Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 4. szám

Angie Stone: Black Diamond ::. BMG Nagy haj, nagy száj, nagy lélek - az utóbbi időben ugrásszerűen megnőtt azon énekesnők száma, akik joggal pályázhatnának a jelenlegi soulkirály­­nő, Aretha Franklin trónjára. Az öntudatos, gyönyörű, őstehetséggel me­gáldott afrofrizurás fekete dívák új hulláma Lauryn Hill-lel és Erykah Badu­­val kezdődött, de gyorsan felzárkózott hozzájuk Macy Gray, Kelis és Angie Stone is, a legújabb „fekete gyémánt", akinek Life Story című kislemeze mostanában az amerikai és angol rádiók egyik kedvence (és akiről szülő­földjén, Dél-Kaliforniában napot neveztek el). Stone életéről van is mit me­sélni. Húsz éve van a pályán, először egy Sequence nevű r&b/rap együt­tesben rappelt (állítólag ő az első női rapper), aztán háttérvokálozott és másoknak (Al Green, D’Angelo, Lenny Kravitz, Mary J Blige) írt dalokat, szült egy gyereket a „Soul sötét hercegének”, D'Angelo-nak, aki érzelmi­leg, spirituálisan és zeneileg is óriási hatással volt rá. (Ez nyilván fordítva is igaz, hiszen D’Angelo róla írta Brown Sugar című első slágerét.) Angie-t végül az Arista angol leányvállalata szerződtette le, így most az ő jóvoltuk­ból ajándékozhatjuk meg magunkat Angie Stone első önálló lemezével, amely valóban kis gyémánt a mai felhígult r&b-szeméttombon, tele őszin­te, a végletekig személyes dalokkal szerelemről, szeretteink elvesztéséről, a rossz férfiak faképnél hagyásáról. Ezeréves témák modern hozzáállással és hangszereléssel, tökéletes hallgatnivaló egy Marvin Gaye-féle „szexuá­lis kúra” után H­ARRY G.G. Altin: Rock’N’Roll Terrorist::: Wagram/HMK The Lords Of The New Church: The Anthology ::: Wagram/HMK A remek válogatásairól híres francia Wagram cég legújabb összeállításai két amerikai punkénekestől, akik Iggy Popról vettek példát, és már nem élnek. G.G. Altin az amerikai rock talán leggusztustalanabb figurája volt, akihez ké­pes Marilyn Manson szende kiscserkésznek tűnik: rendre hányással, húggyal, szarral, és öncsonkító akciókkal terrorizálta közönségét, meg Stoo­­ges-alapú primkó garázspunkdalokkal, melyek efféle címeket viseltek: Meg akarom baszni magam, Tűz a faszomba, Kínzom magam, meg akarok dög­leni, Le akarlak pisálni, Iszok, verekedek és baszok, Csiklónyaló, Megerősza­kollak, Hullákat kúrok, Zabáld a hasmenésem, Gyilkold meg az elnököt, Öld a rendőrséget - és ezek még csak a címek. Az anarchista prédikátor 1991 Halloweenjére színpadi öngyilkosságot ígért híveinek, de nem válthatta be, mert egy groupie megkínzásáért lecsukták. Ekkor 1992-re módosított, de végül csak ’93-ban engedték ki, és utána nem sokkal egy - az ő esetében prózainak is tekinthető - túladagolás vitte el. A magyar származású Stiv Bator a Dead Boys punkbanda énekeseként a CBGB klubból csinálta meg a szerencséjét, színészként is láthattuk John Wa­ters Poliészterében, majd a nyolcvanas évek elején Angliában szupergruppot alakított a Damned-gitáros Brian Jamesszel, továbbá a Sham 69 és a Rain­coats egy-egy tagjával, a Lords Of The New Church sötét beütésű new wave­­es rockot játszott slágeres felhangokkal, egy Like A Virgin átirattal például. Stiv kedvenc - Iggytől vett - színpadi akciója a mikrofonzsinór nyakra tekeré­se volt, egyszer kishíján meg is fulladt, de végül őt is egy prózai baleset vitte el: 1990-ben Párizsban elütötte egy kocsi. Biztos büszke lenne, ha tudná, hogy ak­árcsak Morrisont, őt is a Pére Lachaise-be temették H­ódzsuva-Suicide Machines ... Hollywood/Record Express Igazából az a baj ezekkel a ska-punk zenekarokkal, hogy a legtöbbjüknek van egy-két jó (netán vicces) száma, aztán kész, ugyanazt az ötletet húzzák ré­testészta módjára. A Suicide Machines ebbe a kategóriába tartozik, ezért soha nem készítettek elejétől végig élvezhető lemezt, bár valószínűleg a koncertjeiket még egy depressziós kisnyugdíjas is határtalan boldogság­gal ugrálná végig H -bébé-HIM: Razorblade Romance ::: BMG Love metal Finnországból. . . A szaksajtó gothic rocknak mondja a stílusukat. Jó, legyenek aminek gondolják magukat... Rózsaszín lemezborító, szívecs­­kés borotvapengék, androgün énekes... Látom is a