Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 9. szám

perek voltak, ami akkor kimerült a Rim-DMC, a Beastie Boys és a Public Enemy lemezeinek hallgatásában. Az­tán két éve egy IMMC-koncerten újra kibújt belőlük a hiphopper. Akkor már ismerték Homoki Pétert, aki ugyanabban a Bahia boltban dolgozott, mint Móki; a zenekaralapítás szinte adta magát. Abban mindhár­man egyetértenek, hogy a szövegek és a zene viszik el a produkciót. Meg abban, hogy nem veszik túl komo­lyan a dolgot. A Ludditák repertoárja jelenleg összesen nyolc szám, eddig, egy kecskeméti házibulit is beleszá­mítva, öt koncertet adtak. Móki szerint a Ludditák „sztájija" rögtön lejön. Az iróniára gondol, ami csak úgy süt a szövegeikből. A „Luddita-indulónak” is beil­lő Mikrofonkábelben átírják a raptörténelmet, hogy fi­tyiszt mutassanak az őket elutasító, a mozgalom felett őrködő magyar undergroundnak („Én MC Titi már '86-ban / tag voltam az old school-magban”). »Amikor először voltunk stúdióban, még a Kádár utcai I­Cl-ban, rögtön feltűnt, hogy egy gramm humorérzék nem volt senkiben, csak nagyon sok önérzete - mondja erről Móki. A Csaj-szám­ban a fiúja elvárásainak megfelelni vágyó rappes csaj sikertelen átváltozási kísérletét mesé­lik el („neked a tip-top csaj / nekem a hip-hop zaj kell”). A Ludditáknál egyébként a saját nőiességük „nincs terítéken”, nem akarnak rájátszani. (Nem úgy mi itt a Wantednál. Lásd fotók,­­ a szerk. férfitagjai) »Ez nem állna jól« — véli Móki. A Bicajban a biciklisfutárokat cikizik (Ahogy a Ludditákból nem lesz Madonna / úgy futárból sem lesz szalonna”), a gyalogostársadalom szemszögéből. Az irónia néhol átcsap gúnyba; a Hippi­ben a Bahia-kultúrán köszörülik a nyelvüket („megvált a bevált trapézgatya”), a Szpészfékben a drogozás, mint elcsépelt társalgási téma kerül pellengérre („Ha a trip ma a trendi, nem spórolok a szóval”). »Arról se beszé­lünk, ha rágyújtunk, nem?« - jegyzi meg Tita. A két fennmaradó számuknak egészen konkrét „apropója" van: a Tilos a reggel a Tilos Rádió dicséretét zengi, a Gló­ria pedig a dunaújvárosi B-film brigád, a Cruel World Team Sohasevolt Glória című, az idei Filmszemlén is be­mutatott filmjéhez készült, haverságból. A szövegeket általában Tita írja — »úgy, hogy köz­ben mondom hangosan« —, aztán a többiek alakítanak rajta, ha szükséges. A Ludditák rapjeiben az irónia mel­lett rengeteg a nyelvi játékosság, ugyanakkor finoman áttüremkedik rajtuk a lányok értelmiségi háttere (Móki felvételizik az ELTE magyar szakára, Tita pszichológia­magyar szakra jár, és antropológián végez). »Azért dip­loma nélkül is meg lehet érteni őket, az összes futár haverunknak tetszenek« - védekezik Tita, akit inkább az foglalkoztat, hogy a szöveges­ ritmusa a jövőben mi­nél „csavarosabb" legyen. »Érzem, hogy nagyon „nyelv­­területesek" a szövegek; a soroknak ugyanaz a ritmusa, és szóvégi rímekre vannak kihegyezve« - analizál Tita. Ha megvan a szöveg, a lányok feléneklik egy alapra, amin aztán Peti variál, otthon, egyedül­­ ez a bevált gyakorlat. Zenei téren „kötélhúzás" folyik a Ludditákban. „Péter sokkal minimálabb, letisztultabb zenét akar alánk tenni, de akkor kijönne, hogy mennyire gyenge a hangunk" — vázolja a helyzetet Tita. Ugyancsak vita van az albumkérdésben is. „Péter azt mondja, hogy előbb tépjünk fel sokat, fejlődjünk, forogjon a nevünk, aztán csináljunk csak lemezt. Mi viszont már most szeretnénk, ha lenne valami, amit odaadhatnánk azoknak, akik kiváncsiak ránk. Ha nem is egy lemez, de legalább egy néhány számos, jó minőségben felvett CD" — mondja Móki. Ha sikerült kiegyezniük, és elké­szül valamikor a lemez, csak kis kiadó jöhet szóba. „Jó lenne, ha maradhatnánk undergroundok. Hogy akkor írjunk számot, vagy lépjünk fel, amikor kedvünk van" — tűnődik el Móki. A magyarországi majorok ezt ne olvassák el! A Ludditák valószínűleg a legszeretnivalóbb, leg­jópofább és legszórakoztatóbb fel nem fedezett zenekar ma Magyarországon. 4RAY fotó: GLÓDIA I SZíPTEITtBER I PROFIL U/fiNTID 6 5

Next