Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 5. szám

8­0/ANTED mÁJUS : 61 PROTO Nyolc év után, az idei év tavaszán új albummal jelentkezett az elmúlt két évtized egyik legfonto­sabb, legszeretetreméltóbb és legsajátosabb vilá­got kreáló énekesnője, Sade. A Lovers Rock című új Sade-albumról ugyan már két hónappal ezelőtti számunkban kritikailag megemlékeztünk, ám azt gondoltuk, hogy balgaság lenne nem hosszabban szólni az imádnivaló énekesnőről. Nagyon bírom Sadét. Mi több, az is biztos, hogy Sadét mindenki szereti, de legalábbis senki sem utálja (komolyan mondom: én még senkitől sem hallottam, hogy kifejezetten irtózna attól az egészen sajátos, már-már védjegyszerű muzsikától, amely Sadét immár tizenhét éve jellemzi). Sade (és zenéje) egészen fura jelenség: egyszerre hűvös és távolságtartó és elegáns, precíz és profi, ugyanakkor melengető, puha, kedves és szexis. Sade egész mű­vészi karrierje is teljesen önazonos: nem csak a ze­néje elegáns, cizellált és introvertált, hanem ő maga is. A lemezein kívül szinte nincs is, csak sátoros ün­nepeken ad interjúkat, magánéletét féltve őrzi, két sorlemez között - akár hosszú évekre is - eltűnik, mint a kámfor, nincsenek sem zaftos, sem egyszerű sztorik. „A mítosz az, hogy félénk vagyok és zárkó­zott. Hát nem, nem vagyok félénk és zárkózott, csak szívesebben töltöm az időmet a szeretteimmel, mint újságírókkal”. Oké. Ráadásul, ha Sade neve bármi­lyen társaságban felmerül, azonnal sorjáznak a Sade zenéjéhez kötődő személyes és intim sztorik - elő­kerülnek a lehúzott redőnyök, a magnóban szolidan zümmögő Sade-kazetták és az összegyűrt ágyne­műk emlékképei. Hálás téma, na. Sade, azaz Helen Folsade Adu 1959. január 16-án született a nigériai fővároshoz, Lagoshoz kö­zel található Ibadanban egy nigériai tanár és egy angol nővér gyermekeként, ám négy éves korában, amikor szülei elváltak, Angliába került és az essexi Colchesterben - ahonnan egyébként a Blur zenekar több tagja is származik -, majd Londonban nőtt fel. Gyermekkorában főként soulelőadók, Curtis May­­­ field, Donny Hathaway, Marvin Gaye, Ray Charles, Nina Simone, AI Green és Aretha Franklin zenéjéért rajongott. Ifjú hölgyként aztán, miközben bele-be­­lekóstolt a zenélésbe, divattervezést tanult a lon­doni St Martin School Of Art nevű intézményben és modellként is vállalt munkát. Hamarosan - ha­nyagolva a divatszakmát - csatlakozott egy Arriva nevű latin-funk zenekarhoz, melyből később mega­lakult a nyolctagú Pride együttes, mely a ’80-as évek elejének dzsessz-popos londoni színterén pörgött, viszonylag szerény sikerrel. A kiadók csu­pán a zenekar énekesnőjében, Sadéban láttak fan­táziát, így aztán a különféle kiadók szerződésaján­latai is csak neki szóltak, ám a már akkor is öntu­datos énekesnő ragaszkodott ahhoz, hogy a lehet­séges szerződés egy zenekar számára szóljon. Így lett aztán, hogy, miközben Sade a Pride magjából saját zenekart kerekített, - melyben az énekesnőt Stuart Matthewman gitáros-szaxofonos, Andrew Hale zongorista és Paul Spencer Denman basszus­ gitáros kísérték - az Epic kiadóval 1984-ben kötött szerződésben afféle átmeneti megoldás született: a Sade név egyszerre jelenti Sadét, mint szólistát és Sadét kísérőzenekarával együtt. A zenekar első kislemeze, a Your Love Is King bekerült a Top 10-be, Sade pillanatok alatt sztárrá vált, a bemutatkozó Sade-album, a Diamond Life pedig igazi hordozóra­kéta lett az énekesnő emelkedő karrierjében. A Dia­mond Life nem karriernyitó korai zsenge, hanem egy olyan debütalbum, amelyen már szinte tökéletes egységben hallható az a sajátos, dzsesszes, soulos, funkos, latinos, alapjában pedig súlyosan megraga­dó zenei keverés, amely aztán Sade védjegyévé vá­lik. A lemez, melyen olyan további sikerdalok hall­hatóak, mint a zseniális Smooth Operator vagy a Hang On To Your Love, kilencvennyolc (!) hétig ta-

Next