Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 7. szám

Délutáni matiné: Z, a hangya Az első alkotói periódus (amelyet a filmtörténet Chaplin nevével fémjelez, az illetékes tiltakozásai el­lenére: „Más vagyok, mint Chaplin. Jobbak a be­mondásaim.”) Allen számára az akkoriban divatos Vízöntő helyett a görcsös kitörési vágy és sikeréh­ség jegyében telt el. A ’40-es évek Batman-képre­­gényein és Árnyék-rádiójátékain felnövő csúnyács­ka, de minden téren tehetséges és végkimerülésig kitartó prolikölyökből éppúgy lehetett volna híres il­luzionista, mint klarinétvirtuóz vagy ökölvívó (utób­bi esélyétől egy megnyert ifjúsági bajnokság után beijedt apja fosztotta meg), de legjobban a filmvilág vonzotta, Hollywood here-utópiája, ahol gyönyörű királynők omlanak lábaihoz. Korai vígjátékai, a Zöld­ségek, a Hétalvó, a Szerelem és halál önironikus je­leneteiben elszántan csettik-botlik egy időben és/vagy térben távoli világ díszletei között, idegen­­ségét új meg új álcákkal leplezni próbálva. Az ifjú Allan Königsberget a tudatosan kialakított Woody Allen-mimikri és a csillapíthatatlan érvényesülési kényszer repítette a brooklyni boly-mélyről a manhat­tani gol-mennybe, ahol elnyerhette a régóta csodált nők szerelmét, akiket filmjeiben ez idő tájt radikális, melltartatlan forradalmárlányok személyesítettek meg. Rendezővé érését is utánzóképességének kö­szönheti: saját operatőreitől, vágóitól leste el a szak­ma legalapvetőbb fogásait, szabadidejében pedig jegyzetfüzettel kezében ezerszer végignézte kedvenc filmkomikusai - Chaplin, Buster Keaton, a Marx-fivé­­ rek - valamennyi remekét. Z-4195 az ábécé aljáról jut fel a csúcsra - sikertörténete és hangya-segítőtársai a 96-es évek Allen-jét idézik: Stallone, a bamba he­re a Zöldségek kérészéletű metró­ huligánjaként, Sha­ron Stone, a rebellis hercegnő pedig a Csillagporos emlékek álomhölgyének epizódszerepében indította filmkarrierjét. What's Up Tiger Lilly? (Mizújs. Tigris Lilly?) - 1966 Fogd a pénzt és fuss! (Take the Money and Run) - 1969 Zöldségek (Bananas) - 1971 Mindaz, amit tudni akartál a szexről... (Everything You Always Wanted to Know About Sex) - 1972 Hétalvó (Sleeper) - 1973 Szerelem és Halál (Love and Death) - 1975 Annie Hall - 1977 Vívódások (Interiors) - 1978 Manhattan - 1979 Allen legtöbbet méltatott korszaka (amelyet némi leegy­szerűsítéssel, és az érintett nagy örömére akár Bergman­­érának is nevezhetünk) az Annie Hall-Manhattan-Csillagporos emlékek azóta is felülmúlhatatlan mesterhármasával veszi kezdetét, és kisebb-nagyobb kitérőkkel máig tart. A 80-as években készült alkotások látszólag teljesen eltérnek egymás­tól: a spektrum a korai műfajparódiáktól (Zelig) egészen a német film-expresszionizmusig (Árnyék és köd) terjed, egyik-másikból még a tipikus Allen-karakter is hiányzik Több­ségük mégis leplezetlenül önéletrajzi ihletésű - az író-rende­­ző főhősöket körülvevő rokonok, barátok az alkotói magán­szférában élő hús-vér emberek kétdimenziós leképzései. Az életét egyetlen, folyamatos alkotói válságnak elképzelő Allen gátlástalanul használja ki személyes kapcsolatait műveiben: még az anyját is eladná egy jó sztoriként - sőt el is adja, ahogy ez a New York-i történetek Ödipusz-epizódjából kide­rül. Az Annie Hall-ban a Keaton-család szadisztikus gúnnyal megrajzolt portréját villantja fel egy ünnepi ebéd keretében; a Hannah és nővérei következő élettársa, Mia Farrow szennyesét teregeti ki a nagyközönség elé; a legutóbbi film­jeiben elszaporodó távol-keleti (és egyéb egzotikus) öröm­lányok alakjával