Wanted, 1999 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1999 / 4. szám

Gonzó helyett Pars Már az elején elszúrtuk. Napsütéses délelőtt kell indulni, a szájban narancslé és zöldségíz, a kolléga felturbózott autója érted jön, s miután az előző éjszaka kedvesed különösen érzékeny volt falloszod iránt, nincs benned semmi „kintlévőség“ (lásd Heideggert). Száztíz kilométer tudat­­formáló A Magyarország, mégse riadsz vissza. Ehelyett késő este indultunk. Robi videoklipekben sokszorosítja az arcát, ettől reméli, hogy jobban fog élni, hát rá vártunk. Ő valamikor Pakson pró­bált, s miután kell a helyismeret, őt tekintettük vakvezető kutyánknak. Rále­lek egy kuka szemét alatt, aggódni kezdek szemhéja szürkeségét látván. A fo­tós srácnak bemutatkozom, pedig régóta ismerjük egymást, kéz a kézben, úgy csinálok, mintha idegen lenne, ő is, azonnal közel kerülünk egymáshoz. De a negyedik, ő inkognitóban utazik, de keresztkérdések alá vonjuk, kit szeret jobban, Kozsót a Flash-ből, vagy az NDK-ból Soltész Rezsőt? Az éjszakában ugyanis fölnyáladzik egy vidám, meleg Soltész-sláger, mind a négyen nyom­juk a refrént, amihez én hibátlanul veszem a kanyarokat. Százhalombattánál majdnem frontálisan ütközöm a szembejövő éjsza­kával. Ez megvisel, megállunk, kifújjuk azt a füstöt, amit még indulásnál nyeltünk le. Kép készül rólunk, a háttérben ideggázt és veszélyes hulladé­kot előállító gyár Ferenczi Béni ecsetjére való árnyalattal füstölög. A kor előtt járunk, érezzük, nemes mozdulatokkal pogózunk egyet a zsíros ma­gyar szántóföldön. Nem annak indult, de a sárgöröngyök teljesen bepö­rögtek ránk, alig tudtuk leverni őket, pogó lett belőle. Végre Paks, végre egy hely, melynek sugárzása van. A Bulldog Caféba megyünk (erről lásd Robi bátyó sorait), összekötőnk a Túlvilágból vár, fel­ismerjük angyalszárnyak nélkül is. Azonnal dolgozni kezdek, belehallgatok egy beszélgetésbe, mely halvány tükörként színre festi nyomorúságos hazánk helyzetét. Azt hinné az ember, hogy a Szerzői Jogvédő Hivatal afféle olva­sott, Eric Satie-t hallgató, a kínai képírás iránt felszínesen érdeklődő jogá­szokból áll, hát nem. Súlyosan megjelennek a vidéki kisváros még kisebb presszójában, s figyelik, hogy­ hallik-e zene. Ha hallik, akkor fülük marokká alakul, s forró ólom helyett le­csorog. A helyek és így a Bulldog is a felcsen­dülő muzsika után ugyanis átalányt fizetnek havonta a Hivatalnak. A befo­lyó lét a Hivatal azonban nem a zenét előadók és szerzők között osztja ki, nem. A rádióban a húsz legtöbbet játszott szerző és előadó között osztja szét ezt az icipici összeget, így különösebb diferenciálás után megküldik Presser­nek, meg Charlie-nak. Evvel a remek elgondolással folyamatosan fenntartha­­­tó némi kontraszelekció. Itt a Bulldogban például ritkán csendül fel Charli­­e, mégis kicsengeti a lét neki Neil Young, a Blind Myself vagy egy helyi erőkből álló rockbanda koncertje után Kenn­y papa, a tulaj. A helyi rockban­­da lepődne meg a legjobban, ha a postás egyszer azt mondaná,­ „itt tessék,­ aláírni!