Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 7. szám

Helló, Édes , A JAZZ + AZ BÚCSUKONCERTJE Kisstadion, 2000. május 19. A május közepi kánikula hirtelen, ahogy jött, egy nap alatt elmúlt, lőtt egy kis eső, egy kis hideg, senki sem örült neki, és én ezen az emlékezetes napon léptem be először az ötvenes évek szocialista építőiparának hazai remekművébe, a szép Kis­stadionba. Ezen az estén a Jazz+Az, a kilencvenes évek kapitalista zeneiparának hazai remekműve zárta ott másfél éves tündöklését. Azt, hogy Geszti Péternek nem mindennapi érzéke van a sóbizniszhez, eddigi pályafutásán kívül az is bizonyítja, hogy a helyszínre érkezvén képtelen voltam szo­ciológiai felmérést készíteni a közönségről: minden életkor képviseltette magát, majd amikor más megközelítésből próbáltam (legalábbis a magam számára) behatá­rolni a jazz+Az táborát (ti. egyéb zenei ízlés alapján), végleg kicsúszott a lábam alól a talaj: a koncert előtt bejátszottak egy Propellerheads-számot, erre tessék: a jelenlé­vők jó része ismerte és ovációval fogadta... Az előzenekar United Hófehér jaguárja kicsit kifarolt a jó magyar levesbetonból emelt stadion színpadán, a produkció lelkes volt és a maga szintjén jó is, de megfoj­totta az a tény, hogy (a rossz idő dacára) még hétágra tűzött a nap, valamint hogy a közönség java még a kólaadag biztosításával volt elfoglalva. Jáksó László és a zé­­pluszos Philip pajkoska bemelegítés-kísérlete után kigyúltak a Unitedtől huncutul megspórolt fények, és a Jól vagyok című első jazz+Az-slágerrel elkezdődött a koncert. Az első blokkban leginkább az, azt hiszem, valamivel sikeresebb első lemez sláge­rei hangzottak föl. Bár néhány (jó és rossz) poén elsült, alapjában véve Geszti visszavett kicsit a majomból, és ez jót tett az előadásnak, a hangulat jó volt, a leányok jól énekeltek, és ugyan zeneileg a produkció kicsit sterilre sikerült (nem sok többletet véltem fölfedezni a stúdiófelvételek hangzása mellett), ez ott, gondolom, senkit nem érdekelt: a közönség szórakozni jött, inkább látni, mint hal­lani, és azt meg is kapták, amit akartak. A dzsesszhangszerek (trombita, szaxofon) és a billentyűs jelenléte mellett a hagyományos zenekari felállás volt, basszus, ütős meg gitár, és mind-mind úgy használva, ahogy kell, és amibe még nem szükséges a muzsikusoknak belehalniuk. Emlékezetes volt a Csepp a tengerben Váczi Eszter előadásában, gondolom, már felesleges róla külön áradoznom, és sajnos szintén emlékezetes volt a Mit tehet a sejt? még a Friderikusz-show-ból ismert különjelmeze, hát aki ezt a jelmezt meg­tervezte, annak, sokan tudják, legalább egyetlen megmagyarázhatatlan és jóváte­hetetlen perce biztosan volt az életében. Volt még egy átöltözésnyi ütősblokk (az ötösöknél Dés András), ami a közönségnek láthatóan nem nagyon tetszett, nekem­­ a körzetemben talán már gyanúsnak tűnő téglának — annál inkább. A blokkra idővel rátelepedett egy kis billentyű, egy kis szaxofon, egy kis trombita, egész él­vezhető kis zajkavalkád kerekedett ki belőle. Voltak ún. csoportkohéziós és PR-effektek, így rajongói levél felolvasása, egy rajongó megtáncoltatása, majd udvarias eltávolítása a színpadról (hihetetlen mázlim volt, hogy hátul ültem), aztán a „Találjuk ki melyik rajzfilm zenéje ez" című rész, ez utób­bi végén pedig szépen fel lett vezetve az utolsó szám. A kb. ötödik utolsó számban a színpadra lépett egy szürke öltönyös, elegáns úr, nagy hajkoronával. Egy pillanatra azt hittem, Esterházy Péter írónk támolyog­ott a Jazz-Az búcsúkoncertjén csill-villogó fúvósával a kezében, de persze Dés László volt, aki meg is kapta megérdemelt tapsát a játékért és főleg zeneszerzői teljesítményéért. Az utolsó számok közt szerepelt még az örökbecsű­­ Can't Techno (nem, ez nem Jazz+Az-szám!), majd legeslegeslegvégül újra a Jól vagyok, azzal a sorral, hogy „a véredényeim mosatlanok nélküled", ezért az ötletért egyébként máig haragszom Gesztire. A Jazz*Aznak folytatása nem lesz, én egész jól megleszek nélküle - a többieknek meg G. P. úgyis kitalál majd egy újabb kétlemezes projektet. Szeretjük vagy nem sze­retjük, kapálózni lehet ellene, de a többség szeretni fogja. G. P. az az ember, aki a magyar zenei színtéren azt csinál, amit akar. A koncert pedig jó volt. Kolon litván fotó: Garai Edit

Next