Wanted, 2001 (7. évfolyam, 1-12. szám)

2001 / 11. szám

Ha amerikaiak lennének, már a metalcore műfaj leg­felkapottabb zenekarai között tartanák őket számon, állítja a budapesti Dawncore-ról német kiadója. A srá­cok mindenesetre így is megmutatták, hogy nem je­lent akkora hátrányt kis hazánk kedvezőtlen földrajzi és gazdasági helyzete, amit ne lehetne rengeteg mun­kával és lelkesedéssel legyőzni. Entertainment for the Rest című új lemezük már Európa-szerte kapható, no­vember-decemberben pedig a washingtoni Darkest Hour társaságában koncerteznek Berlintől Londonig. A Wantednak a frontember, Sós Balázs és Ács Máté basszusgitáros nyilatkozott. A lassan nyolcéves zenekar története a szokásos hazai próbálkozások után ’99-ben kezdett igazán izgal­mas lenni, amikor Balázs és barátja, Jakab Zoli (New­born) gondoltak egy nagyot, és nekiláttak leszervezni egy közös európai turnét. „Egyszerűen felemeltük a telefont, illetve leül­tünk a számítógép elé és levelezni kezdtünk. Meg­volt az első Dawncore-CD és az első Newborn-lemez, csináltunk promo pakkokat és megpróbáltuk a lehe­tetlent, ami aztán végül sikerült,” meséli Balázs, aki Németh Szabolcs gitáros mellett ma már az egyetlen megmaradt alapító tag a Dawncore-ban. A kezdeti próbálkozásnak mindenképpen sikeres turnéról visszatérve a Dawncore-ban felmerült zenész­problémákat az addig csak a Newbornban játszó Máté és a gitáros Szálkai Tibor kettős szerepvállalása oldotta meg, ezáltal még szorosabbra fűzve a két zenekar kap­csolatát. Az első turnén szerzett ismeretségek sokat se­gítettek a Dawncore-nak a tavaly nyáron megejtett újabb kéthetes turné megszervezésében, amely már a belgiu­mi leeperben megrendezett legjelentősebb európai hardcore fesztiválon való részvételük köré épült. (Idén a Newborn képviselte itt a magyar színeket.) A zenekar egyre nagyobb hírnévre tett szert underground körök­ben, és olyan nevesebb bandák társaságában is alkal­muk nyílt fellépni, mint a streetpunk-legenda U.S. Bombs, az emo stílusban utazó Grade, a nálunk is több­ször járt cseh Sunshine, vagy a svéd The (International) Noise Conspiracy agitprop-garázsrock kollektíva. „Az utolsó pillanatban dőlt el, hogy játszhatunk a T(I)NC előtt,” mondja Balázs. „Megérkeztünk Mün­chenbe, az eredeti koncerthelyszínnek szánt sza­kadt foglaltház elé, és jött a kiadónk, hogy ki se szálljunk, mert máris megyünk a Backstage-be nyit­ni a T(l)NC-nek. Ez a legpatinásabb müncheni klub, dugig volt vagy 6-800 britpopos sráccal, és teljesen pozitív volt a fogadtatás. Kicsit ugyan vicces volt a britpop fejeket nézni ahogy vadul próbálnak bólo­gatni a zenénkre” A stílusbeli különbségek miatt furcsának tűnő pá­rosítások nem véletlenek, az ezekben rejlő kihívásokat szándékosan keresi a mindenfajta címkézést elutasító Dawncore, ezzel is törekedve az underground rockzene különböző műfajai közti falak lebontására. „Szólítsd úgy a zenénket, ahogy akarod,” mond­ja Balázs. „Szólítsd metalcore-nak, zaj-rocknak, hard­­core-nak, teljesen mindegy. Nem ez a lényeg, hanem hogyha eljössz, megnézel egy élő produkciót, vagy ha meghallgatod a lemezünket, az milyen hatást vált ki belőled. Megindít-e valamit benned vagy nem? Mi egyszerűen rocknak szoktuk hívni, mert ez a rocknak egy ilyen furcsa változata. Amit elértünk, azt 99 szá­zalékban a hardcore szubkultúrának köszönhetjük, és ezt sosem fogjuk letagadni, de ezeknek a címké­zéseknek a mi zenekarunk esetében már se zenei­leg, se szövegileg, sem az egésznek a tálalása tekin­tetében már abszolút semmi jelentőségük nincs.” A fegyelmezett zenekari munka mellett pontosan ennek a nehezen kategorizálható, egyéni hangzásvilág­nak köszönheti a Dawncore, hogy a müncheni Join the Team Player Records leszerződtette őket, így a most megjelent új hatszámos lemeznél (Entertainment for the Rest) már nem a zenekar gondja a terjesztés megoldá­sa, és most először már nem nekik kellett leszervezniük a közelgő európai turnét sem. A hardcore műfajban eta­lonnak számító Victory Recordshoz tartozó, hangzásá­ban a dallamosabb