Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 8. szám

A két szombathelyi üzletember már nem tért el sem a lakásban, sem az irodában a rengeteg nagy méretű képtől. Bármennyire is igyekeztek cserél­getni őket - voltak mindenféle taktikák és trükkök - rá kellett jönniük, hogy nyolcvan-kilencven tabló nagyságú képpel együtt élni lehetetlen. A szom­bathelyi üzletemberek ezért leemelték az Irokéz névre hallgató gyűjteményük javát és múzeumok­ba, galériákba szállították, így mégis praktiku­sabb - gondolták. Pados Gáborral és Pajor Zsolttal - a két szom­bathelyi üzletemberrel - Késmárki beszélgetett. Pados Gábor: Klasszikus értelemben vett me­cénások nem vagyunk, hiszen a gyűjteményünk * »««M­­andhAs: natchzsenx sem úgy alakult ki, hogy mecénások lettünk volna. 1997., akhil, vAszon, 95x95 ch Azt mondom, hogy üzletemberek vagyunk, olya­nok, akiket a mai magyar modern képzőművészek munkái érdekelnek. wanted: Az Irokéz gyűjtemény gerincét az Új­lak Csoport munkái alkotják. Mégis hogyan talál­tatok rájuk? GB­IAUG UJ:6H ... AM UÁIAS201 prdos Gábor: A kapcsolat nagyon egyszerű: az Újlak csoport egyik tagja Szarka Péter is szom­bathelyi és rajta keresztül ismertük meg őket. Fo­lyamatosan jártunk aztán megnyitókra és kiállítá­sokra, együtt buliztunk. wanted : Lehetett sejteni, hogy az alkalomsze­rű installációk és happeningek a mostani magyar kortárs művészet meghatározó szubkultúráját fog­ják létrehozni? pados Gábor: Ez a kilencvenes évek eleje. Ek­kor még egyáltalán nem volt bennünk egy abszolút mainstream érzés velük kapcsolatban. Sokkal in­kább segíteni próbáltunk a fiatal képzőművészek helyzetén. A kilencvenes években az Újlak Csoport gyakorlatilag legendává vált és mi végigéltük ezt a legendát. Bajor zsolt: Azt persze láttuk, hogy itt telje­sen friss dolgokról van szó, olyan dolgokról, amikre akkoriban még senki sem figyelt fel illetve a kritiku­sok számára megemészthetetlennek tűnt az itt fo­lyó munka. Folyamatosan képeket vásároltunk. A legfontosabbnak azt tartottuk, hogy melléjük áll­junk. Az egyébként sokkal izgalmasabbá tette ezek­nek a képeknek a jelentőségét, hogy megosztotta a közvéleményt. Erdos Gábor: Nem művészettörténész szem­mel vásároltunk és hoztuk össze a gyűjteményt ak­koriban. Sőt, az egész nem is gyűjteménynek indult. A képek a lakásaink és irodáink falait díszítették. Amikor már nem fértek el sehol rájöttünk, hogy az egész anyagot gyűjteménnyé kell változtatnunk. Azóta ezek a művészek, a gyűjtemény művészei el- i­s ismertekké váltak. Komoróczky Tamás nagy sikerrel szerepelt az idén a Velencei Biennálén. Rendszere­sen kérik a művészek a képeiket, hogy kiállíthas­sák. Trieszttől Párizsig számtalan helyen megfordul­tak már a gyűjtemény egyes darabjai. Szombathe­lyen volt az első bemutatkozó kiállításunk. Teljes egészében így kiállítani egy gyűjteményt nem szo­kás. De mi szeretnénk népszerűsíteni a kortárs kép­zőművészetet. wanted: Van erre igény? Erdos Gábor: Ennek a népszerűsítésnek talán most jött el az ideje. Szombathelyen több mint négyszázan jöttek el a megnyitóra, és óriási nagy megtiszteltetés, hogy a Műcsarnokban is megjelen­het az Irokéz gyűjtemény. wanted: Azt írják a gyűjteményről, hogy a ben­ne lévő alkotások a kortárs magyarországi képző­művészet pontosan behatárolható részéből kerül­nek ki. Mi ez a pontosan behatárolható rész? ÁDÁN ZOLTÁN! TIMETICK ► 2000, PORFESTOK, AKRIL, VÁSZON, 97X78 CM

Next