Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)
2000 / 5. szám
wanted: Mondjuk a rock and roll egy világzene. mt: Igen, mert abban mindenkinek a kínjakeserve benne van. Arra jöttem rá, addig fogom ezt a tevékenységet csinálni, amíg vissza nem kanyarodom a rock and rollhoz. Szerencsém van, a faterom normális zenéket is hallgatott, Led Zeppelinre doboltam főzőkanalakkal a lakásban és ez volt a minden. Nem tudtam még, hogy egy hangszer hogy néz ki, mert akkoriban a televízióban ilyet nem nagyon láttál, pláne nem a Led Zeppelint, de millió hatás ért. Épp a múltkoriban elemeztük Szapival, hogy hogy volt ő punkzenész, meg hogy hallgattuk a magyar bandákat... Hetedikes voltam, amikor a „rossz fiúk” az osztályban a Piramist szerették és az nekem olyan durva, koszos zenének tűnt, sokkal jobban tetszett az LGT, meg a Fonográf, mert ott hallottam, hogy harmóniák meg vokálok vannak. Közben az a röhej, hogy a Piramis egy zeppelines dolog volt... Én különben a dzsesszeseknek mindig túl rockos voltam, a rockereknek meg túl dzsesszes, nem értették, mi ez a sok hang. A dzsesszes meg nem érti, hogy miért kell torzítóval játszani, úgy, hogy 25 éve kint ezt már megcsinálták, még Metheny is! Én alkotói és előadói vénával is meg vagyok áldva rendesen, a dolog rossz értelmében, ezért nehezen tudom elképzelni, hogy ez nem evidencia. Mert tudom mutatni, hogy ha ezt most kikapcsolom, akkor is ugyanazt játszom, csak erre mondjuk 5 órai teázni szoktak, erre meg összetörik a művelődési házat. Bizonyos szempontból gazdag ember vagyok és ezért nevetgélek ezen. Mert aki tizenhat számot írt életében, és azt rakosgatja, amíg nyugdíjba nem küldi a Sors, annak nehéz elképzelni, hogy ez hogy megy... DISZKOGRÁFIA: FAX MESTI HÍRLAP / ÉDES A MÉZ (KISLEMEZ) 1987 faxni -Tizedik történet 1989 POSZTUMUSZ JAZZ ROCK FUSION - FÖLDKÖZI TENGELY 1990 MOHAI TAMÁS - SZÁZADVÉGI ROCK AND ROLL 1992 MOHAI VÖRÖS TRIÓ - IT’S ORDINARY SPEACH 1992 TITUSZ ÉS AZ OROSZLÁN - NINCS ROSSZ TÁNC 1993 MOHAI TAMÁS - LÉHA ÉLET 1993 SIKI - MARADJ MÉG 1994 FAXNI - VOROSSZÉJ 1995 MUCK-SHOW-ACID DROPS 1995 TÖRÖK ÁDÁM - UNPLUGGED 1995 TÖRÖK ÁDÁM - ÜRES A HÁZ 1996 MUCK-SHOW - A KÁVÉD AZ POCSÉK, DE... 1997 G-PONT (tátrai-mohai-alapi-csillag) 1997 török ádám - 50/30 Live 1998 HÁBORÚ - DR. CSÓNAKOS 1998 ALMÁSI ENIKŐ - TEHÉN 1999 BOOM BOOM (TÁTRAI-MOHAI-SZAPPANOS-WINCHESTER-BORLAI) 1999 KFT - ÉLJEN A SZERELEM 2000 wanted: Hogy kerültél a KFT-be? mt: Végül is a ’92-es újrakezdő témakör kifutotta magát ’99-re, amit akartam, azt ebből a világból is láttam. Nagyon jó volt, egy percét sem törölném ki az emlékezetemből, kivéve persze, ami önmagától kitörlődött.:) Ami egyébként a ’90- es években történt velem, annak a gyökerei mind a múltban vannak, például a Török Ádámmal való kapcsolatom, és a ’85-ös lágymányosi buli, ahová az ő meghívására kerültünk. A KFT-vel ’84-85 körül ismertük meg egymást, Laár Andris zsűrizett minket, amikor fiatal Faxni voltunk, játszottunk a klubjukban, aztán ’85 szeptemberében a Hazel O’Connor-KFT BS-koncerten mi voltunk az előzenekar, négy fúvóssal, Makovics Dénes szaxofonozott... Marha érdekes, hogy volt az East-dolog ’87- ben, meg a Török Ádám-és a ’90-es években, aztán most a KFT - a Faxnit mindig ezekhez hasonlították, úgyhogy én boldog ember vagyok, mert felnőtt emberként mind a háromban játszhattam. A KFT-nél ’96-ban volt a nagy comeback, ami nagyon jól sikerült és ’97-ben a másik, ami nem annyira. Akkor már a válság jelei mutatkoztak, ment a huzavona, hogy ki is vezeti a labdát. De ezek a dolgok kísértetiesen emlékeztetnek - lőjük ki, az egy jó távoli történet - a Beatlesre, amikor a Paul McCartney kezdte uralni a lemezeket, ő tárgyalt, szóval megborult az egyensúly. Érdekes egyébként, „Férfibarátságok kiégése után műtétet vállalok” címmel akár hirdetést is feladhatnék. A Voga-Turnovszky