Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 7. szám

— Hogy nem a lemezkészítés, az biztos. Amikor ki­jött az első lemez, én úgy mentem neki, hogy talán majd szeretni fogják az emberek, szép fokozatosan kezdett el dolgozni az egész, úgy szilveszter tájékán épp csak ballagott a lemezeladás, és akkor lendült meg hirtelen. Onnantól nem volt időm foglalkozni az új lemezzel, rengeteg koncert, fellépés volt, az egész év szépen végigdarálódott. Ehhez jön még az a ma­kacsság, hogy én a mai napig gyulafirátóti vagyok, és lentről járok fel, nem fér bele annyi minden egy nap, meg én írom a zenét, a szöveget... Mindent én akarok felügyelni, az a típusú ember vagyok, aki azt hiszi, hogy csak akkor működik valami, ha ő csinálja. Végül most januárban kezdtem el valójában foglalkozni az új lemezzel. Összekapkodni nem akartam, úgy gondolom, akkor jöjjön ki valaki új lemezzel, ha ő is szükségét ér­zi, bár a végén már akárhová mentem, az emberek mindig kérdezték, mikor lesz már... — Miben más ez a lemez, mint az előző volt? — Annyiban biztos, hogy Balázzsal (Deseő Balázs zenemester, a szerk.) most már szinte csak a hangszere­lést csináltuk együtt, mert a zenéket én vittem. Nekem jobban tetszik ez az anyag, de ez érdekes dolog, mert a közönség meg én nem biztos, hogy egyek vagyunk íz­lésben. Ez kicsit bátorság kérdése is, én most ezt csinál­tam, ehhez volt kedvem, aztán lehet, hogy nem is érez­ni akkora változást. Akiknek eddig mutattam, azok azt mondták, előnyére változott, de ez persze relatív, mert én mutattam nekik, úgy meg csak nem szólják le... Az biztos, hogy megváltozott a világ körülöttem, és már máshogy fogom fel a dolgokat, mást látok. — Azzal, hogy bekerültél a pop-körhintába? — Igen, de ez nem kifejezetten pop-körhinta, ne­vezzük csak körhintának, mert akkora, hogy nem csak a pop tartozik bele, hanem a rock is - csak mondjuk az nem a körhinta látványos részén himbálózik, hanem egy rosszabb helyen —, itt találkoztam olyan dolgokkal, amikkel korábban, amikor nem voltam előadó, úgy ér­tem, mainstream előadó, nem szembesültem soha. Fu­ra, mert a témaválasztásnál annyiban volt nehezebb, hogy az előző lemeznél volt előtte kilenc évem, amikor szétbuliztam magam, és szétnéztem a világban, hogy mi, hogy zajlik, most nem annyira, most bent vagyok, mikor megyek fellépni, mindig autóban ülök... Viszont cserébe olyan dolgokat láthatok, amiket más nem, úgy­hogy próbáltam ezzel pótolni a korábbiakat. - Van azért visszatérő témád: a magyar hiphop... - Igen, mert ez változik, meg változik az én hely­zetem is benne, úgy érzem, a hovatartozásomat mások eldöntik helyettem, és ez így nagyon nem jó. Az általá­nos helyzet egyébként sokkal jobb, mint pár évvel ez­előtt volt. Sok rapper zenekar van, hogy milyenek, azt a közönség döntse el, mindenesetre fogynak a lemeze­ik, nézik a klipjeiket. Meg van egy underground is, amelyik még mindig elégedetlen, és még mindig nem akar lemezt, bár van közülük, aki annyira nem akart le­mezt, hogy már van neki, és már a klipje is megy a tévé­ben, de még mindig nem akar lemezt... De ilyen az un­derground, csak én nem értem az embereket, mert azért onnan is érnek engem vádak, hogy cserbenhagytam a nagy ÜGY-et, pedig, ha kicsit átlátnák, akkor én sok­kal többet tettem az ügyért, mint ők. Mert azzal, hogy valaki közülük eljut egy kicsit szélesebb kör elé, akkor le­het, hogy ott azt mondják: „Nézd meg, ez a gyerek mit csinált, hallgassuk meg, hátha van még közöttük egy­­kettő!" Én továbbvittem azt, amit a Kannibálok csinál­tak, csak épp egy másik lépcsőfok voltam, és majd utá­nam is biztos lesz egy olyan „lépcsőfok”, aki majd még közelebb fog állni az undergroundhoz - bár nem tudom, ez mennyire lehet, szerintem az én dolgaim már abszo­lút a határon vannak, egy ilyen világbajnok egyensú­lyozás a vonalon. Visszatérve a Hiszem, ha látom című számhoz, mindenképpen szerettem volna ezt a nagy un­derground dolgot meg a magyar hiphop témát úgy fel­keverni, hogy elé beraktam egy light-os szerelmes szá­mot, ami Magyarországon nem megszokott dolog egy rappertől. Hozzáteszem, '93-ban íródott a dal, és most szükségét éreztem, hogy megmutassam, akkor így rap-Sub Bass Monster : Tovább is van, mondjam még? :: warner Ki hitte volna két éve, hogy egy húszas évei elején járó gyulafirátóti srác képes lesz arra, mire oly’ régóta senki: olyanoknak is megmutatni, hogy létezik magyar hip­hop, akik korábban csak Vukot ismerték a műfajból, egyesíteni az over- és underground zenék táborát, no meg egyszerre sikeresnek és hitelesnek lenni. Ez utóbbi különösen nagy bravúr, s bár akadtak irigykedő felhan­gok, olyan sikerű bemutatkozó lemezre, mint mindenki Szabikájának Félre az útból! című albuma, még a legö­regebbek is alig emlékeznek. (Hát még én.) Az előzőeknek megfelelően jó páran vártuk már na­gyon az újabb adagot, és meg is kaptuk, ami jár: Sub Bass Monster ott folytatja, ahol abbahagyta. (Szó sze­rint, a címadó —és az intrót leszámítva nyitó —dal alap­ja az előző lemez outrója.) És innentől is minden a megszokott: a civilben halk szavú, szerény fiú a mik­rofonok mögött energikus, csípős nyelvű szövegládává változik, és pergő nyelvvel tudósít arról, mi is zajlik kö­rülötte mostanában. A borítón a jel „szókimondó” he­lyett „elgondolkodtató" szövegeket ígér, s valóban, peltem. És pont azért éreztem szükségét, mert utána meg bemondom, hogy mégsem Amerikából származik a lap, hanem sokkal előbb egy magyar ember már meg­csinálta - ezt egy páran majd zokon fogják venni, aztán utána talán elgondolkoznak, hogy miért van. — Ez a Kabos-szám, ugye? — Igen. — Hogy jött az ötlet? — Amikor hangmintát veszek, mindig hallgatok régi lemezeket, fúvósokat keresek, meg zajokat, a sample­­rezésnek ideális talaja ez, és akkor találtam ezt a részt. Először nem is hittem el, gyorsan visszapörgettem, egy régi POLIMER kazettán volt rajta, máshol nem találtam, és nem tudtam levadászni sehonnan sem. Kimintáz­tam, megcsináltam, és már a lemezt készítettük, ami­kor egyszer meghallottam a rádióban tök jó minőség­ben. Akkor kicsit mérges voltam, mert komolyabb minő­ségben is meg lehetett volna csinálni, sőt, lehet, hogy volt ennek esetleg olyan előadása is, amikor többet be­szélt így, és abból lehetett volna egy egész számot összerakni, ami még sokkal tanulságosabb lett volna. — Te a Kannibálokkal egyébként is jóban vagy és csináltál is velük közös számot, ha jól tudom... — Igen, egyet már csináltunk, de a Qka MC-vel is lesz valami, sőt, mi több, tervezek olyan egy lemezt is, ahol mindenki mindenkivel rappel, illetve velem min­denki. Erre már korábban is gondoltam, de itt Magyar­­országon rafkózni kell, mert egyből mindenki muto­gatna, tudod, annyi a mindig „jó szándékot" kereső ember, hogy rögtön azt mondanák, „nézd meg, nem tud már egyedül új lemezt csinálni, ezért csinál min­denkivel”. Úgyhogy most kijött inkább ez a lemez, és sokszor magunkra ismerünk a sztorikban — mégiscsak a mi csikónk kölyke, vagy mi a fene. A legszebb az egészben az, hogy Szabolcs képes mindezt erőlködés nélkül hozni, nincs az embernek az a kínos érzése, mint a magyar rappereknél általában, már tudniillik az, hogy egy kéthetes masszív székrekedés utáni intim pillanat kéretlen fültanújaként kagylózza az előadó felvételét. Ennyi fényezés után legyen helye azért egy kis kritikának is: a zenei alapok nem minden esetben karakteresek (bár a Sajt, vagy a Visszaszámlálás súlyosabb témái imádni­­valóak), néha úgy tűnik, a szöveg még mindig a zene fontossága előtt jár, és igazából hiányzik a lemezről egy igazi nagy saját sláger is. Ezzel együtt, a Tovább is van... szeretetreméltó lemez, és a „Szörny” mentalitását ismer­ve, a következő még jobb lesz. Szóval, mondjad, jó? ti Dastardly nem tudom, hogy bátor legyek-e, ezután vagy inkább a következő után csináljam meg a dolgot, sőt, azon is gondolkoztam, hogy esetleg ne legyen kiadott lemez, hanem a technika diadalaként, az internetről legyen letölthető. Annyival járnék jobban azzal, hogy akkor nem vádolhatnának azzal, hogy a pénzről szól.­­ Sok támadást kapsz? — Nem, csak engem jobban bántanak a kis táma­dások is, én mindegyikre odafigyelek, pont azért, mert szerintem nem igazán adok rá okot. Helyre szeretném tenni ezeket a dolgokat. Én az a típus vagyok, aki min­dig el akarja magyarázni, mit, miért érez, pont azért, hogy ne legyen félreértés. INTERJÚ I JÚLIUS I WANTED 63

Next