Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)
2000 / 4. szám
A REPÜLŐRAJT ÉGI LOVASOK VOLNA KEDVED EGY SZU-27-ES VADÁSZGÉPPEL, AMIT A VILÁG LEGJOBB REPÜLÉSI KARAKTeRISZTIKÁKKALlptáfeííde|ü.^|dí^Pííjátfífc GÉPÉNEK TARTANAK, FELSZÁLLNI ÉS A HANGSEBESSÉG TÖBBSZÖRÖSÉVEL REPÜLNI TÖBBEZER MÉTER MAGASSÁGBAN UKRAJNA FELETT? VAGY UGYANEZT MEGTENNI, ESETLEG LÉGICSATÁT VÍVNI JAK-52-GS GÉPPEL MAGYARORSZÁG LÉGTERÉBEN? Volna kedved függőlegesen a levegőbe emelkedni, háton repülni, hurkokat leírni a vakítóan kék égbolton, átvenni a gép kormányzását, hogy aztán hosszú évekig büszkén mutogathasd rokonaidnak, barátaidnak, üzletfeleidnek a repülés során készített videofelvételt? Volna kedved egyedül vagy egy kis, mindenre elszánt csoport tagjaként többnapos túlélési gyakorlatot folytatni járhatatlan erdőkben? Nos, minderre ma már van lehetőség, csak fel kell keresned az IFPA (International Fighter Pilots Academy) helyi irodáját, hogy feliratkozz az általad kiválasztott kurzusra. Orsós Tamással, a szlovák légierő tiszteletbeli alezredesével, az IFPA alapítójával és parancsnokával két ukrajnai útja között, Budapesten beszélgettek a WANTED tudósítói. Wanted : Szokatlan, érdekes vállalkozás az öné. Hogyan kezdődött? Orsós Tamás: Ausztráliában születtem. Apám magyar, anyám ausztrál volt. Sokat utaztam, imádom Európát. Ingatlankereskedéssel, marketinggel foglalkoztam, többek között Izraelben és Amerikában. Végül egy könnyűbeton gyártásával foglalkozó cég tulajdonosa lettem. Egész életemben foglalkoztatott a repülés, s minden álmom az volt, hogy egy napon valamilyen repüléssel kapcsolatos foglalkozást űzhessek. Az ausztrál légierő tartalékos pilótája vagyok. A Szovjetunió bukása után, a Kelet-Európát végigsöprő rendszerváltozás idején láttam meg a nagy lehetőséget. A Varsói Szerződés felbomlott, nem volt többé ellenség. Az egykori szocialista országok hatalmas, korszerű harci gépparkkal rendelkeztek, tapasztalt pilótákkal, katonai infrastruktúrával, de a gépek pénz és harci feladatok - híján álltak, a pilóták még az előírt repülőóraszámot sem tudták teljesíteni. Észrevettem azt is, hogy civilek is szeretnék ezeket a gépeket kipróbálni, megtapasztalni a szuperszonikus repülés és a légiharc élményét. Először a szlovák légierőt kerestem meg. Egy MIG-et akartam tőlük vásárolni. Aztán kiderült, hogy körülményes lenne a gépet átszállítani Ausztráliába, nehézkes lenne ott a szervizelése, üzemeltetése. Ekkor jött a Nemzetközi Vadászpilóta Akadémia megalakításának gondolata, azzal, hogy a gépeket és a szakképzett pilótákat majd a szlovák légierőtől kérjem. Beiratkoztam a szlovák légierő pilótaakadémiájára. 1993-94-ben végeztem ott tanulmányaimat. Vadászpilóta lettem, majd MIG-29-es gépeken vadászpilóta-oktató. 55 repülőgéptípussal repültem eddig. 2500 repülőóra, csaknem 5000 leszállás van mögöttem. Megszereztem a világ legkorszerűbb harci gépeinek egyikére, a SZU-27-esre szóló oktatói jogosítványt is. Megkaptam a szlovák légierő tiszteletbeli alezredese rangját. Eladtam ausztráliai vállakozásaimat és a befolyt pénzből megalakítottam cégemet, a civileket a harci gépeken való repülés élményével megismertető Nemzetközi Vadászpilóta Akadémiát. Ezen a szakterületen első voltam a világon, nem volt konkurenciám. 1994 végén Szlovákiában megváltozott a politikai helyzet, egyre nehezebb lett az ügyintézés, leépítések kezdődtek, nem maradt perspektíva. Úgy döntöttem, hogy átteszem cégem működését Ukrajnába, mert ott nagyobb a légierő, több gépük van és nyitottabbak az együttműködésre. Természetesen ahhoz, hogy vállalkozásom sikeres lehessen, kellett katonai háttér, kapcsolatok, nagyon jól kidolgozott üzleti és marketingpolitika, és egy jó nagy adag szerencse is. Az Egyesült Államokban bejegyzett IFPA adminisztrációs bázisa ma már Budapesten van. Erre a realitások kényszerítettek. Ukrajnában, tíz évvel a Varsói Szerződés megszűnése után sem tudnak faxot fogadni, nem lehet velük még egy tiszta telefonbeszélgetést sem lefolytatni. 150 év sem lesz nekik elég ahhoz, hogy elérjék a nyugati országok technikai színvonalát, inkább visszafejlődnek, technikai értelemben és társadalmilag, gazdaságilag. Minden egyéb áll, vagy esik szét ott, viszont katonai technikában továbbra is az élen vannak. Most jöttem meg egy ukrajnai megbeszélésről Sztrelnyikov tábornokkal, a vinyicai pa- iFPst a hálón http //uuwifpa-fl. com 46 Április