Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 7. szám

Más mint a többi •••.. Ron Sexsmith 1997 legvégén, mikor óriási szenvedés közepette összeálí­­tottam a Wanted számára az évi tíz kedvenc lemezem listá­ját, rádöbbentem, hogy az első öt helyre olyanok kerültek, akiket kazettán - a kiadótól kapott borító nélküli, előzetes lehallgató kazettán­­ hallgattam, walkmanben, fülhallgatón át, szóval nem CD-játszóról, otthon a szobában. Nagyobb esélyük volt így, nem ám csak úgy szerteszét a légtérbe, hanem rögtön be a fülbe, az agyba, többször megfordítva újra meg újra, megfejelve azzal a tudattal, hogy mindez he­tekkel az anyag hivatalos megjelenése előtt, olyan emberek között járva, akik még nem is sejtik, micsoda remekmű fog rájuk szabadulni hamarosan (azt, hogy őrjítően nagy hányaduk később sem tudja meg, hogy rájuk szabadult, ilyenkor hajlamos vagyok elfeledni). Ron Sexsmith albuma is ilyen remekmű volt, azzal a különbséggel, hogy a magyar közönségre rá se sza­badították. Egészen mostanáig. Ronald Eldon Sexsmith-nek nemcsak nevetséges neve van, de úgy néz ki mint egy nagyra nőtt, kócos óvodás. Ráadásul akusztikus gitáros dal­szerző-énekes. Ebből valami bamba, bávatag, hétköznapi közhelyparádé is kisülhetett volna, de nem: Sexsmith fajtája legnagyobb új tehetsége, igazán kivételes művész. A Torontóban futárként dolgozó, harmincas évei elején járó családapát eredetileg arra szerződtette az Interscope cég, hogy mások számára írjon dalokat, de a szerző által fel­énekelt demókat meghallva a főnök, Jimmy Ievine rögtön le­mezszerződésre módosított. Ron először a szintén kanadai Daniel LANOis-val vonult stúdióba (a There's A Rhythm című dal Lanois-féle verziója bónuszként hallható az első albumon), de a meg-„Az emberek egy depressziós kis fickónak képzelnek, pedig nem is: 180 centinél is Th­ad Blake hangmérnök személyében talált (az ő művészi holdudvarukba tartozik többek között Elvis Costello, Sheryl Crow, Bonnie Raitt, a Soul Coughing, és persze Froom felesége, Suzanne Vega). „Egy gitáros-énekes, aki nem úgy hangzik, mint egy gitáros­énekes” - summázza Froom. A leginkább a Tim Hardin-i iskolába sorolha­tó, Harry Nassonnal és a Kinks-vezér Ray DAVIESSzel is rokonságot vállaló, a folkénekes kategóriát azonban határozottan elutasító SExsMiTH-nél a roman­tikus vágyakozás és a dokumentarista realizmus érzékeny egyensúlyra lel, a melankolikus dalok egyszerűek, érthetőek, de sohasem együgyűek vagy föld­höz ragadtak, az ének finoman vibrál, szenvelgés és modorosság zéró, akusz­tikus és elektromos gitárok békésen egymás mellett élnek. Mindehhez jön a billentyűsökön is közreműködő Froom tiszta, de sohasem steril, empatikus, szellemes hangszerelése és stúdiókezelése, csöppet lepattant, régi kisvárosi fíling. A szerelmes és hangulatdalok mellett be-belopakodik egy-egy bizarr gon­dolat: a többgyermekes család háza előtt állhatatosan csilingelő fagylaltosko­­csis embert az üres zsebű apa magában a pokolba kívánja, és a következő versszakban már látjuk is, amint odalenn ég a galád árul (ezt az Alkonyzónába illő történetet az élet ihlette, a szóban forgó kispénzű, többgyermekes apa Sexsmith volt). Plusz egy Leonard COHEN-feldolgozás, a kanadai dalszerzői