Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 7. szám

tek, valamint nem csak én, hanem például Thorn és Jonny is előjöttek különböző dobhangokkal és elgon­dolásokkal. A Radiohead egész „munkamegosztása” megváltozott, nem csupán az én szerepem, hanem mindenki másé is. Olyan ez, mintha új stílusokat kelle­ne megtanulnod, miközben megtartasz azért vala­mennyit a régebbi énedből is. Wanted: Paul Oakenfold, a nagynevű angol dj ké­szített egy remixet az egyik dalotokra, amelynek kiadá­sához végül is ti nem járultatok hozzá. Miért döntötte­tek így? Miért az ódzkodás a tánczenétől? Vagy ez ne­tán már elmúlt? Phil: Igen? Mi nem engedtük? Ez biztos régen volt. Szerintem az, hogy mi nem szeretjük a tánczenét, csak egy félrehallott félmondat lehetett, hiszen már a The Bends lemezről néhány dalnak voltak mixei és kimon­dottan szerettük is őket. És hát, aki ismeri a Kid A vagy az Amnesiac anyagát, bizonyosan érzi, hogy mindkét albumon komoly tánczenei hatások vannak. Wanted: Hogyan tudjátok majd a két új album dalait élőben előadni? Kell ehhez változtatni a dalokon vagy csak a zenekart kell másképpen „felszerelni”? Phil: Kell változtatni, mindenképpen. A dalok élő­ben új életre kelnek, fejlődnek zeneileg és alakulnak. Ez nagy változás, hiszen korábban szinte egy az egyben a lemezen hallható változatban adtuk elő a színpadon a számokat, most pedig ez nem így van. Nagyobb, de sokkal inkább kielégítő feladat ennek a kihívásnak meg­felelni a koncerteken. Szabadabb a játék, olyan mintha új változatok készülnének ugyanabból a dalból. És ami még jó, hogy nem unjuk meg olyan hamar a számokat, mi korábban előfordult néha. Wanted: Honnan vettétek az inspirációt, milyen hatások játszottak szerepet a két utolsó album megszü­letésében? Remélem nem a magánéletből, mert mind a Kid A, mind az Amnesiac igen depresszív, sötét han­gulatú lemez. Phil: (Mosolyog): Nem, semmiképpen sem az én magánéletem. A szövegvilág ügyében igazából Thom lenne illetékes, de ugye ő most sajnos nincs itt. Zenei­leg szintén sokat hatott ránk Thom, aki nagyon sok elektronikus zenét hozott magával, olyanokat, mint az Autechre, Aphex Twin, Boards Of Canada és hasonlók. Azután ki kellett találnunk, hogy miképpen tudunk olyan muzsikát csinálni, amihez 5 ember kell, kiegé­szülve Nigellel (Nigel Codrich), a producerrel. Emellett természetesen belekerülnek a zenébe személyes érzé­sek, ezt sosem tagadtuk. Wanted: Olvastuk erre-arra, hogy voltak olyan da­lok a Kid A lemezen, amiket egyszerűen félretettetek, vagy nem tudtatok befejezni. Miért? Phil: Nem voltak határidők és ezért el lehetett húz­ni a munkát. Ez is az oka, hogy miért készült ennyire sok dal. Szinte féltünk befejezni dalokat, inkább elkezdtünk egy újabbon dolgozni, és a másikat otthagytuk félké­szen. Jó néhány szám volt, amit azért nem fejeztünk be, mert nem éreztük magunkénak, nem tudtuk volna fel­vállalni őket. Nem voltunk magabiztosak, szinte lebeg­tünk csak és kerestük a zenekar helyét. Ezenkívül nem akartunk ismét a „felvesszük a dalokat és utána turné­zunk" sémát felvenni, mert az OK Computer lemez után nagyon megcsömörlöttünk ettől. Na, most van az, hogy teljesen elfelejtettem az eredeti kérdést. (Nevetés) Wanted: A dalok befejezése és végleges formába öntése, erről beszéltünk. Phil: Igen, megvan. Ez történik a stúdióban is. El­kezdünk valamit, és sokszor van, hogy nem emlék­szünk, hogy miért is kezdtük el az egészet. Aztán persze összekapjuk magunkat és az arra érdemes számokat be­fejezzük. De minél tovább tartanak a felvételek, és most nagyon sokáig húztuk-halasztottuk, annál nehezebb befejezni. Nagy önuralom kell hozzá néha. Wanted: Thom nyilatkozta egyszer, hogy őt az an­gol titkosszolgálat megfigyeli a politikai tevékenysége miatt. Hatással van ez a zenekarra vagy akár személye­sen a többi tag magánéletére? Phil: Tudod, mindenkinek vannak hobbijai, őrüle­tei, amiknek esetlegesen hangot adunk a Radiohead dalaiban. De ez annyira Thorn ügye, hogy ez nem befo­lyásolja a zenekart. Személy szerint én sok mindenben egyetértek Thom nézeteivel, de azért remélem, hogy az mindenki számára egyértelmű, hogy ez nem a Radiohead álláspontja, hanem csak és kizárólag Thomé. Rengeteg információt találnak a rajongók a weboldalunkon, ame­lyek bizonyosan segítenek megérteni a zenekart és Thom szövegeit. Wanted: Már korábban dolgoztatok Nigel Godrich­­csel, mennyire volt más a munka most? Phil: Más volt, persze. Teljesen más állapotban és helyzetben voltunk 1997-ben. Az OK Computer album munkálatai kezdetén már szinte az összes dal készen állt, míg most rengeteg dal született a stúdió munkála­tok során, és emiatt Nigel is másképpen állt hozzá a ve­lünk való munkához. Azt hiszem, sokkal több befolyása ■volt a dalok alakulására, mint az OK Computer felvételei alatt. Nagyon élvezetes volt vele dolgozni, nagy tehetsé­gű hangmérnök, aki remekül ért a zenéhez, és ahhoz, hogy miképpen rögzítsünk bizonyos hangokat és dalo­kat. Ezen felül ő az OK Computer munkái után egy cso­mó más zenésszel is dolgozott és új tapasztalatait velünk tudta kamatoztatni. A kőszívű cseh lemezkiadások itt szakították meg 20 percünket, így ezután már csak az esős Prága ma­radt nekünk, a várakozás a éjjel induló vonatig. A helyi étkek és sör mellett eltelt az idő, bár a hazaút bonyo­dalmait ekkor még nem láttuk igazán. De ez már egy másik történet. Ki­ Bortó Edit-Nótári Péter fotó: Jaton Evant

Next