Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)
2001 / 7. szám
tek, valamint nem csak én, hanem például Thorn és Jonny is előjöttek különböző dobhangokkal és elgondolásokkal. A Radiohead egész „munkamegosztása” megváltozott, nem csupán az én szerepem, hanem mindenki másé is. Olyan ez, mintha új stílusokat kellene megtanulnod, miközben megtartasz azért valamennyit a régebbi énedből is. Wanted: Paul Oakenfold, a nagynevű angol dj készített egy remixet az egyik dalotokra, amelynek kiadásához végül is ti nem járultatok hozzá. Miért döntöttetek így? Miért az ódzkodás a tánczenétől? Vagy ez netán már elmúlt? Phil: Igen? Mi nem engedtük? Ez biztos régen volt. Szerintem az, hogy mi nem szeretjük a tánczenét, csak egy félrehallott félmondat lehetett, hiszen már a The Bends lemezről néhány dalnak voltak mixei és kimondottan szerettük is őket. És hát, aki ismeri a Kid A vagy az Amnesiac anyagát, bizonyosan érzi, hogy mindkét albumon komoly tánczenei hatások vannak. Wanted: Hogyan tudjátok majd a két új album dalait élőben előadni? Kell ehhez változtatni a dalokon vagy csak a zenekart kell másképpen „felszerelni”? Phil: Kell változtatni, mindenképpen. A dalok élőben új életre kelnek, fejlődnek zeneileg és alakulnak. Ez nagy változás, hiszen korábban szinte egy az egyben a lemezen hallható változatban adtuk elő a színpadon a számokat, most pedig ez nem így van. Nagyobb, de sokkal inkább kielégítő feladat ennek a kihívásnak megfelelni a koncerteken. Szabadabb a játék, olyan mintha új változatok készülnének ugyanabból a dalból. És ami még jó, hogy nem unjuk meg olyan hamar a számokat, mi korábban előfordult néha. Wanted: Honnan vettétek az inspirációt, milyen hatások játszottak szerepet a két utolsó album megszületésében? Remélem nem a magánéletből, mert mind a Kid A, mind az Amnesiac igen depresszív, sötét hangulatú lemez. Phil: (Mosolyog): Nem, semmiképpen sem az én magánéletem. A szövegvilág ügyében igazából Thom lenne illetékes, de ugye ő most sajnos nincs itt. Zeneileg szintén sokat hatott ránk Thom, aki nagyon sok elektronikus zenét hozott magával, olyanokat, mint az Autechre, Aphex Twin, Boards Of Canada és hasonlók. Azután ki kellett találnunk, hogy miképpen tudunk olyan muzsikát csinálni, amihez 5 ember kell, kiegészülve Nigellel (Nigel Codrich), a producerrel. Emellett természetesen belekerülnek a zenébe személyes érzések, ezt sosem tagadtuk. Wanted: Olvastuk erre-arra, hogy voltak olyan dalok a Kid A lemezen, amiket egyszerűen félretettetek, vagy nem tudtatok befejezni. Miért? Phil: Nem voltak határidők és ezért el lehetett húzni a munkát. Ez is az oka, hogy miért készült ennyire sok dal. Szinte féltünk befejezni dalokat, inkább elkezdtünk egy újabbon dolgozni, és a másikat otthagytuk félkészen. Jó néhány szám volt, amit azért nem fejeztünk be, mert nem éreztük magunkénak, nem tudtuk volna felvállalni őket. Nem voltunk magabiztosak, szinte lebegtünk csak és kerestük a zenekar helyét. Ezenkívül nem akartunk ismét a „felvesszük a dalokat és utána turnézunk" sémát felvenni, mert az OK Computer lemez után nagyon megcsömörlöttünk ettől. Na, most van az, hogy teljesen elfelejtettem az eredeti kérdést. (Nevetés) Wanted: A dalok befejezése és végleges formába öntése, erről beszéltünk. Phil: Igen, megvan. Ez történik a stúdióban is. Elkezdünk valamit, és sokszor van, hogy nem emlékszünk, hogy miért is kezdtük el az egészet. Aztán persze összekapjuk magunkat és az arra érdemes számokat befejezzük. De minél tovább tartanak a felvételek, és most nagyon sokáig húztuk-halasztottuk, annál nehezebb befejezni. Nagy önuralom kell hozzá néha. Wanted: Thom nyilatkozta egyszer, hogy őt az angol titkosszolgálat megfigyeli a politikai tevékenysége miatt. Hatással van ez a zenekarra vagy akár személyesen a többi tag magánéletére? Phil: Tudod, mindenkinek vannak hobbijai, őrületei, amiknek esetlegesen hangot adunk a Radiohead dalaiban. De ez annyira Thorn ügye, hogy ez nem befolyásolja a zenekart. Személy szerint én sok mindenben egyetértek Thom nézeteivel, de azért remélem, hogy az mindenki számára egyértelmű, hogy ez nem a Radiohead álláspontja, hanem csak és kizárólag Thomé. Rengeteg információt találnak a rajongók a weboldalunkon, amelyek bizonyosan segítenek megérteni a zenekart és Thom szövegeit. Wanted: Már korábban dolgoztatok Nigel Godrichcsel, mennyire volt más a munka most? Phil: Más volt, persze. Teljesen más állapotban és helyzetben voltunk 1997-ben. Az OK Computer album munkálatai kezdetén már szinte az összes dal készen állt, míg most rengeteg dal született a stúdió munkálatok során, és emiatt Nigel is másképpen állt hozzá a velünk való munkához. Azt hiszem, sokkal több befolyása ■volt a dalok alakulására, mint az OK Computer felvételei alatt. Nagyon élvezetes volt vele dolgozni, nagy tehetségű hangmérnök, aki remekül ért a zenéhez, és ahhoz, hogy miképpen rögzítsünk bizonyos hangokat és dalokat. Ezen felül ő az OK Computer munkái után egy csomó más zenésszel is dolgozott és új tapasztalatait velünk tudta kamatoztatni. A kőszívű cseh lemezkiadások itt szakították meg 20 percünket, így ezután már csak az esős Prága maradt nekünk, a várakozás a éjjel induló vonatig. A helyi étkek és sör mellett eltelt az idő, bár a hazaút bonyodalmait ekkor még nem láttuk igazán. De ez már egy másik történet. Ki Bortó Edit-Nótári Péter fotó: Jaton Evant