Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)
2000 / 4. szám
rancsnokság vezérkari főnökével, aki ötévi együttműködés után is teljes támogatásáról biztosított. Vállalkozásunk valamennyi közreműködőnek hasznot hoz. Az ukrán légierő pénzhez jut, és pilótái alkalmat kapnak arra, hogy többet repüljenek, mint a volt szocialista országok harci pilótáinak többsége. A NATO standard évi 180 óra repülést követel meg a pilótáktól. A magyar és ukrán pilóták viszont csak évi 20—25 órát tudnak repülni. Magyarországon csak az úgynevezett NATO-század 12 pilótájának van lehetősége évi 100 órát repülni. URNTCD: Hogyan működik az IFPA? O.T.: Az érdeklődők igényeinek, egészségi állapotának, életkorának, felkészültségének, pénztárcájának megfelelően több programcsomagot ajánlunk. Fő vadászpilóta tevékenységünk Ukrajnában, a Krím-félszigeten, a Kirovszkaja bázison folyik. Ez a központ az egykori szovjet légierő egyik legtitkosabb tesztbázisa volt. Itt fejlesztették ki és tesztelték például az afganisztáni háborúban használt gépeket és fegyvereket. 600 millió dollár értékű géppark és kiválóan képzett pilóták, oktatók, orvosok állnak itt rendelkezésünkre, a kiképzéshez szükséges műszerek, berendezések, szimulátorok mellett. Az érdeklődők repülőn érkeznek ide Budapestről. Szigorú orvosi vizsgálat után egyhetes elméleti és gyakorlati képzést kapnak. Az egyhetes tanfolyam, szállás, ellátás, biztosítás és 1 óra repülés MIG-29-es gépeken 12 995 US dollárba, a legkorszerűbbnek mondott SZU-27 gépeken 13 995 US dollárba kerül. Ugyanez kiképző vadászgépeken személyenként 5995 US dollár. Magyar vendégeink az árakból 15% kedvezményt kapnak. Az orosz gyártmányú gépek teljesítmény szempontjából ugyanolyanok, mint a hasonló kategóriájú amerikaiak, csak az elektronikájuk gyengébb. Az L-39 Albatrosok, a MIG-21, a MIG-29, a SZU-25 és a SZU-27- es gépek mellett használjuk a SU-24-es nehézbombázókat is, amelyekhez hasonlókat legutóbb a csecsenföldi háborúban vetettek be. A gépek értéke egyenként 20- 35 millió dollár 150-en dolgoznak a bázison, minden gépet legalább húsz szakember tart karban. Csak a hajtóműben több, mint 4000 db alkatrész van. Elég kínos, ha csak egy is kimarad... Eddig körülbelül hatszázan vették igénybe szolgáltatásainkat, a legfiatalabb 18 éves volt, a legöregebb 85. A katapultálás pillanatában 20 g/sec terhelés éri a szervezetet, amelytől egy felkészületlen, vagy gyenge felépítésű személy komoly gerincsérüléseket szenvedhet. Repülés alatt, gépkategóriától függően bukfencnél 4-4,5 g/sec, keményebb harci fordulóknál 5-7 g/sec terhelést kell kibírni. Leginkább a terhelési idő számít. Ha egy gyakorlatlan embert 10 másodpercig 6 g terhelésnek teszünk ki, az tuti, hogy elalszik. A pilóták szoktató tréningeket kapnak. Képesnek kell 9 g terhelést minimum 10 másodpercig elviselniük. wnited : Centrifugákkal edzenek? O.T.: Igen és másfajta technikákkal is, izomlazítási, légzési gyakorlatokkal. Ha az ember nincs hozzászokva, vagy nem edzett hosszabb ideje, még a JAK gépeken sem szabad nagy terhelésnek kitenni. Ott ugyanis nincs védőruha, ami terhelés esetén felfújódik és felnyomja a vért az alsó végtagokból a fejbe. A jetekben van ilyen és ez plusz 1,5 g toleranciát ad. A JAK-okban 5-6 g után már érzem, hogy „szürkülök". Természetesen civil vendégeinket nem tesszük ki akkora terhelésnek, hogy elaludjanak. Ennek ellenére megtörténik néha, hogy valamelyikük elalszik. Ezt később tagadja, s csak akkor hiszi el, ha megmutatjuk neki a repülés során készült videofelvételt, amin tisztán látszik, ahogy homályosodik a tekintete, a távolba néz, aztán egyszercsak tukk, leesik a feje. Természetesen ennek nincs semmiféle utóhatása, csak az élmény vész el. Ahány g terhelésnek van kitéve valaki, annyiszorosára nő a súlya. 