Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 8. szám

Pozitív Amber Smith NA, TALÁN MOST MÁR SIKERÜL. Valamikor 1996-ban „Smiths-kedvelő zenészek” egy kis csoportja megala­pította a Fanzine nevű zenekart, amely akkoriban az Időrablók mellett a magyarországi brit popzenekedve­lők kicsiny csoportjának vérkeringését hivatott szinten tartani. A felélénkítés az állandó tagcserék miatt nem sikerült —egy ideig dobolt a zenekarban Riegler Attila, a Puzzle jelenlegi dobosa is. A dalszerzői és énekesi posztot betöltő José azóta grafikusként tevékenykedik (az ő munkája a Alincs szükség ránk című nagylemez borítóterve is), a mellőle kinőtt Ponikló Imre pedig két évvel ezelőtt saját projektet indított útjára, nos ez az Amber Smith. (Az ugyanezzel a névvel büszkélkedhető pornósztárt is mindenki szereti, de természetesen nem ő volt az ihlet, hanem sokkal valószínűbb, hogy a fent már említett, a ’80-as években Nagy Britanniában je­lentősnek mondható The Smiths zenekar.) Tehát az Amber Smith eredetileg Ponikló Imre „ál­neve” volt, amely név az eleinte még a Fanzine mellett írt — a Napjaink elmentek című már 1997 óta fiókban hevert — saját dalokat szándékozott megkülönböztetni, melye­ket később­­ 2000 elején rögzített Above The Clouds (Wanted 2000/05) címmel. A külföldi (németországi) ta­pasztalatszerzés rövid volt ugyan, de nem eredményte­len: a lemezkiadós kapcsolatok mellett itteni élmények ihlették az azóta is egyik legjobbnak tartott Parkban cí­mű slágert­­.„Egész végig Berlinben kebabot ettem, nem tudom, ez olcsó volt és finom. Aztán rászoktam. Span­dau meg egy nagyon szép kis külső kerület. Jó kis par­kok vannak arra, ahol le lehetettt feküdni és hülyesé­gekről beszélgetni a kellemesen meleg tavaszi napsü­tésben." — meséli Imre. Tavaly ősszel pedig mondhatni beindult a gépezet: elkészültek a dalok magyar nyelvű verziói, újak szület­tek, idén januárban pedig szerzői kiadásban megjelent az első nagylemez Nincs szükség ránk (Wanted 2001/02) címmel. Azon főként kissé légies és melankolikus dalok voltak hallhatók . „A Senkiben direkt nem lehet érteni egy szót sem, az egészet próbáltam olyan álomszerűre megcsinálni... mert hogy egy álom a témája... tudod, ez is olyan dal, amire rossz érzéssel ébredsz, ha esetleg el­alszol a lemez hallgatása közben, pedig szép dal akar lenni. Ezt a próbahelyen vettem fel zongorán egy dikta­fonnal. " Még az ősszel Imréék megnyertek egy tehetségku­tató versenyt Mátyásföldön, melynek díja 50 órányi stú­dióidő volt. Ez pont elég egy kislemez (angolul EP) felvé­teléhez, amely a napokban jelenik meg mind Budapes­­ ten, mind Berlinben (a Firestation Tower Records jóvoltá­ ból). A Pozitív címet viselő EP az Amber Smith egy má­sik - jó sok kritika érte őket a nagylemez negatív sugal­lató címe miatt - arcát mutatja, a kezdő Indíts és a cím­adó Pozitív című dalokban hallható igen komoly gitár­zúzás lényegében egy nálunk eddig ismeretlen előadás­módot takar, bizonyítva, hogy a zenekar még nem adta fel a kísérletezést. De sokkal inkább azt mondanám, hogy fejlődőképes. -greenpea­„A szerencse a hanghordozásodon múlik" szól a Divine Comedy valamelyik dalában - és ez a Fabulon zenekar tagjaira különösen igaz. A jelenleg három tagból álló zenekar valamennyi tagja komoly reményekkel kezdett neki a zenélésnek, még valamikor a '80-as évek köze­pén és mindannyian jelentős sikereket könyvelhettek el a ’90-es évek­ fordulóján, aztán persze mégsem. Ma­gyarországra mindenesetre a saját pénzükből jutottak el - és persze hoztak magukkal nagyon sok mindent, amit ott tanultak, és amely miatt szokás is lett őket is, mint minden angolszász eredetű muzsikát, a britpop jelzővel illetni. Hogy pontosan miről is van szó, azt csu­pán halványan tudom körvonalazni. Mike Lindsay dalszerző-gitáros-énekes, lényegé­ben a Fabulon alapítója a Slimcen Girl, illetve a Godless zenekarok frontembereként tevékenykedett a ’90-es évek elején Glasgow-ban, ahol olyan zenekarokkal ját­szottak együtt, mint a Primal Scream, Teenage Fanclub vagy az akkor még teljesen ismeretlen Blur. A basszus­­gitáron játszó - korábban dobos, csak megunta — Nathan Johnson egy, a Sony által leszerződtetett Flop nevű seattle-i zenekarban játszott évekig, turnézott többek között a Lemonheadsszel, amíg aztán a Sony kirúgta őket. Mike Zwecker dobos Atlantából jött, ő az R.E.M. menedzsere által futtatott Doggone Records „támogatott” Seven Simons nevű zenekarban dobolt. Ha ezt összeszámolom, van tehát ’90-es évek eleji angol indie-reneszánsz, Seattle-punkpop és folk-rock Atlantából. Azért ez izgalmasan hangzik, még akkor is, ha az egyetlen dolog, ami hiányzik, az maga a ’90-es évek, de annak már különben is vége. (Félve merem megjegyezni, hogy Magyarországon ez a fajta popkul­túra még mindig teljesen ismeretlen és szóval, egészen biztosan át kéne már esni rajta, hogy tovább lehessen lépni.) A két évvel ezelőtt saját kiadásban megjelent Va­nity Case című lemezük nagyon is szórakoztató, dalla­mos-energikus popzene, ironikus-vicces szövegekkel. Ők úgy hívják, rock’n’roll. -perasverdes­fotó: Peter Pawinski 10 IAUG UJ.6M |"”m ivantrd um­pad * 0S.05. (vasárnap) * 18:00-19:00 I uvantrd um­pad * 08.05. ihítfői * 15 00-16:00 ívu/ui. ambprsmith. hu

Next