szert, új albumukat is a tavalyi európai turné ihlette (Wanted 1998/9). Amsterdam, Spanyolország és Hamburg egymás után köszönnek vissza a szövegekből, melynek további össze­tevői azonban változatlanok: őrjítő szerelem, gyilok, horror, B-széria. A formátumukban másfélperces pörgéstől a tízperces eposzig nyúló, vészjósló, mexikói fűszerezésű bluesok továbbra is bűnrosszak, de meg­van a maguk bája, a következő német turné reklámja pedig már ott a CD-tokra ragasztott matricán. A germánok mindent bekajálnak, akár­csak a címadó dal óriási nőtt leánykája 11 -dzsfaszalasszó- Faith Evans: Keep The Faith BMG Azt mondom, pop-biznisz. Teremts sztárokat a semmiből! Építs vonzó személyiséget a tehetséges hangoknak! Támogasd meg őket erős mé­diakampánnyal, jól ismert popsztárok vendégszereplésével! Gyárts me­dence szélén sütkérező álmokat! Azt mondom, zenei tömegtermelés. Add azt a tömegeknek, amit hallani akarnak, ne kísérletezz! Használj jól be­vált kliséket! Figyeld a zenei trendeket! Süllyed az R&B, de menő a hip­­hop? Miért nem énekelteted a csokibarna álomnőt hiphopalapokra? Hozz egy-két vendég­ reppert! Keress sok pénzt! Érted? Puff papa biztosan érti. Faith Evans eszméletlenül jól énekel, az alapok na­gyon profik, és úgy szól a lemez, mintha földönkívüli életformák keverték volna a Dagoba rendszerben. Azt mondod, nyálas? Hogy ebből tizenket­tő egy tucat? Ki vagy attól, hogy csak szerelmes számok vannak a leme­zen? Azt mondom, Faith Evans. Azt mondom, popbiznisz . Shu Irigy Hónaljmirigy: Sovány Vegasz PolyGram Maxikról nem szoktunk íárni, ezúttal azonban kivételt teszünk. Az Arany Zsiráfon bemutatott Szerelemgomba ugyanis ezen a lemezen található a Slájmgájzékkal egyetemben. A Viszkis üvegek című TNT-presszózene, valamint a Los Aluljáros-féle Bangó Béla, Bangó Géza, Bangó Margit című örökbecsű remixe már csak ráadás. A firnyákos magyar sóbizben nem meglepő, ha a Dáridóban látod őket legközelebb­i -bébé­ •f­ülbemászó © sáját story Soul’s­core

Next