svéd death metal zenekarokkal (In Flames, At the Gates) rokonítható Darkest Hourral kö­zös turné külön érdekessége az erre az alkalomra meg­jelenő 5”-es kislemez, amin mindkét zenekartól egy-egy újonnan felvett szám hallható majd. „Az Entertainment for the Rest az első olyan le­mezünk, ami egy komolyabb kiadónál jön ki, komoly terjesztéssel és reklámmal. Igazából a turné után de­rül majd ki, milyen lesz a fogadtatása, de idáig sem­mi elégedetlenségre utaló jelet nem tapasztaltunk a kiadó részéről. Ezt mutatja, hogy bevállalták a na­gyon drága mulatságnak számító split 5” kiadását is,” mondja Balázs. A Dawncore által elért eredményekből remélhető­leg a krónikus önbizalomhiányban szenvedő hazai un­derground rock színtér is erőt merít majd. Balázs szerint leginkább az általánosnak mondható negatív hozzáállás­ra vezethető vissza, hogy eddig csak kevesen jutottak el a külföldi lemezszerződésig. „Annyira könnyű azt mondani, hogy nekünk le­hetetlen, mert mi magyarok vagyunk, kelet-európai­ak, nekünk nem lehet semmit elérnünk. Pedig csakis ezért nem lehet, mert mindenki ezt mondogatja. Itt nagyrészt a zenekarok saját tehetetlensége a fékező erő. Ha körülnézel, élő példákat lehet rá látni, hogy ha hiszel magadban, abban, amit játszol, ha komo­lyan tudod venni, akkor nincs lehetetlen. Ne érts félre, természetesen sokkal nehezebb nekünk in­nen közel kerülni a tűzhöz, de nem lehetetlen. Meg tudta csinálni a Sunshine, a Lumen, a Newborn, és úgy néz ki, hogy nekünk is valamennyire sikerül megcsinálni.” „A magyar zenekarokat leginkább az vágja tönkre, hogy itt mindenki, aki kezébe vesz egy hang­szert, valami olyasmit akar megcsinálni, amit már más megcsinált,” teszi hozzá Máté. „A lényeg pedig az lenne, hogy ha az ember felmegy a színpadra ját­szani a saját számait, akkor úgy érezze magát, mint­ha a kedvenc zenekarának a koncertjén lenne. Ha a saját zenéjét tudja élvezni, akkor a közönség is él­vezni fogja, akkor is, ha köze sincs az adott stílus­hoz. Ha a zenész maga is szórakozik, akkor tud más embereket is szórakoztatni. Mert ez az egész valami­lyen szinten a szórakoztatásról szól, ahogy benne van az új lemezünk címében is: szórakoztatás a ma­radéknak, vagyis azoknak, akiknek nem a tömegkul­túrára van igényük.” Máté esetében ráadásul dupla adag fanatizmusra van szükség, hiszen párhuzamosan két keményen dol­gozó zenekarnak is alá kell rendelnie minden mást az életében, ami komoly áldozatokkal jár. „Idén egy negyed évig vagyok távol a zenekarok­kal, jövőre lehet, hogy ez fél év lesz. Munkát mindig keresni kell, amikor itthon vagyok, a tanulást pedig nekem is, és a dobosnak (Ferencz Zsolt) is fel kellett adnunk a zenélés miatt. De nekem most az a dolgom, hogy ezt csináljam. Ez az egyetlen dolog, amihez értek, felmenni a színpadra, ugrálni, üvöltöz­ni és pengetni a basszusgitárom... Ha a Dawncore­­ral hat-nyolc év múlva is ugyanígy tudjuk ezt csinál­ni, akár alkalmi munkákból élünk, akár a zenélésből, akkor nincs probléma.” A Dawncore és a Newborn frontemberei folyama­tosan egyeztetnek a koncertekkel kapcsolatban, így a tagságbeli átfedés nem hátráltatja egyik zenekar előbbre jutását sem. Balázs szerint a stílusuk is egyre jobban különbö­zik, így az összehasonlításoknak is elejét lehet venni. „Zeneileg szerencsére a két zenekar egymással homlokegyenest ellentétes irányba halad. A Dawn­core mérges, agresszív, sötét, hangos és zajos. Tu­dod, szerintem ezzel a zenekarral mi megpróbálunk elmenni a végsőkig. Megpróbáljuk elérni a zenei és szövegi extrémitás, provokáció és szarkazmus hatá­rait. A Newbornnál a Zoli rendkívül intelligens társa­dalombíráló szövegei mélyebb gondolatokat hor­doznak, zeneileg pedig egy kicsit érthetőbb, szenve­délyesebb és dallamosabb irányba haladnak.” A közelgő európai turné mellett egy szerencsés ta­lálkozásnak köszönhetően idehaza is alkalmuk nyílhat egy szélesebb közönséggel megismertetni a zenéjüket, hiszen december 22-én a Petőfi Csarnokban, 29-én pe­dig a debreceni Lovardában a Tankcsapdával lépnek fel.

Next