­’’ és átnyújtaná azt a pénzt, amit a zenekar saját száma előadása után Kenny papa és a többi kocsmáros fizetett be. A táncházakra is rászálltak, ami azért vicces, mert maguk a zenészek sem tudják pontosan, hogy ki is volt az adatközlő a Hargitán. Még mindig jobb, ha a zajszintmérők jelennek meg­ kütyüjükkel a WC-ablak alatt. Kenny tuti, hogy fizet: elvileg csak akkor kel­­­lene, ha a mérés szerint hangosabb, ha halkabb, akkor a vállalat állja. Néni­ szokta állni, így mindig hangosabb annál. Hazafelé a harmadik cserbenhagyásos gázolás után (mondjnok tetyméx mindenütt), ránk akad a Bácshús nikkelhiányos kamionja. Párbaj. Már-már sikerül leszorítania az árokba, amikor előveszem lefűrészelt csövű svájci fbics­­kámat s a konzervnyitóval szíven szúrom magam. Egy rántás, tépés é­s mária, a kamion szélvédőjén landol szétterülve a vérben gazdag szerv. A bácshúsos elveszti önuralmát a gép felett, s mielőtt végképp összetörné ír magát a deme­­ringos horizonton, Ganxsta Zolit élteti. Komoly arccal röhögünk. Bakács Tibor Settenkedő Az én Paksom Paksra menni, nekem, már bocsánat, személyes ügy, semmi negéd, semmi érzel­mi cicoma, semmi ilyesmi­, majdnem haza megyek oda. Túlvilág, ha úgy tetszik, Najmányi úgy mondaná csak, hogy arrafelé, Pannon-skálán kisebb a gravitáció. Az atomerőmű sem véletlenül kerülhetett oda: ott tán könnyebben lehet rábírni a részecskéket, hogy zárt térben rohangásszanak, pörögjenek, forogjanak és üt­közzenek. Van a Duna is, jó széles, az innenső parton a halászcsárdák — úgymint Kis- és Nagyhalász, hajnal öt körül inkább csak Nagyhalál, pápai párossal és ul­­timate-killer halászlével -, a túlparton meg a Kis Béka büfé, ott minden nyáron kisfröccsolimpiát rendeznek, hogy mindenki tudja, merre mennyi, továbbá hány méter. Aztán ott van a helyi Nirvánaként funkcionáló Bulldog. A Bulldog az egy­­kisvárosban­ egy­ hely paksi inkarnációja, rockkocsma, búfelejtő, ifjúsági mene­dékhely, hely-lenni-hely-nem-lenni, a helyiek helye, népfrontos ütközőplacc, metalista csajok és tarajos csávók egy rakáson, középkorú leugrom-a-szeméttel­­és-iszom-egy-kisfröccsöt dizájnban mackóalsós urak a bárpultnál, alteros feke­telányok és feketefiúk a sarkokban, az apró táncplaccon, együtt. És az anti-anti-antisztár Túlvilágot is innen szalasztotta a jó sors. Hagyomá­nyos rockhangszerek és -hangszeresek, többnyire végtelen mennyiségű idézőjel közé szorítva. Gitáros hóhérszettben, a dobos Wartburg-tulajdonos jelmezben, a basszeros vaddisznóbőrben,­­ hal mókusbőrben, de ez más lap, ezt egy helyi súlyos arc mondta valamikor egy súlyos paksi presszóban, mentségére legyen mondva: szolid másállapotban­­ egy lunoszty orgona, aminek be kell csavarni a lábait és csavarhúzóval kell hangolni, végül egy Pacsirta, aki nem egészen rádió, hanem a plebejus-szürrealista, alkohol-pszichedelikus Túlvilág-nótákat, sanzonokat és táncdalokat mormogó és szanaszét gajdoló pszeudo-frontember, félúton Bessenyei Ferenc és egy délbajor dalénekes között.) A Bulldogban, ha már tavasz van, illik hajnal négyig-ötig italozni a már említett Halálcsárdákban, és ott várni babok közt a hajnalt, meredni bambán a dunai habokba, hátha arra jár a Pest és Mohács között közlekedő menetrend szerinti sellő. A százhalombattai erőműkomplexum csak szolid sci-fi; hajnal 1­3 órakor Paks és Budapest között vergődünk, szét vagyok esve, mint egy rossz Pacsirta rádió, be vágyói rúgva, mert Pakson konyakot kell inni, és ál­mos vagyok. MEGYÜNK ‘V&|É#T ÚLVILÁGRÓL AZ ÁLOMGYÁRBA. C" fiujf ’ ■ /rföWtti* - e n e r -\/ty C%ómör .1 i HACKS' 1 ’ u/* túlvilág^ ápr

Next