Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 5. szám

INTERJÚ Háromgitárok Iron Maiden -Ray ismét kétrét görnyedt, mintha valaki egy magasszárú Puma cipővel gyo­morszájon rúgta volna és közben annyit motyogott, hogy ezt talán már még­sem, majd hosszú percekig ebben a passzív­ védekező pozícióban maradt. Csendes derültség az értekezleten. Mindössze annyi történt, hogy néhány kol­léga Iron Maiden-címlappal viccelődött. Persze a Wanted ifjabb generációjának sem mond semmit a metál. Sőt. Pedig köszöni szépen, megvan, sőt ha van műfaj, amelyik rendre beleszalad fel- és lefutó trendekbe, de amelyik túlélt eddig mindent és meg tudott újul­ni, az a rock heavy vonala. Vicces vagy nem, az Iron Maiden a maga túlzott heroizmusával, ikergitárjaival, galoppmetáljával, csíkos cicanadrágjával rengeteg előadóra hatott, a hetvenes évek végi heavy metal új hullámnak túlélőjeként messze az egyik legsikeresebb angol zenekarként trappolta végig a nyolcvanas éveket. Tegyük hozzá, a bevált formula után az Iron Maiden zenei újításai rendre nem váltották be a focimezes Steve Harrisék elképzeléseit, hacsak nem a show feltunkolásáról volt szó. A Maiden leg­nagyobb sikereiben osztozó Bruce Dickinson énekes csúnya távozása után a Blaze Bayleyvel elkészített lemezek sikertelenséget ugyan nem hoztak, de akkora sikereket sem, mint amit egykoron a „Vasszűz” m­agáénak tudha­tott, így tavaly elérkezett az idő, hogy Dickinson és a Maiden megbékéljen, és hogy visszatérjen a régi stadiontöltő felállás. Az szinte csak mellékes in­formáció volt, hogy a régi-új frontember mellett egy másik régi arc, Adrian Smith is újra az Iron Maidenben terpeszt. A tavaly év közben lezajlott Ed Hunter turnén már hallható volt a három szólógitáros felállás, hamarosan pedig megjelenik az új nagylemez Brave New World címen. Ez alkalomból kérdeztük a Maiden alapító-gitárosát, Dave Murrayt. - Nem a legnagyobb békében váltatok el annak idején Bruce Dickinsontól. Mára ez már csak a múlté? - Abszolút! A lehető legbarátibb viszony van közöttünk. Nagyon jó han­gulatban teltek el a felvételek. Személyesen nekem az első meglepetést Bruce akkor okozta, amikor a turnén elővettük a régi dalainkat. Mintha mi sem történt volna, nem volt déjá vu érzésünk, de kétségtelenül eszünkbe ju­tottak a régi idők is. Szerintem sosem volt a zenekar és Bruce között igazi konfliktus, ő egyszerűen más utakat járt, most pedig visszatért az Iron Mai­den nagy családjához. Adrian és Bruce mindig is szeretett kísérletezni, 1989-ben Adrian egy időre már elhagyta a zenekart, hogy megalakítsa az ASAP-ot, rá egy évre pedig Bruce első szólóanyaga is megjelent. - Most is beszállt a szövegírásba? - Igen! Steve Harris és az ő együttműködéséből születtek meg a szöve­gek. Tíz új szerzemény szerepel a korongon, mindenki hozta a saját ötleteit, én két dal zenéjét szereztem. - Azért ez a három gitár elsőre kicsit meglepően hangzik. - Nem lesz annyira meglepő, ha meghallgatjátok az albumot. A Brave New World az egyik legegységesebb lemezünk. Egymásra építkező és nagyon változatos gitárszólamokat próbáltunk feljátszani, szerintem sikerült is. - Mikor láttatok hozzá az új album felvételeinek? - A múlt év novemberében kezdtük el a felvételeket, de előtte már az Ed Hunter turné befejezését követően nekiláttunk a dalszerzésnek. Új ritmusok és dallamok születtek meg bennünk a hosszú koncertezés alatt, ez általában is jellemző ránk, egyfolytában tervezgetünk és gondolkodunk a jövőn. - A ’90-es években nagyrészt ugyanabban a stúdióban készültek a lemezeitek, miért határoztatok ezúttal a váltás mellett? - Ez