Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)
2001 / 8. szám
Bajor zsolt. Azok a képzőművészek tartoznak ide, akik a nyolcvanas évek második felében illetve a kilencvenes évek elején jártak a Képzőművészeti Főiskolára, és akik a rendszerváltás előtti és közvetlen utáni időszakban szocializálódtak. A legtöbbjük festő szakon tanult, de később az installáció, a zene, a film, a videó műfajaiban alkottak tovább. Komoróczky Tamás, Ravasz András, Ádám Zoltán, Szarka Péter, Braun András a kilencvenes évek elején váltak ismertté, a másik generáció tagjai Németh Hajnal, Haffner László, Kórodi János, Szigeti András, Uglár Csaba csak néhány évvel később. Az újlakosok installációi nem váltak múzeumi tárgyakká, viszont a csoport munkái nagy hatással voltak a fiatalabb kortárs művészek munkáira. wanted: Emlékszem, voltam néhány kiállításon, ahol például Komoróczky éppen egy nagy sátorszerű „bálnában” füstöt fújatott, máskor műbársonnyal bevont számára kedves tárgyakat, csengettyűt, magnószalagokat állított ki. Ezek sokszor egyestés kiállítások voltak. Hogyan lehet gyűjteni így? pados gádor ! Leginkább a képeket gyűjtöttük. A tárgyak a kezdeti időszakokban soha nem tűnnek egyébként műtárgyaknak, általában később válnak művészettörténeti értékké. Végül is az Irokéz gyűjtemény nem azzal a céllal jött létre ellentétben más gyűjteményekkel, hogy értékeket halmozzon fel későbbi eladás céljából. Fel sem merült bennünk, hogy pénzzé tegyük a képeket. Úgy saccoltuk, kilencven vagy száz éves korunkban lesznek ezek a munkák igazán értékesek. De az utóbbi tíz évben átalakult a kultúra és az események felgyorsultak. Az információk újszerű feldolgozásával a művészek az intelligencia képviselőivé váltak. Az Újlak Csoport művei felértékelődtek. wanted : És ha valaki venni akar? pados gábor: Nem adjuk el a képeinket, sőt szeretnénk többet vásárolni. De volt már rá példa, hogy vásárolni szerettek volna. Elküldtük a képzőművészhez az illetőt. wanted : Miért voltak annyira legendásak ezek a kiállítások? pados Gábor: A legendához az is hozzátartozott, hogy ezek a fiatal srácok mindig maguk alakították ki a kiállítótermeiket. Először a Hungária fürdőben, aztán az Újlak moziban és végül a Tűzoltó utcában. Mind lepusztult épületek voltak, amiket az újlakosok újítottak fel. Képzett és autodidakta művészek hozták létre az Újlak Csoport legendáját. Gyakorlatilag egyfolytában együtt éltek, a képzőművészet nem is egzisztenciális kérdés volt a számukra. Művészeti eszközeik megválogatásában sokszor gátlástalanok voltak. Mindig a cél számított. Az Újlak Csoport kiállításainak a jellegzetességét a zene jelenléte és a különböző zenei irányzatokhoz kötődő divatáramlatok képzőművészeti használata adta. Bajor zsolt: Amikor megismerkedtek a számítógéppel, elkezdtek printeket gyártani. Szarka például először papírra dolgozott, később vászonra printelt. Az olajfestéket a nagyfelbontású digitális színes képek váltották fel. wanted : Van valami módszer, ami szerint vásároltok? pados gabon: Hazugság lenne azt állítani, hogy minden képet szigorú vizsgálat után vásároltunk meg. Nincs módszer. wanted: Mekkora ez a gyűjtemény? Bajor zsolt: jelenleg nyolcvan-kilencven kép az, ami a birtokunkban van. Rendszereztük és katalógusba gyűjtöttük őket. Megpróbáltuk átláthatóvá tenni a gyűjtemény helyzetét. Bár a műtárgyak a saját ízlésünket és igényünket mutatják, azt gondoljuk, hogy ez a gyűjtemény a kilencvenes évek végére olyan anyaggá vált, amely méltán reprezentálja a hazai művészeti világ már említett, pontosan behatárolható művészcsoportját és az általa képviselt autonóm képzőművészetet. wanted: Van kedvenc képetek? pados gábor: Vannak olyan képek, amelyek közel állnak hozzám, de egyet sem szeretnék kiemelni közülük. Késmárki fotó: Garai Edit BRAUN ANDRÁS SZÖVCOCS FELADATA 1998., OLAJ, VÁSZON, 180X260 CM I UJ:GM AulGj 69