Wanted, 2000 (6. évfolyam, 1-12. szám)

2000 / 5. szám

wanted: Mondjuk a rock and roll egy világzene. mt: Igen, mert abban mindenkinek a kínja­­keserve benne van. Arra jöttem rá, addig fogom ezt a tevékenységet csinálni, amíg vissza nem ka­nyarodom a rock and rollhoz. Szerencsém van, a faterom normális zenéket is hallgatott, Led Zep­pelinre doboltam főzőkanalakkal a lakásban és ez volt a minden. Nem tudtam még, hogy egy hangszer hogy néz ki, mert akkoriban a televízió­ban ilyet nem nagyon láttál, pláne nem a Led Zep­pelint, de millió hatás ért. Épp a múltkoriban elemeztük Szapival, hogy hogy volt ő punkze­­nész, meg hogy hallgattuk a magyar bandákat... Hetedikes voltam, amikor a „rossz fiúk” az osz­tályban a Piramist szerették és az nekem olyan durva, koszos zenének tűnt, sokkal jobban tet­szett az LGT, meg a Fonográf, mert ott hallottam, hogy harmóniák meg vokálok vannak. Közben az a röhej, hogy a Piramis egy zeppelines dolog volt... Én különben a dzsesszeseknek mindig túl rockos voltam, a rockereknek meg túl dzsesszes, nem értették, mi ez a sok hang. A dzsesszes meg nem érti, hogy miért kell torzítóval játszani, úgy, hogy 25 éve kint ezt már megcsinálták, még Me­­theny is! Én alkotói és előadói vénával is meg va­gyok áldva rendesen, a dolog rossz értelmében, ezért nehezen tudom elképzelni, hogy ez nem ev­idencia. Mert tudom mutatni, hogy ha ezt most ki­kapcsolom, akkor is ugyanazt játszom, csak erre mondjuk 5 órai teázni szoktak, erre meg összetörik a művelődési házat. Bizonyos szempontból gazdag ember vagyok és ezért nevetgélek ezen. Mert aki ti­zenhat számot írt életében, és azt rakosgatja, amíg nyugdíjba nem küldi a Sors, annak nehéz elképzel­ni, hogy ez hogy megy... DISZKOGRÁFIA: FAX M­­­­ESTI HÍRLAP / ÉDES A MÉZ (KISLEMEZ) 1987 faxni -Tizedik történet 1989 POSZTUMUSZ JAZZ ROCK FUSION - FÖLDKÖZI TENGELY 1990 MOHAI TAMÁS - SZÁZADVÉGI ROCK AND ROLL 1992 MOHAI VÖRÖS TRIÓ - IT’S ORDINARY SPEACH 1992 TITUSZ ÉS AZ OROSZLÁN - NINCS ROSSZ TÁNC 1993 MOHAI TAMÁS - LÉHA ÉLET 1993 SIKI - MARADJ MÉG 1994 FAXNI - VOROSSZÉJ 1995 MUCK-SHOW-ACID DROPS 1995 TÖRÖK ÁDÁM - UNPLUGGED 1995 TÖRÖK ÁDÁM - ÜRES A HÁZ 1996 MUCK-SHOW - A KÁVÉD AZ POCSÉK, DE... 1997 G-PONT (tátrai-mohai-alapi-csillag) 1997 török ádám - 50/30 Live 1998 HÁBORÚ - DR. CSÓNAKOS 1998 ALMÁSI ENIKŐ - TEHÉN 1999 BOOM BOOM (TÁTRAI-MOHAI-SZAPPANOS-WINCHESTER-BORLAI) 1999 KFT - ÉLJEN A SZERELEM 2000 wanted: Hogy kerültél a KFT-be? mt: Végül is a ’92-es újrakezdő témakör kifu­totta magát ’99-re, amit akartam, azt ebből a vi­lágból is láttam. Nagyon jó volt, egy percét sem törölném ki az emlékezetemből, kivéve persze, ami önmagától kitörlődött.:) Ami egyébként a ’90- es években történt velem, annak a gyökerei mind a múltban vannak, például a Török Ádámmal való kapcsolatom, és a ’85-ös lágymányosi buli, ahová az ő meghívására kerültünk. A KFT-vel ’84-85 kö­rül ismertük meg egymást, Laár Andris zsűrizett minket, amikor fiatal Faxni voltunk, játszottunk a klubjukban, aztán ’85 szeptemberében a Hazel O’Connor-KFT BS-koncerten mi voltunk az előze­­nekar, négy fúvóssal, Makovics Dénes szaxofono­zott... Marha érdekes, hogy volt az East-dolog ’87- ben, meg a Török Ádám-és a ’90-es években, az­tán most a KFT - a Faxnit mindig ezekhez hasonlí­tották, úgyhogy én boldog ember vagyok, mert felnőtt emberként mind a háromban játszhattam. A KFT-nél ’96-ban volt a nagy comeback, ami na­gyon jól sikerült és ’97-ben a másik, ami nem annyira. Akkor már a válság jelei mutatkoztak, ment a huzavona, hogy ki is vezeti a labdát. De ezek a dolgok kísértetiesen emlékeztetnek - lőjük ki, az egy jó távoli történet - a Beatlesre, amikor a Paul McCartney kezdte uralni a lemezeket, ő tár­gyalt, szóval megborult az egyensúly. Érdekes egyébként, „Férfibarátságok kiégése után műtétet vállalok” címmel akár hirdetést is feladhatnék. A Voga-Turnovszky