duóval éltem át ezt először, akik szintén egy kétfejű sárkány voltak. Én távolról szemléltem őket, aztán egy idő után egyre többet játszottunk együtt, lemezeiken közreműködtem és akkor egyszer csak szétesett ez a gyerekkortól tartó dolog. Aztán ugyanez volt Ádám és Závodi Janó között, egyszer csak megállt a dolog, nem tudtak már együtt játszani, és a KFT-nél is, hiszen Náti és Dráni együtt voltak a Küllőrosttól, ’74-től ’91-ig aktívan, aztán még nosztalgiaszerűen ’96-ban is. Amikor ’97-ben a Háború zenekar megalakult, már felmerült, hogy megkeresnek, csak megvárták ezt a csatát. Úgy tudom, nem én voltam az egyetlen jelölt, de tény, hogy felmerült a nevem, és azt is tudom, hogy már ’86-ban is. Már akkor is volt ez az egyeztetős probléma, hogy ki miért játszik itt-ottamott, a Kamara Rock Trió volt az ürügy és VictorMatyi engem ajánlott... de az még korai lett volna. ’97-ben aztán elhangzott Náti részéről, hogy új anyagban már semmiképp nem akar részt venni. Én kívülállóként úgy érzem, kiégett a dolog. Mint amikor már rég elköltöztél ALB-be, de még próbáljuk meg hatodszorra is együtt. Nem működik. Mint ■"•"Alahogy a Lennon és a McCartney sem írtak soha többet együtt. A lényeg ez: "mígnem izgatjuk egymást, nem akarunk együtt, és ha látom, hogy Te most csinálsz valamit, ellenszenvvel figyelem. Ez mondjuk benne van, ez a zenészvér. wanted: Közben Bornainak nem túlzottan sikeres szólólemezei is születtek. mt: Bocs, hogy mindig ide kanyarodok vissza, de tényleg azért jó a Beatlesről beszélni, mert ott minden megvolt, mindent tudsz... Biblia, Biblia... Mondják róluk, hogy külön-külön már soha nem tudták azt a színvonalat hozni. Hát jó, hogy nem! Hogy tudták volna, mikor már a végén sem tudták bizonyos szempontból. Azt azért ne felejtsük el, hogy amikor abbahagyták az élő játékot, gyakorlatilag elvesztették a kontaktust a közönséggel, és ez bizonyos szempontból ebben a sztoriban is érvényes, mert egyszer még vissza lehet jönni, de ha nem csinálsz új anyagot, akkor kampó. És itt ez nem történt meg. Bornai azt mondta egyébként legutóbb, hogy szólólemezeket azért készített, mert nem volt zenekar. Aztán, amikor a Pesti Műsorban olvasta, hogy Szapi a Tátrai Bandbe került, felmerült a kérdés: miért ne játszhatnék én a KFT-ben? Hogy a fél egykor feltett kérdésre válaszoljak így háromnegyed négykor. wanted: Szóval felhívtak. mt: Igen, tavaly februárban. Kaptam egy kazettát a régi nótákkal, amiknek persze a nagy részét ismertem, mert szívesen hallgattam, ’84-ben mondjuk rendes házibuli program volt a XX. századi híradót (Nagy Feró-s Bikini lemez - a szerk.), meg a Bál az Operábant hallgatni. Akkor volt vége a Police-nak és Sting nagyon elöl volt az új zenekarával, nem nyolc év gondolkodás, hanem egyből bele és végül is csinált két karriert, ami külön-külön is él, és mind a kettő világméretű. Zseniális, ő az egyik nagy kedvencem és nagy tanárom, ha ezt lehet így mondani. Ott borzalmas rend van, és persze ez is a káoszból jön, a Police hozzáállásából, meg ami ott folyt. Szóval, sok mindent ismertem a kazettáról és elkezdtem tanulgatni, nekem ugye ez megvan, a hangfekvés, meg kórusos gitár, fanyarkodás, de azért a Foxni megszűnésével ez szünetelt bennem, és ha azt is mondom, a Háború nekem a ’90-es évek Faxnija volt, a kettőt nehéz egymás mellé rakni: olyan, mintha egy overdrive-ot rápakolsz az egész zenekarra. És most ebből az életérzésből kell visszatérnem. Érdekes időutazás, de kíváncsi típus vagyok, belevágtam. Bizonyos nóták egyből megszólaltak, mások meg nem, a nagyon saáros dolgok például, de aztán rájöttem, hogy nem is kell. Volt egy elképzelés, hogy majd fellépünk rengeteget és akkor játsszuk ezeket a régi számokat, hát én tűzzel-vassal tiltakoztam ellene, ha ezt csináljuk, akkor új anyag, lemez... Ez egy új zenekar. Ul INTIRJll I I c * 22 I mflJU5