Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 12. szám

Bernard Butler: Friends and Lovers ::: Creation/Sony „Az, hogy kiénekelhettem a saját érzéseimet, kibékített magammal...az intenzitás, a színek, az érzelmek mélysége - ez lebeg előttem, amikor komponálok” - ilyeneket mondott a Suede-re­­negát Bernard Butler 1998-as debütáló szólóalbuma kapcsán készített Wanted-interjúban (98/4). Igaz, hogy a kritika meglehetős ambivalenciával fogadta a gitáros-szerző People Move On című lemezét, én azért nagyon bírtam, valóban színes és érzelmes, szép, nagy ívű és gaz­dagon hangszerelt retró ízű dalok alkotják azt a dalfüzért, talán csak az lehetett vele a baj, hogy az egykori Suede-pengék szerzőjétől dögösebb és fókuszáltabb számokat vártunk. Butler abban a bizonyos interjúban, a rockosságot firtató kérdésre így válaszolt: „azt hiszem a következő lemez megint zajosabb, nyersebb lesz, eleven gitárokkal”. Nos, nem. Egy-egy rockosabb/slágeresebb számtól (Friends and Lovers, You Must Go On) eltekintve Butler továbbra is (modern) blúzer és balladista arcát mutatja, és úgy tűnik, hogy neki mostan ez a világa, punktum. Nincs is ezzel baj: jók ezek a dalok és főleg szeretetreméltóak, elfolyósak, lebegősek, nagy terek vannak bennük, Bowie- és Pink Floyd-érzetek jönnek rhythm and blues-patternekkel karöltve, Butler nagyokat hangszerel - dobálja a sárrétegeket a falra, így fogalmazott egy éve - elvan a gitárjával, szépe­ket játszik és kedveseket énekel. Aki a slágerszerző Butlerre (is) kíváncsi, az kénytelen lesz régi Suede-lemezeket hallgatni . . Beck: Midnite Vultures :.. Geffen/Universal Beck Hansen szavatartó srác: még a zűrös körülmények közt piacra dobott Mutations meg­jelenésekor jelezte, hogy hamarosan jönni fog egy még újabb album, amely koncepcionálisan és jellegét tekintve folytatása lesz a számára igazi kritikai és kommerciális áttörést jelentő 1996-os Odelaynek, és tessék imhol az új cucc. Olcsó poén, de nem hagyom ki: a Midnite Vultures nem csak azért „fekete”, amennyiben az ujjgyakorlatnak indult, aztán a Geffen-hiszti után kvázi-sorlemezzé avanzsált Mutations „fehér”, mert a Mutations akusztikus, a Midnite Vul­ture meg inkább az elektronikára pörög, hanem mert szinte szó szerint is. Mert a Mutations valóban inkább fehér­­ country, pszichedélia és klasszikus dalszerzői hagyományok­­, a Mid­nite Vultures (főleg az album első fele) meg inkább, sőt jócskán „fekete”. A Midnite Vultures első fele - szerintem ez az új album izgisebb része - arról szól, hogy Beck, eddigi idióta mutáns hiphopja meg sehonnan és sehová sem pakolható dalai mellé behozza a klasszikus Motown-soult és a funkyt, de úgy, hogy azonnali beszarás. Úgy idézi meg többek közt Prince, James Brown, Grandmaster Flash meg a Motown szellemét, hogy „lop", de lopása utalás, az utalások pedig már saját értelmet nyernek saját kontextusukban. Beck zenéje eddig is sok tekin­tetben amerikai zenei tabló volt, de most például az albumnyitó, ellenállhatatlanul táncos és slágervárományos Sexx Lawsban együtt breakbeat ütemek, bivaly fúvósok és bendzsó. Az első fenékbe billentés lendületével úszunk át a laza, soulos-hiphopos Nicotine & Gravyn, hogy az­tán Mixed Bizness funkja pörgessen tovább. A