5 g terhelés esetén 3 kilogram súlyú fejed 15 kiló súlyúvá válik, a vér meg megy le és a hirtelen vérhiány miatt alszol el. Eddig egyetlen tanulónk sem került vészhelyzetbe, noha volt már köztük olyan is, aki korábban három szívműtéten esett át. Minden jelentkezővel egyénileg foglalkozunk és személyre szabjuk a terhelhetőséget. Űrhajós tréningjeinket a csecsenföldi háború miatt időlegesen felfüggesztettük. wanted : Magyarországon is van bázisuk? O.T.: Magyarországon két évvel ezelőtt hoztam létre vállalkozásom egy új ágát Nem tudtam, hogy mibe vágtam a fejszémet. A magyarokkal még nehezebb volt, mint az ukránokkal. Észveszejtő bürokrácia, felkészületlenség, megbízhatatlanság, koncentráció- és kommunikációképtelenség, pökhendiség, káosz. A repülés biztságával nagyon komoly bajok voltak, nem tudtákteljesíteni követelményeimet. Több mint 150 millió forint értékű gépparkot hoztam ide, mintegy kóstolóként annak, aki komolyan akar foglalkozni a repüléssel. JAKt18-as és JAK-52-es gépekkel vívhatnak légiharcot, ami remek tapasztalatszerzés. Bázisunk Matkópusztán, Kecskemét mellett van. Itt egyhetes tanfolyam ára 995 US dollár, teljes ellátással, utazással, szállással, ajándék egyenruhával együtt. Magyar vendégeink kedvezményes áron, 595 US dollárért 35 percet repülhetnek. Szimulált lézerrendszerrel dolgozunk. Amikor valaki eltalálja a másik gépet, az zuhanni kezd és nyolc másodpercig füstöt bocsájt ki. Magyarországi túlélési gyakorlatainkat, amelyeket különösen management teameknek ajánlunk, a Pilisben folytatjuk, ügyelve arra, hogy messzire elkerüljük a turistautakat. Oktatóink a szolnoki deszant egység és a magyar különb alakulatok soraiból kerülnek ki. 3 és 5 napos gyakorlatokat tartunk, amelyek ára 700 és 1400 US dollár. United : Ki bírja jobban a repülést? A férfiak vagy a nők? O.T.: A nők jobban bírják. Az amerikai, izraeli, holland, belga és brit légierő már vannak női pilóták, jobban bírják a gravitációs terhelést, mint a férfiak és harchelyzetben sem maradnak el tőlük. Az izraeli pilótanők már bizonyítottak. Háborús helyzetben mégsem engedik őket ellenséges terület fölé repülni. Nem a technikai tudással, vagy rátermettséggel van gond, hanem azzal, hogy harci cselekmények esetén a kötelék férfi pilótái nem saját védelmükről gondoskodnak, hanem a kötelék nő pilótáit akarják megvédeni. Ezért nem tudnak feladatukra 100%-ig koncentrálni, veszélybe sodorva magukat és az egész köteléket. Belgiumban egyszer szemtanúja voltam egy nagy amerikai F15-öS leszállásának. Ez a gép hidromechanikus kontrollal, nem könnyített joystickkel működik. Kiszállt a pilóta, levette a sisakját. Egy csaj volt, vékony, mint az ujjam. Férfit még nem láttam ezt a gépet ilyen könynyen vezetni. Nem a kilókon múlik a dolog, nem a nyers fizikai erőn, hanem a koncentráción, az agy és a mozdulatok tökéletes összehangolásán. (Beszélgetésünk végén Orsós Tamás parancsnok ígéretet tett, hogy amint az időjárás engedi, Molnár viki, a wonted újságírónője felszállhat egy harci géppel, hogy megírhassa saját tapasztalatait a légiharc élményéről Tehát folyt kör ) 7027 BELÜLRŐL RSÓS TAMÁS, AZ IFPA MEGÁLMODÓJA