Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 10. szám

Wanted: Gratulálok az új albumhoz, igazán „bá­ró” lett. Felemelő, vagy ahogy egy interjúban fogal­maztál: „remélhetőleg szárnyra kap tőle a képzelet.” Habib Koite: Örülök, hogy tetszik. Úgy gondo­lom, ez az eddigi legjobb lemezünk. W: Kell, hogy legyen valami, amiért ennyi világ­zenei sztár érkezik Maliból. Csak a legismertebbe­ket említve is igen tisztességes a névsor: Salif Kei­­ta, Mory Kante, Ali Farka Touré, Oumou Sangare, Toumani Diabate, Rokia Traoré és természetesen a zenekarod. HK: Flazánk zenéjének történetét a középkori Manding birodalomig érdemes visszavezetni, ami­be az idő rövidsége miatt most ne menjünk bele. A lényeg, hogy ennek a birodalomnak az örökségei a mai zenéink és táncaink, mivel az őseink egyfoly­tában énekeltek és ünnepeltek. W: A szomszéd afrikai országoktól eltérően Maliban rengeteg különféle ritmus és stílus él egy­mástól távol eső területeken, nincs egy meghatá­rozó irányzata az ország zenéjének. Ez a fajta sok­féleség is magyarázza a megannyi tehetséges elő­adó felbukkanását? HK: Valóban számtalan stílus létezik a viszony­lag elzárt falvakban és kisvárosokban, és a zené­szek általában a saját ritmusukat, a hagyományos műfajokat játsszák. Csupán a népszerűbb gitárnyel­veket tekintve (wassoulou, bobo, bambara, senufo, songhai, takamba stb.) is zavarba jöhet az ember, ha össze kellene őket számolni. Másrészt viszont ez a százféle kultúra mégis képes találkozni, hiszen egyazon országban gyűlnek össze, s engem ez külö­nösen motivál. Én egy pán-mali felfogást képvise­lek, minden stílusból merítek. Ezt fejezi ki a zené­met jelző két szó, a danssa és a doso párosítása is: a danssa a legpopulárisabb aktuális honi ritmus, a doso pedig Mali egyik legrégebbi zenei tradícióját, a vadászok zenéjét jelöli. Igyekszem úgy összefűzni a különböző játékmódokat, hogy valami újszerű jöj­jön létre belőlük. Ez lenne a küldetésem. .: „Végre valaki összehozta az afrikai folk tren­­szes, vég nélküli ritmusköreit a tökéletes dalírás­sal” írja egy kritika. Gitárosnak vagy dalszerzőnek tartod inkább magad? HK: Hát gitárosként éppen nem tartom magam valami nagyra, a technikámat tekintve semmiképp. Azt mondanám inkább, hogy rengeteg zenei gondo­lat merül fel bennem, s ezeket vagy a hangszerrel vagy a hangommal fejezem ki. W: Ennek a „szerénykedésnek” azért némileg ellentmond, hogy Mali Nemzeti Művészeti Intézeté­ben az egyik első számú gitártanárként működtél. HK: Jó gitárosnak lenni és a gitározást tanítani két különböző dolog. Úgy érzem, nagyon jó fülem van, tudok egy kicsit gitározni, egy kicsit énekelni, s ezek a képességeim elégnek bizonyulnak a dalí­ráshoz. W: Mennyit rögtönzöl a koncerteken? HK: A műsor zöme előre megírt részekből áll, de egy kisebb hányadot mindig improvizálunk. W: Az instrumentális zenét tekintve, sok afrikai muzsikus szólójában érzem azt a fajta „dzsesszt”, amely nem akad el, mintha minden következő hang a helyén lenne és a „virgázások” nem csapnak át magamutogatásba. Csak az itteni fellépők példájá­ból merítve említeném még tavalyról Salif Keita fe­kete gitárosát vagy idén Ifang Bondi gitárosát. Va­lahogy nem tudtak mellényúlni. Egy afrikai mester­dobos mosolyogva közölte Count Basie-, Miles Da­vis-, és Coltrane-felvételek hallatán: „Tehetséges gyerekek, de miért nem adtak melléjük mestert? Nem forog a zenéjük”. Hogy látod mindezt? HK: Ki mondta, hogy Davis nem ismeri a zenét? W: Egy öreg afrikai, de ő úgy fogalmazott, hogy nem forog. Biztos ismered Ray Lemát, Zaire egyik el­ső számú hangszeresét. HK: Persze. W: Miután az eltérő felfogású muzsikusok ösz­­szeegyeztethetetlen játékmódja miatt megcsüngött Zaire nemzeti zenekarának megszervezésével, elha-

Next