duóval éltem át ezt először, akik szintén egy kétfejű sárkány voltak. Én távolról szemléltem őket, aztán egy idő után egyre többet játszottunk együtt, lemezeiken közreműködtem és akkor egyszer csak szétesett ez a gyerekkortól tar­tó dolog. Aztán ugyanez volt Ádám és Závodi Janó között, egyszer csak megállt a dolog, nem tudtak már együtt játszani, és a KFT-nél is, hiszen Náti és Dráni együtt voltak a Küllőrosttól, ’74-től ’91-ig ak­tívan, aztán még nosztalgiaszerűen ’96-ban is. Ami­kor ’97-ben a Háború zenekar megalakult, már fel­merült, hogy megkeresnek, csak megvárták ezt a csatát. Úgy tudom, nem én voltam az egyetlen je­lölt, de tény, hogy felmerült a nevem, és azt is tu­dom, hogy már ’86-ban is. Már akkor is volt ez az egyeztetős probléma, hogy ki miért játszik itt-ott­­amott, a Kamara Rock Trió volt az ürügy és Victor­­Matyi engem ajánlott... de az még korai lett volna. ’97-ben aztán elhangzott Náti részéről, hogy új anyagban már semmiképp nem akar részt venni. Én kívülállóként úgy érzem, kiégett a dolog. Mint amikor már rég elköltöztél AL­B-be, de még próbáljuk meg hatodszorra is együtt. Nem működik. Mint ■"•"Alahogy a Lennon és a McCartney sem írtak soha többet együtt. A lényeg ez: "­mígnem izgatjuk egymást, nem akarunk együtt, és ha látom, hogy Te most csi­­nálsz valamit, ellenszenvvel figyelem. Ez mondjuk benne van, ez a zenészvér. wanted: Közben Bornainak nem túlzottan sikeres szólólemezei is születtek. mt: Bocs, hogy mindig ide kanyarodok vissza, de tényleg azért jó a Beatlesről beszélni, mert ott min­den megvolt, mindent tudsz... Biblia, Biblia... Mondják róluk, hogy külön-külön már soha nem tudták azt a színvonalat hozni. Hát jó, hogy nem! Hogy tudták volna, mikor már a végén sem tudták bizonyos szempontból. Azt azért ne felejtsük el, hogy amikor abbahagyták az élő játékot, gyakorla­tilag elvesztették a kontaktust a közönséggel, és ez bizonyos szempontból ebben a sztoriban is ér­vényes, mert egyszer még vissza lehet jönni, de ha nem csinálsz új anyagot, akkor kampó. És itt ez nem történt meg. Bornai azt mondta egyébként le­gutóbb, hogy szólólemezeket azért készített, mert nem volt zenekar. Aztán, amikor a Pesti Műsorban olvasta, hogy Szapi a Tátrai Bandbe került, felme­rült a kérdés: miért ne játszhatnék én a KFT-ben? Hogy a fél egykor feltett kérdésre válaszoljak így háromnegyed négykor. wanted: Szóval felhívtak. mt: Igen, tavaly februárban. Kaptam egy kazettát a régi nótákkal, amiknek persze a nagy részét ismer­tem, mert szívesen hallgattam, ’84-ben mondjuk rendes házibuli program volt a XX. századi híradót (Nagy Feró-s Bikini lemez - a szerk.), meg a Bál az Operábant hallgatni. Akkor volt vége a Police-nak és Sting nagyon elöl volt az új zenekarával, nem nyolc év gondolkodás, hanem egyből bele és végül is csinált két karriert, ami külön-külön is él, és mind a kettő világméretű. Zseniális, ő az egyik nagy kedvencem és nagy tanárom, ha ezt lehet így mondani. Ott borzalmas rend van, és persze ez is a káoszból jön, a Police hozzáállásá­ból, meg ami ott folyt. Szóval, sok mindent ismer­tem a kazettáról és elkezdtem tanulgatni, nekem ugye ez megvan, a hangfekvés, meg kórusos gitár, fanyarkodás, de azért a Foxni megszűnésével ez szünetelt bennem, és ha azt is mondom, a Háború nekem a ’90-es évek Faxnija volt, a kettőt nehéz egymás mellé rakni: olyan, mintha egy overdrive-ot rápakolsz az egész zenekarra. És most ebből az életérzésből kell visszatérnem. Érdekes időutazás, de kíváncsi típus vagyok, belevágtam. Bizonyos nóták egyből megszólaltak, mások meg nem, a na­gyon saáros dolgok például, de aztán rájöttem, hogy nem is kell. Volt egy elképzelés, hogy majd fellépünk rengeteget és akkor játsszuk ezeket a régi számokat, hát én tűzzel-vassal tiltakoztam ellene, ha ezt csináljuk, akkor új anyag, lemez... Ez egy új zenekar. Ul INTIRJll I I c * 22 I mflJU5

Next