a szokásunk visszanyúlik a ’80-as évekre, amikor három lemez erejéig a Bahamákon dolgoztunk, majd visszatértünk Európába, Németországba és ott készültek a lemezeink, az utolsó három albumunkat viszont a Barn­yard stúdióban vettük fel, majd ismét elérkezettnek láttuk a váltást. Sokat dolgoztunk különböző producerekkel, kü­lönböző környezetben, különféle helyeken. Ezek a váltások mindig csak pozitív elemeket hoztak a zenénkbe és a csa­paton belül uralkodó hangulatba. Az új lemezen ráadásul Kevin Shirley irányította a produceri munkálatokat, most a felvételek és az együttműködés után ki merem jelenteni: a legkifogástalanabb munkát végezte. - Mindez hogyan jelenik meg az új album hangzásában? - Neki köszönhetjük a zenekar millenniumi soundját. Már ismertük a korábbi munkáit is, a Silverchairrel készült lemeze egyszerűen fantasztikus. Sok zenekarral dolgozott, ráadásul a rock műfajának nagyon széles körében. Adrian Smith visszaérkezése is nagy lendületet adott. Kicsit ugyan féltünk attól, hogy a három szólógitár megszólalása milyen összhatást ad, de hamar megnyugodtunk, mert hi­hetetlen kemény és egységes soundot sikerült kreálnunk. Visszatért hozzánk Bruce Dickinson is, a rajongók talán azt hihetik, hogy az új lemez egyfajta visszanyúlás lesz a régi időszakra. Ez, ha csak az ő személyéről van szó, igaz is le­het, de a zene igazi ezredvégi, letisztult heavy-rock.­­ Gondoltatok a stúdiómunkák alatt a dalok élő megszólalására is, arra, hogy a koncerteken mennyire tudjátok visszaadni az album hangzását? - Persze! Számunkra mindig ez az elsődleges, az Iron Maiden ma sem más, mint egy so­kat koncertező zenekar. A koncertshow-k a legfontosabbak az életünkben, a felvételeken pedig mást nem lehet hallani, csak amit feljátszottunk, so­sem szerettünk bonyolult technikai megoldásokba fogni. Ebben talán csak a legutolsó megmozdulásunk lehet kivétel, hiszen az Ed Hunter turné erő­sen összefüggött a vele együtt megjelent PC játék népszerűsítésével. Az új lemezről két dalt egészen biztos, hogy élőben is fogunk játszani. Nem is na­gyon törődtünk azzal, hogy vajon milyen fogadtatása lehet az új daloknak, csak dolgoztunk és éreztük, hogy valami nagyon pozitív van készülőben. - Hogyan vélekedsz arról, hogy gyakran a metál haláláról lehet hallani? - Nem foglalkozom azzal, hogy gyakran a zenei szaklapok tele vannak ilyen kijelentésekkel. Nem törődünk vele, mi akkor is ezt nyomtuk, amikor mindenki thrash metált játszott. 1989-ben, amikor megjelent a Seventh Son of a Seventh Son, mindenki halálra ítélte a zenekart, aztán néhány hét és ez lett az egyik leg­sikeresebb albumunk. - Sokan azt a lemezeteket koncept albumként kezelték. Mi a helyzet az új lemezzel? - Bár nem koncepcionális albumnak terveztük, de egyfajta szorosabb összefüggés mindenképpen van a dalok sorrendje között, az utolsó két le­mezünkhöz képest biztosan. Még nem beszélhetek a külső megjelenésről, de szerintem az is nagyon izgalmasra sikerült. - Hogyan látod a jövőtöket? Milyen terveitek vannak? - Már elkészült az első klipünk a The Wicker Man című dalunkhoz. Ez lett az első single, szerintem nagyon jó választás volt. Nyáron egy nagy tur­néra készülünk, az idei Dynamo fesztivál lesz a csúcspontja. Ja, és nem ússzátok meg ti sem a bulinkat, ha jól tudom a nyár elején. Aztán jön Amerika és Ázsia is, szóval ismét egy monstre turné következik. Tavaly, már jól bejárat­tuk a régi dalokat, a csapat tehát csúcsformában várja az újabb bulikat. Sze­rintem egy nagyon szerencsés év elé nézünk, ami biztos, hogy sokáig együtt tartja az Iron Maident. major mihály minus 25

Next