Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)
2000 / 8. szám
Induló a (hegy)csúcsra •••* Pop Iván Amikor lehallgattam két promócédéjüket, megnyugodva HÁTRADŐLTEM, HOGY LÁM, LÉTEZNEK MÉG KÍSÉRLETEZŐ KEDVŰ, MEGALKUVÁS NÉLKÜLI SZABADCSAPATOK. RÉG HALOTTAM ILYEN KELLEMESEN FREE-BE HAJLÓ, SZIGORÚ ÉS KEGYETLEN, GYILKOSAN JÓ HIBRIDZENÉT, AMIBEN AZ ALTERNATÍV ROCK, A MINIMAL, A PUNK- ÉS AZ ETNO-DZSESSZ MEG A FOLKLÓR ELEMEI IS KEVEREDNEK. A KÉT ÉVE LÉTEZŐ POP IVAN ZENESZERZŐJE, Bujdosó János GITÁROS SEGÍTETT MEGFEJTENI TITKUKAT. Nevüket Bodor Ádám Sinistra körzet című művéből kölcsönözték, abban szerepel a Pop Ivan hegycsúcs, a román-ukrán határon létező, ezer métert sem elérő jelentéktelen magaslat, viszont elég jó a hangzása. De nem áll távol tőlük az író szellemisége sem, ha egyáltalán párhuzamot lehet vonni egy regény és egy zenekar között, amelyben még Vasile Croat trombitál, Vereb Szabolcs (Japán) szaxofonozik, Hevesi Nándor (Ivan Buharov) basszusozik, Horváth Viktor dobol, időnként beszáll még Kovács Ferike trombitás is. Ketten az Adam 30 alternatív formációból, a többiek a 40 Labor összművészeti csoportból jöttek, megőrizve az utóbbi zabolátlan, fésületlen vonalát, sokoldalúságát (képzőművészet, performance, filmkészítés stb.). Eleinte a próbákon és koncerteken folyamatosan csak improvizáltak, aztán jöttek a témák, hogy „...na nézd csak, ezt találtam ki, vagy ezt hallottam valahol valami szalagos, magnón Békéscsabát... Milyen érdekes ez a délszláv dallam, csináljuk meg így, és mindenki hozzátett valamit...” —-n / A hatást a koncereken úgy érik el, hogy zenéjük nagyon erős, erőszakos meg hangos tud lenn , néhol agresszív, feszített, ziktatt.Ígykavaró/mindenféle ilyen jelző passzol rá, de igazából a srsélyben mindig mozog valami, egy sokszor romantikus dallam, amivel azonosulni lehet, s végül a hallgatónak olyan benyomása támad, hogy valami nagyon szép dolgot hallott. Nekem sokszor Robert Fripp, John Zor meg Übü papa is beugrott, de Bujdosó a Kletka Red, Leonyid Szojbelman, Marc Ribot nevét is emlegette. Tavalyi anyaguk kétarcú, mert a hagyományos hangszerekkel felvett rész mellett az elektronika is belépett néhány számba (remixek). A bugyborékolás, a horrorfilmzene... A koncerteken folyamatos élményzuhataggal hatnak: vetítéssel, bűvésszel, különleges látványvilággal, meg hogy viccesre próbálják venni... Friss anyaguk zúzósabb, élőbb a hangzása, kár, hogy a plusz húszpercnyi kész anyagra ráültek a stúdióban - a zenekar nem tudta még kifizetni. Sajnos kiadó sem jelentkezett lemezszerződéssel, ahogy menedzser is kerestetik, pedig elég sok helyen játszottak már, kezdve egészen belterjes roma buliktól, a kultúrpalotán át, a legbüdösebb kocsmáig. Mindenhol elég heves reakciókat váltott ki programjuk a közönségből, általában elég kevés a negatív vélemény. Nemrégiben egy jó hangulatú kortárs művészeti fesztiválon játszottak a Török Pál utcában felállított színpadon, most indultak egy hatalmasos horvát, szlovén, olasz turnéra, aztán jöhet a Sziget, a bűvésszel, aki a zenére golyókat vesz ki a szájából, lesz vetítés (lehet hogy két géppel is), meg minden .. A lényeg, hogy valamilyen kapcsolat kialakuljon a közönséggel, attól pörög, forog, változik az egész, sok az improvizáció, ettől jó a koncert. Mint a Török Pál utcában, vagy Pécsett, a Dante Kávéházban, ahol a közönség annyira beőrült, hogy botrány lett a dologból. Nem is tudom, hány poharat és egyebet törtek össze, de dögös buli volt, annyi biztos. Kovits Attila fotó: Elek Judit pop Ivan ~| Wanted színpad @ 08.03 - 18:00 10