Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)
2001 / 7. szám
201 JÚLIUS lINTERJÚ I UUAWTHD 63 Minimál rock Radiohead Valószínűleg kevesen hitték volna az 1992-ben megjelent első Radiohead album táján, hogy ez az oxfordi ötösfogat valaha olyan magasságokba szökell majd, mint ahol jelenleg is tartózkodik. Többek már az OK Computer (1997) körül a kilencvenes évtized egyik legfontosabb zenekaraként aposztrofálták a Radioheadet, előzékenyen szemet hunyva a legtöbbször csak halványnak nevezett debütáló korong felett. Bár e sorok írója teljesen ki van békülve a Pablo Honey címre keresztelt album anyagával, hiszen azt egy saját hangját kereső fiatal banda csinálta, azért felmerül a kérdés: mennyire jogos az elmúlt tíz esztendő talán legnagyobb hatású csapatának beállítani Thom Yorke-ot és zenekarát? A válasz talán kiderül az alábbi interjúból, amelyet Kis Borsó kollegina készített egy kerekasztal-beszélgetésen Prágában, ahol az új album A hosszas vasúti utazást követően a magyar kontingens egyenesen a hotel felé vette az irányt, ahol a 20 perceket nagyon keményen betartó cseh szervezőkkel találtuk magunkat szemben. A kerekasztal varázsa, hogy próbára teszi az ember „törtetéstechnikáját”, hiszen megfelelő nyomulással sok mindenre választ kaphatunk. Olybá tűnt, mintha az öt emberke, aki a kopasz dobost, Phil Selway-t kapta mikrofonvégre, előzetesen lefaxolta volna egymásnak a kérdéseket, ugyanis szinte teljesen ugyanazon dolgok iránt érdeklődött mindenki. Wanted: Mennyiben volt más a Kid A és az Amnesiac felvétele, stúdiómunkálata? Phil: Teljesen megegyező volt, mert az Amnesiac dalait ugyanakkor vettük fel, mint a tavalyi Kid A album számait. Most, hogy megjelenhetett az Amnesiac is, a rajongók teljes képet kaphatnak arról, hogy mivel is foglalatoskodtunk majdnem másfél éven keresztül a stúdióban. Hallható talán, hogy hasonló elgondolások vannak a dalokban, de azért a két album hangulata kicsit eltér egymástól. Wanted: Miért nem jelent meg akkor tavaly a Kid A mint dupla album? Ha a zenei anyag ennyire hasonló és a felvételek megvoltak, miért kellett az Amnesiac-kal várni egy bő fél évet? Phil: Igazából gondolkoztunk ezen, de aztán elvetettük az ötletet, mert nem akartunk egyszerre ennyi dalt, információt a rajongókra zúdítani. Mert a Kid A magában nagyon nehéz album, sokan mondták, hogy legalább 8-10 hallgatás kellett nekik, hogy megértsék. Képzeld el akkor, hogy kétszer ennyit jelentetünk meg. Egyszerűen túl sok lett volna, így most mind a két lemez esélyt kapott, és ez sokkal jobb nekünk is és a bennünket szerető rajongóknak is. Wanted: Mennyire változott meg a dobhangzás és a te részed a csapatban az első lemez óta? Nagyban eltérnek a Pablo Honey-n és az Amnesiac-on játszott zenei részek? Phil: Hát nagyban eltér, az biztos, hiszen a korai lemezeknél sokkal több volt az élő hangzás, az egész banda úgy dolgozott, mintha színpadon lennénk. Nagy változást a Kid A felvétele hozott, mert ott már főleg előre feljátszott dobminták és hangok szerepel- apropóján összecsődült a kelet-európai újságírók egy, kisebb csoportja. 1 1 http: r'f'aruuu. radiohead. com