vonalhoz tartozás jelké­pe (további neves kollégák, ugye: Neil Young, Gordon Lightfoot, Joni Mitchell). A cím nélküli 1995-ös Ron SEXSMITH-albumtól a szakma hanyatt esett, min­den jobb kritikus évvégi listájára felkerült. „Egész évben ezt hallgattam, és még húsz évig tudnám. Szerény és elegáns remekmű” - lel­kesedett Elvis Costello. John Hiatt, Nick Lowe és még egy csomó kolléga gratulált Ronnak, a Radiohead előzenekarnak hívta, Rod Stewart feldolgoz­ta Secret Heart című dalát (ebből tett elég pénz fagyira). Addigra Sexsmith már túl volt második lemezén (Other Songs, 1997), ami még az elsőnél is jobb da­lokat tartalmazott, bővült a zenei paletta is (steel gitár, vibrafon, rezesbanda, tangóharmonikán Sheryl Crow!), ráadásul sokkal inkább a történetmesélés­ábrándokat dédelgetett nem is meglepő). „Egy öreg házaspár mellett ülünk a buszon, a kisfiam meg én. A fiam az ablakon át a temetőre mutatva odafordul az öregemberhez, és azt mondja neki: Ide kerülnek az emberek, mikor meghalnak, a papám mondta. Mire az öreg: Igen, tudjuk.” - ez egy gyermekdalszerű dallamra megy a Pretty Little Cemetery című számban. A Child Star egy „kiöregedő” gyerekszínészt próbál megóvni: „Elértél az út végé­t, csak addig kértek belőled, amíg jó kisgyerek voltál. Elég szép pályát futottál be, térj hát vissza a való világba, amíg még fiatal vagy. Azt hitted, ez a szeretet örökké tart? Azt hitted ez a szeretet valódi? Olyan gyorsan jött és ment. Szerettek valakit, de az nem te voltál.” A legfülbemászóbb dalban, a Strawberry Blonne-ban a narrátor egykori alsós osztálytársnőjéről, egy hátrá­nyos helyzetű (csonka család, alkoholista anya, szegénység, korai árvaság) szép szőke kis­lányról mesél, akit hosszú évek múltán lát viszont a villamoson, már felnőtt nőként, egy szép szőke kislánnyal (akár hiszitek, akár nem, nem nyálas). A napokban megjelent új Sexsmith-lemezen ismét bővül a kiegészítő hang­szerpark: vonósnégyes, mandolin, bendzsó, ukulele (mindezek persze visszafogot­tan, sohasem csiricsáré vásári frivolsággal), továbbá ismét egy menő énekesnő hang­szeres szerepben (Tracy Bonham hegedűn!). A vadonatúj lemez címe Where­abouts, de mégsem a „hol?” rajta a fő kérdés, hanem a „mikor?”, az idő mú­lása és ennek feldolgozása, visszamoccanás a gondolkodás és hangulatdalok felé. „Úgy látod, mennek veled az évek és nem tudsz leszállni... Nem lenne jobb az eljövendő napokra fordítani az idődet, és nem azokra, amelyek elmen­tek már?” Vagy: „Azt mondják, mindennek megvan a maga ideje. Akkor vajon ez az elmúlt időszak mire volt? Egy szemvillanás alatt, egy szemvillanás alatt, az egyik pillanatban még itt volt, aztán eltűnt egy szemvillanás alatt.” Happy end nincs? De van. Kicsi, hazai vonatkozású. Ron Sexsmith lemezeit eddig nem hozták be Magyarországra, de most, hogy a torontói dalnak az Univer­sal Music nevű újdonsült zenei mamutkiadó (a PolyGram kibővítve az azt felvásárló Seagram italcég által eddig birtokolt kisebb kiadókkal, köztük az Interscope-pal) fennhatósága alá került, az új lemez a nemzetközi megjelenéssel egyidőben nálunk is feltűnt a boltokban, s most már a két korábbi is könnyedén beszerezhető. Én az új lemezt is kazettáról hallgatom. -déri Zsolt­­ ­ : július

Next