bulvárlapok címlapját: Misztikus tinédzserhalál a fürdőkádban.. Mi kell még? Talán kevésbé unal­mas zene... Mode-os húrokat penget a Bury Me Deep Inside Your Heart, a klipes nóta, a Join Me ragad a fülbe, és a többi poroszkáló, búslakodó dal is mehetne a rádióban. Mintha a Europe énekelne az elmúlásról. Elő a vodkát, igyunk egy utolsót, gyerekek! H­vic The Rockfords :.. Sony/Epic Tisztességes kis, vérbő rhythm and blues-os rockzene, a Pearl Jam­es Mike McCready Pearl Jam előtti zenésztársaival mostan­ság alakított hobbizenekarától, a puritán, kétlapos borító és a pu­rista, retrós, (többek közt a női énekhang miatt is) a Fleetwood Macet vagy a Pretenderst is eszünkbe juttató számok alapján kurvára nem a befutás szándékával. Rövid ideig szimpatikus, 25 perc után uncsi, piacra dobott magánügy, vagy ahogy McCready fogalmaz: „egy kör bezárása”. Egészségükre H­­ener-Falling Sickness Team Őszintén szólva nem az én ügyem ez a fajta hardcore-os, hip­­hopos, metálos dolog, mindenesetre azt én is hallom, hogy nem kalimpálás az, amit a címnélküli kazettán a négytagú, gi­­tár-basszus-ének-szempler felállású Falling Sickness Team (Rábai Imre - ének, Kiss Zoltán - gitár, Pallaghy Ádám - basszusgitár és Mendre János - ének, szempler) nyo­mat - más kérdés, hogy nem mernék megesküdni ar­ra, hogy zenéjük fő vonalai bármiben is különböznének sok más (rengeteg), hasonló zsánerű hazai vagy kül­földi bandáétól. Tehát zeneileg teljesen okés, lazán zú­­zós, déja vu-üggyel van dolgunk, a pattogós, hajszás szövegeket viszont isten bizony nem értem, főleg ak­kor amikor mindenféle effektekkel - egyébként ötlete­sen - még inkább torzítják azokat. Egy biztos: humorér­zéke azért van a társaságnak, gondolok itt, többek közt, a kazet­tabevezető rajzfilmzene-betétre, meg a Jobb lesz című szám közben benyafogott Black Sabbath-szájriffre. A másik piros pont a nyilván szerény felvételi lehetőségek melletti ötletes pro­dukciós munka, a bátor hangzások és a vicces hangminták mi­att jár It­­ener- H Kontakt: Mendre János (66) 473-495, Rábai Imre (66) 322-499, Pallaghy Ádám (66) 483-033 C-kategóriás gyöngyszemek A minirovatunk utolsó jelentkezése óta eltelt bő fél évben ren­geteg olyan izgalmas lemez jelent meg, mely ugyan nem ka­pott teljes körű hazai terjesztést, de az elszánt lemezboltok gond nélkül beszerezhetik. Álljon itt néhány C -(D-, E-) kate­góriás gyöngyszem, fő­leg a Sony alá tartozó kis kiadók termé­séből. A dobból, torzított basszusból és zongorából gazdálkodó Ben Folds Five trió (Wanted 97/7) már harmadik bámulatos albumát jelentet­te meg (The Unauthorized Biography of Reinhold Messner), míg a másik amerikai csodatrió, a hiphopos bluesban nyomuló G. Love & Special Sauce (Wanted 96/7) a negyediket (Philadelphonic). A szintén háromfős ír Frank & Walters együttes (Wanted 96/12) Beauty Becomes More Than Life címen adta ki harmadik albumát, melyet elődeihez hasonlóan bájos naivitás és perfekt popdalok jel­lemeznek. A Divine Comedy név mögé rejtőző észak-ír Neil Han­non, az elegáns és szellemes dandy-pop legnagyobb dalszerző-elő­adó tehetsége besztoflemezen gyűjtötte össze kilencvenes évekbeli slágereit, három új felvétel társaságában (A Secret History). Kevin Rowland (ex-Dexy’s Midnight Runners) nagyzenekarral készített hatvanas évekbeli popslágerekből nagyigényű feldolgozáslemezt (My Beauty), mely az 1999-es év legnagyobbat bukott produkciója lett a Creation kiadónál és talán egész Angliában is: alig 500 pél­dányban kelt el, vélhetőleg amiatt, hogy az oldalszakállas Rowland borotvált mellkassal, női alsó- és felsőruházatban, illetve sminkben bámult le a címlapról. A londoni Archive-ban viszont nagy kereseke­­delmi potenciál rejlik, mivel az 1996-os Londinium debütalbum után elvont, rejtőzködő triphopkollektívából igazi, triphopos alapú popze­nekarrá alakult át: a csillogó hangú új énekesnővel, Suzanne Woo­­derrel felvett második album, az Independiente kiadónál kijött Take My Head óriási sikert aratott... Franciaországban Tessék, lehet rágni a lemezboltosok fülét. H­­dzs- Tricfonos zenesz oldalatunk­­ havi programját lásd a 3. oldalon! ÁPRILIS 45 TilLBEmÁS2Ó DimOGRflT­­ 4

Next