pedig a nevelt lányból kényszer-feleséggé faj­talan­ult Soon Yiről fest cseppet sem hízelgő képet. Filmáradatával klausztrofób, néhány­ személyes univerzu­mot teremt magának, amelynek falai között kedvére kiél­heti vágyait védtelen áldozatain. Az Agyament Harry (amelynek alapsztoriját ezúttal is egy Bergman-filmből - a Nap végéből - kölcsönzi, akár a Szentivánéji szexkomé­diáét az Egy nyári éj mosolyából, vagy a Vívódásokét a Suttogások és sikolyokból) szemléletes példája a Woody Allen-féle hazug lelki onániának: a sikeres, de éppen leblok­kolt író-zseni saját bevallása szerint „csak a művészetben funkcionál", miközben a történetben körülrajongják a szép tanítványok, szakmai etikáját félredobva belészeret a pszi­­chiáteriéje, és 200 dolláros kurvák áldoznak ingyen-fellá­­cióval személyisége oltárán Woody Allen rendezői filmográfia Csillag poros emlékek (Stardust Memories) - 1980 Szentivánéji szexkomédia (Midsummer Night’s Sex Comedy) -1982 Zeng - 1983 Broadway Danny Rose - 1984 Kairó bíbor rózsája (Purple Rose of Cairo) - 1985 Hannah és nővérei (Hannah and Her Sisters) - 1986 Szeptember (September) - 1987 A rádió aranykora (Radio Days) - 1987 Egy másik asszony (Another Woman) - 1988 Bűnök és vétségek (Crimes and Misdemeanors) - 1989 New York-i történetek^. (New York Stories - Oedipus Wrecks) - 1989 Éjszakai vetítés: Vadember Blues Az 1992-es Férjek és feleségek óta Allen forma­nyelve kissé átalakulni látszik. Bár meséi a régiek, mintha megelégelte volna a hagyományos mozifil­mek képi világát: előszeretettel használ kézi­kame­rát, a színészei által egykor annyira kedvelt hosszú beállításait rövid képsorok, gyors fahrtok, ugró-vágá­sok váltják fel. Nehéz eldönteni, vajon a nagy keres­kedelmi csatornák által divatba hozott ál-dokumen­­tarizmussal kacérkodik, vagy Cassavettes személyé­ben talált új bálványt magának. Megújulási kísérlete érdekes módon egybeesik zenei karrierjének felvirág­zásával: az évtizedek óta ugyanabban a kis bárban játszó Allen néhány éve beszállt egy profi jazz band­­be, amellyel tavalyelőtt európai koncertkörútra in­dult. A több Oscar-díjjal kitüntetett Barbara Kopple ezt a turnét örökítette meg Wild Man Blues című do­kumentumfilmjében, amely többet árul el az ismert rendező és médiasztár valódi arcáról, mint saját al­kotásai: a kicsinyes, infantilis zsarnok végigfikázza Európát Velencétől Londonig, folyton kényelmetlen helyzetbe hozza újdonsült feleségét és hibbant rajon­góit, de a színpadon még klarinéttal a szájában is képes őszintén megnevettetni a közönséget. Woody Allen idén 64 éves. Annak idején az 1980-as Csillagporos emlékekben megjósolta saját halálát: fényes nappal és közvetlen közelről lövi szembe egy zavarodott fiatalember, aki a követke­ző szavakkal lép hozzá: „Én vagyok a legnagyobb rajongója”. Néhány hónappal a bemutató után a kasszandrai jóslat szóról-szóra beteljesedett, csak az áldozat személye különbözött. Talán mindenki jobban járt volna, ha inkább John Lennon éri meg azt a bizonyos hatvannégyet. Esti főműsor: Agyament Harry, woody és zenekara: http://www. mindspring.com/'zigmont rajzok: Clifford bailey Varró Attila Alice - 1990 Férjek és feleségek (Husbands and Wives) - 1992 árnyék és köd (Shadows and Fog) - 1992 Rejtélyes manhattani haláleset (Manhattan Murder Mystery) - 1993 Lövések a Broadway-n (Bullets Over Broadway) - 1994 Hatalmas Aphrodite (Mighty Aphrodite) - 1995 Varázsige: I Love You (Everyone Says I Love You) - 1996 Agyament Harry (Deconstructing Harry) - 1997 Celebrity (Híresség) - 1998 Július

Next