Get Real Paid aztán súlyos csapásmérés, kraft­­werkes elektro és mutáns funk és egy imádnivaló, angyali énekhang áll benne össze valószí­nűtlen egységgé, a Hind Freaks (azaz: Hollywood Freaks) laza hiphop, a Peaches & Cream pedig pszichedéliába mártott, nyekergő gitárokkal és fúvósokkal teli soul. A lemez máso­dik fele aztán lehet, hogy nem annyira meglepő, ám e tekintetben a különbség - már ami az első hat és a második öt dal illeti - talán csak annyi, mint amennyi egy szórakozóhely vécéjébe belépéskor kapott balegyenes és egy kora délutáni, égből jött galamb-attakk közt fellelhető. A Broken Train akár az Odelayre is, az ex-Smiths gitáros Johhny Marr segéde­rejével rögztett Milk & Honey harapós rhythm and bluesból Grandmaster Flash-idézetekkel tűzdelt funkba, majd countryba forduló agymenés, a Beautiful Way Mutations-rokon country-izé, a végére meg marad egy lökött, riffelős popdalszerűség (Pressure Zone) és egy mulatságos, nyöszörgős-sikrozós soulballada (Debra). Hihetetlen. Azt inkább le se írom, hogy olyat, amilyet Beck, olyat senki más, meg, hogy mintha a legfontosabb popfigura mo­mentán. Még azt hinnék, hogy lelkesedik a hülye vantidos 11 -ener- Mood: Wombocosmic ::: Hammer Records Tehát a legfrissebb Mood, tiszta, sötét és lassú, tradicionalista kőkemény rock a sabbathista hagyományból, doom és a korábbiaknál több southern hatás. Várnám, hogy rögtön leüsse a fejemet, mint ahogy a Voll.-on a kezdőnóta, a Shell, de itt bátortalan a kezdés, lassan emésztődik a lemez. A hangzás tisztább, mint a korábbi anyagoké, de jónak nem nevezném, rögtön a magasan zörgő-csattogó dobok ütik a fülemet meg, jó elöl vannak, pedig a Mood­­nak sosem a dob volt az erőssége. (Valamit megmagyaráz a dologból, hogy a lemez egyik hangmérnöke a dobos, Koltay Tamás.) A lemez első fele nagyon sokadik meghallgatásra kúszottt csak a fülembe, főleg az Untold tempós southern-rockja, vagy a szintén erős déli­es, sőt blueshatásokat mutató Dislocated és a COC-rokon 11000 Days Below Zero. A nagy ikergitáros doomfájdalom a lemezcímadó Wombocosmicnál tör ki teljes energiával, a ma­gyar metál nagy pillanata, kérem. Most kapásból ide ítélném a minden idők legjobb magyar keményrockzenei darabja címet, de hogy az első ötben minden körülmények között benn van, az zicher. Holdampf Gábor nem tartozik a nagy hangterjedelmet birtokló, igazán kép­zett vagy kiemelkedő képességű énekesek közé, de itt - és mondhatjuk, végig a lemezen - olyan elszántsággal és érzéssel nyomja, hogy simán hibátlannak lehet értékelni. És innentől, mármint a Wombocosmic daltól nem lehet megállítani a Moodot: a Glow. Burn, Screamre a COC is büszke volna, a Feed To Rise egyetlen egyszerű de annál hatásosabb riffen gördül végig - ötös­, a megint COC-s Blindseeing után pedig egy újabb világbajnoki helyezett riff jön a Breathe The Airrel. És itten a szerző már egészen biztos abban, hogy ilyen jó magyar metállemezt még sohasem hallott. Amikor pedig ötvenedszerre is végignyomta (ennyiszer so­sem hallgatott még végig magyar metállemezt), akkor azt gondolja - pesszimista állat -, hogy nem is fog 11 U. P. december u/ • f albemano az új nagylemez RÁD vár a boltokban! lemezbemutató koncert: DECEMBER 5. E-KLUB

Next